Projekty IT to złożone, długotrwałe przedsięwzięcia. Blisko połowę z nich, na pewnym etapie realizacji, dotyka spór, dlatego jednym z niezbędnych elementów staje się wybór mechanizmu, z którego strony będą mogły skorzystać w razie pojawienia się pomiędzy nimi sytuacji spornej.
Brak mechanizmu powoduje eskalację, a ta wiąże się z istotnym ryzykiem strat, w szczególności finansowych (koszty realizacji projektu, niedostarczenie zakładanej wartości biznesowej) oraz narażeniem reputacji organizacji. Właściwe przeprowadzenie procesów zakupowych oraz zawarcie odpowiednio skonstruowanej umowy znacząco zmniejsza ryzyko powstania konfliktu, generując w ten sposób oszczędności kosztowe i czasowe.
W przypadku, w którym dochodzi do sytuacji spornej, podjęcie odpowiednich środków przedsądowych i sądowych pomaga zredukować ponoszone straty i osiągnąć pierwotnie zakładane cele biznesowe tak daleko, jak to możliwe.