Zaznacz stronę

Influencerzy na celowniku UOKiK. Jak z kryptoreklamą radzi sobie Europa?

3 stycznia 2022 | Aktualności, Wiedza

Influencerów oburzyły działania UKOiK. Urząd postanowił bowiem przyjrzeć się postom sponsorowanym, które umieszczane były w mediach społecznościowych, a które nie były oznaczone jako reklama. Wytyczne dotyczące działań influencerów zostały już wypracowane w kilku krajach europejskich.

W ostatnich miesiącach prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął szereg działań zmierzających do uporządkowania sytuacji na rynku influence marketingu. Wartość tego rynku w skali globalnej w 2021 roku, zgodnie z Influencer Marketing Benchmark Report 2021, szacuje się nawet na 13,8 miliarda dolarów, co byłoby równoznaczne ze wzrostem o 40 proc. rok do roku. Ponadto, istotna większość ankietowanych we wspomnianym badaniu przedsiębiorców zamierza zwiększyć swoje wydatki na influence marketing. Aż 90 proc. ankietowanych pozytywnie wyraża się o tej formie reklamy. Również raporty dotyczące polskiego rynku influencerów przewidują wzrost nakładów i w efekcie wzrost wartości tego rynku.

Co zarzuca influencerom UOKIK?

Pomimo że charakter działalności wielu influencerów, czyli odpłatne promowanie produktów i usług, niewątpliwie stanowił reklamę, jak dotąd pozostawał w zasadzie poza zakresem większego zainteresowania organów. Większość postów o charakterze sponsorowanym nie była w żaden sposób oznaczana jako treść reklamowa.

Obecnie UOKIK wszczął postępowania wyjaśniające w sprawie reklamy influencerskiej i sposobów jej oznaczania. Prezes skierował w pierwszej kolejności wezwania do złożenia wyjaśnień do największych sieci partnerskich oraz wybranych influencerów o największych zasięgach. W komunikacie o wszczęciu postępowania wyjaśniającego uprzedził, że wezwania będą kierowane do podmiotów z branży, a także przypomniał, że za nieudzielenie informacji żądanych przez UOKiK w toku takiego postępowania lub przekazanie informacji wprowadzających w błąd grozi kara do 50 mln euro.

Prezes UOKIK z jednej strony podkreśla, że postępowania wyjaśniające to czas na dostosowanie się do norm i przepisów prawa, z drugiej jednak wprost mówi, że tego rodzaju działalność stanowi zakazaną ukrytą reklamę.

Pełna treść artykułu dostępna jest na stronie Forbes.pl.

Najnowsza Wiedza

Zmiany Ordynacji podatkowej

Polski system podatkowy może czekać niemała rewolucja. Ministerstwo Finansów ogłosiło projekt zmian, który – według zapowiedzi – ma uprościć, usprawnić, a w niektórych obszarach również zaostrzyć zasady rozliczeń z fiskusem.

Światowy Dzień Własności Intelektualnej – komercjalizacja praw IP

Już po raz 25. będziemy obchodzić Światowy Dzień Własności Intelektualnej. W tym roku proponujemy nową formułę celebracji tego wydarzenia. Będzie to seria wskazówek oraz podpowiedzi w zakresie własności intelektualnej, a naszym tematem przewodnim będzie aspekt komercjalizacji praw IP.

Fundacja rodzinna – o czym warto wiedzieć?

W którymś momencie niemal każda firma rodzinna staje przed decyzjami o kierunkach rozwoju zbudowanego własnoręcznie biznesu i jednocześnie zabezpieczeniu zgromadzonego przez lata kapitału. Rozwiązaniem może być fundacja rodzinna.

Precedensowy wyrok w sprawie o wykorzystywanie danych do trenowania AI

Federalny Sąd Okręgowy w Delaware wydał istotne orzeczenie w sprawie trenowania sztucznej inteligencji na chronionych prawem autorskim danych agencji Thomson Reuters. Sędzia Stephanos Bibas uznał, że Ross Intelligence posunęło się za daleko. To orzeczenie, choć nieprawomocne, to kamień milowy w prawniczym świecie, dotyczący ochrony treści w nauce maszynowej.

Zapraszamy do kontaktu:

Krzysztof Zięba

Krzysztof Zięba

Radca prawny / Partner / Szef Praktyk FMCG, Handlu i Dystrybucji oraz Motoryzacji

+48 660 765 928

k.zieba@kochanski.pl