Zaznacz stronę

Influencerzy na celowniku UOKiK. Jak z kryptoreklamą radzi sobie Europa?

3 stycznia 2022 | Aktualności, Wiedza

Influencerów oburzyły działania UKOiK. Urząd postanowił bowiem przyjrzeć się postom sponsorowanym, które umieszczane były w mediach społecznościowych, a które nie były oznaczone jako reklama. Wytyczne dotyczące działań influencerów zostały już wypracowane w kilku krajach europejskich.

W ostatnich miesiącach prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął szereg działań zmierzających do uporządkowania sytuacji na rynku influence marketingu. Wartość tego rynku w skali globalnej w 2021 roku, zgodnie z Influencer Marketing Benchmark Report 2021, szacuje się nawet na 13,8 miliarda dolarów, co byłoby równoznaczne ze wzrostem o 40 proc. rok do roku. Ponadto, istotna większość ankietowanych we wspomnianym badaniu przedsiębiorców zamierza zwiększyć swoje wydatki na influence marketing. Aż 90 proc. ankietowanych pozytywnie wyraża się o tej formie reklamy. Również raporty dotyczące polskiego rynku influencerów przewidują wzrost nakładów i w efekcie wzrost wartości tego rynku.

Co zarzuca influencerom UOKIK?

Pomimo że charakter działalności wielu influencerów, czyli odpłatne promowanie produktów i usług, niewątpliwie stanowił reklamę, jak dotąd pozostawał w zasadzie poza zakresem większego zainteresowania organów. Większość postów o charakterze sponsorowanym nie była w żaden sposób oznaczana jako treść reklamowa.

Obecnie UOKIK wszczął postępowania wyjaśniające w sprawie reklamy influencerskiej i sposobów jej oznaczania. Prezes skierował w pierwszej kolejności wezwania do złożenia wyjaśnień do największych sieci partnerskich oraz wybranych influencerów o największych zasięgach. W komunikacie o wszczęciu postępowania wyjaśniającego uprzedził, że wezwania będą kierowane do podmiotów z branży, a także przypomniał, że za nieudzielenie informacji żądanych przez UOKiK w toku takiego postępowania lub przekazanie informacji wprowadzających w błąd grozi kara do 50 mln euro.

Prezes UOKIK z jednej strony podkreśla, że postępowania wyjaśniające to czas na dostosowanie się do norm i przepisów prawa, z drugiej jednak wprost mówi, że tego rodzaju działalność stanowi zakazaną ukrytą reklamę.

Pełna treść artykułu dostępna jest na stronie Forbes.pl.

Najnowsza Wiedza

Błąd, jako wada oświadczenia woli

Kodeks cywilny przewiduje szereg sytuacji, w których wadliwe oświadczenie woli jest nieważne lub można uchylić się od jego skutków.

Finansowanie sporów po stronie pozwanej

Finansowanie sporów przez podmioty trzecie (tzw. third party funding; TPF) od lat z powodzeniem funkcjonuje w postępowaniach arbitrażowych i sądowych. Jak pokazuje nasze doświadczenie w ostatnim czasie coraz częściej sięgają po nie także polscy przedsiębiorcy.

Stany Zjednoczone z pierwszą regulacją dotyczącą AI

Prezydent Joe Biden podpisał bowiem rozporządzenie wykonawcze w sprawie bezpiecznej i godnej zaufania sztucznej inteligencji, tym samym nakładając na sektor technologiczny z obszaru AI szereg obowiązków opartych na fundamencie przejrzystego i odpowiedzialnego rozwoju maszyn.

Zapraszamy do kontaktu:

Krzysztof Zięba

Krzysztof Zięba

Radca prawny, Partner, Szef Praktyk FMCG Handlu Detalicznego i Motoryzacji oraz Prawa Handlu i Dystrybucji

+48 660 765 928

k.zieba@kochanski.pl