Zaznacz stronę

Ład korporacyjny w erze AI i Big Data. O czym powinny pamiętać firmy

12 kwietnia 2024 | Aktualności, The Right Focus, Wiedza

Sztuczna inteligencja i duże zbiory danych (Big Data) otwierają wiele możliwości, jeśli chodzi o wspieranie firm, ich zarządów, kierownictwa oraz pozostałych pracowników. Dzięki wykorzystaniu zdobyczy nowoczesnej techniki możemy osiągnąć znaczący rozwój przedsiębiorstwa. Możliwości w tym zakresie są naprawdę duże, a tempo rozwoju branży technologicznej nie zwalnia.

Warto jednak spojrzeć również na drugą stronę medalu, tj. wysokie ryzyka prawne, jakie wiążą się z wykorzystaniem nowych technologii. Za przykład niech posłuży rzeczywista sytuacja, w której pracownik wykorzystał AI do stworzenia materiałów na stronę internetową. Okazało się, że AI zaproponowała istniejący już tekst dostępny w Internecie, w wyniku czego firma została oskarżona o plagiat.

Dlatego też spółki muszą ostrożnie podchodzić do kwestii zezwalania na korzystanie z nowych technologii na różnych poziomach struktury korporacyjnej. Polityki wewnętrzne powinny być opracowywane w ścisłym porozumieniu z informatykami oraz prawnikami. Ponadto firmy powinny być wyczulone na kwestie odpowiedzialności w umowach z poszczególnymi dostawcami rozwiązań opartych na AI.

W jaki sposób AI i Big Data wpływają na zachowanie należytej staranności przez zarządy

Zachowanie należytej staranności wiąże się z dokonywaniem przeglądów i oceny dużych zbiorów dokumentów na różnych płaszczyznach (np. handlowej, technicznej, księgowej, podatkowej, prawnej itp.). Oczywiście w pewnym stopniu zarządy mogą korzystać ze wsparcia zewnętrznych doradców. Niemniej dbałość o nieraz duże ilości danych lub dokumentów pozostaje w gestii samej spółki.

Nowoczesne oprogramowanie umożliwia skanowanie dokumentów przy użyciu słów kluczowych lub określonych parametrów. Ponadto narzędzia oparte na AI są w stanie oznaczać i profilować dokumenty, w tym: umowy, raporty, wiadomości e-mail itp.

Przede wszystkim znacznie ułatwia to wyszukiwanie określonych dokumentów. Może również wspierać i przyspieszać analizę dużych zbiorów, w szczególności tych o podobnym charakterze. Na przykład narzędzie oparte na AI może wykrywać i podsumowywać różnice lub zmiany w dokumentach sporządzonych na podstawie szablonów. Wreszcie, co nie mniej ważne, AI pomaga zautomatyzować takie zadania jak korygowanie, klasyfikowanie i grupowanie danych lub wykrywanie anomalii, pozwalając tym samym na znaczną poprawę wydajności oraz na bardziej efektywne wykorzystanie czasu i umiejętności członków zarządu.

Jak AI i Big Data wpływają na obowiązki powiernicze zarządu

Spółki powinny realizować cele wyznaczone przez ich właścicieli. W zdecydowanej większości przypadków jednym z głównych celów będzie utrzymanie rozwoju firmy, generowanie przychodów i ostatecznie zysków na oczekiwanym poziomie, a tym samym dostarczanie wartości akcjonariuszom lub wspólnikom.

Oczywiście istnieją różne modele biznesowe i aspekty charakterystyczne dla poszczególnych branż, w tym mechanizmy cenowe i poziomy marż. Jednak w każdej organizacji istnieje szereg różnych procesów, które mogą być wspierane przez AI i Big Data w celu uzyskania większej wydajności i skuteczności.

Z perspektywy członków zarządu, oprócz samego prowadzenia działalności gospodarczej, kluczowe jest zarządzanie spółką zgodnie z zasadami ładu korporacyjnego, posiadanie odpowiednich procedur zapewnienia zgodności z przepisami i nadzorowanie podlegających im członków kierownictwa. Nie ulega wątpliwości, że AI może usprawnić procesy i zautomatyzować rutynowe zadania, np. prowadzić szczegółową ewidencję i zapewniać zgodność z zasadami ładu korporacyjnego lub ogólną zgodność z przepisami prawa, tym samym umożliwiając członkom zarządu poświęcanie większej ilości czasu i zasobów na wywiązywanie się z podstawowych obowiązków, takich jak planowanie strategiczne i podejmowanie decyzji biznesowych.

Obserwujemy również, że sztuczna inteligencja zmienia procesy podejmowania decyzji w różnych branżach. Jej potencjał w tym zakresie może być nieograniczony. Dzięki zdolności do szybkiego i wydajnego przetwarzania ogromnych ilości danych sztuczna inteligencja może pomagać członkom zarządu w podejmowaniu decyzji biznesowych.

W jaki sposób AI i Big Data wpływają na plany komunikacji z akcjonariuszami/ wspólnikami, dostawcami itp.

Korzystanie z technologii dużych zbiorów danych i sztucznej inteligencji znacząco zmienia komunikację strategiczną w przedsiębiorstwach.

Truizmem jest stwierdzenie, że informacje mają dziś kluczowe znaczenie. Jednocześnie jesteśmy nimi przeładowani. Z tego względu poszczególni interesariusze oczekują precyzyjnie wyselekcjonowanych i przystępnie przedstawionych danych, przekazywanych im z uzgodnioną lub wynikającą z przepisów częstotliwością.

Oczywistym jest, że Big Data i AI mają wpływ na tradycyjne narzędzia komunikacji korporacyjnej i zwiększają wymagania poszczególnych interesariuszy. Przedsiębiorstwa nie mogą tych wymagań ignorować, jeśli nie chcą zaszkodzić swoim modelom biznesowym. Dlatego muszą być na bieżąco z najnowszymi osiągnięciami ze świata technologii cyfrowych.

AI pomaga również tworzyć interaktywne wizualizacje danych, które ułatwiają zrozumienie wyników analiz. Co więcej, sztuczna inteligencja w połączeniu z automatyzacją może przygotowywać projekty raportów, które będą następnie prezentowane poszczególnym interesariuszom poprzez agregowanie danych z różnych źródeł i korzystanie z ustalonych szablonów. Wreszcie, AI może kontrolować proces komunikacji, zapewniając dotrzymywanie terminów i spełnianie oczekiwań poszczególnych interesariuszy.

Aby utrzymać dialog z interesariuszami nimi na wysokim poziomie, komunikacja korporacyjna musi być prowadzona z wykorzystaniem Big Data i sztucznej inteligencji. W przyszłości będzie jeszcze w większym stopniu oparta na danych i zautomatyzowana, więc zarządy będą musiały coraz częściej brać ten fakt pod uwagę.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Karol Połosak

Najnowsza Wiedza

Zapraszamy do kontaktu: