Zaznacz stronę

Ustalanie przez Prezesa UOKiK kar dla przedsiębiorców – nowe zasady

13 maja 2024 | Aktualności, The Right Focus, Wiedza

Z początkiem kwietnia 2024 r. Prezes UOKiK opublikował nowe wyjaśnienia w sprawie ustalania wysokości kar pieniężnych w sprawach związanych z zawarciem porozumienia ograniczającego konkurencję i nadużywania pozycji dominującej. To wynik zmian prawnych dokonanych w związku z implementacją tzw. dyrektywy ECN+ dotyczącej zwiększenia skuteczności egzekwowania prawa konkurencji. Wyjaśnienia nie są prawnie wiążące, jednak Prezes UOKiK wskazał, że będzie ustalał kary w sposób w nich określony, a ewentualne odstępstwa od nich będą uzasadniane. W praktyce Wyjaśnienia będą z pewnością ważnym odnośnikiem przy wymiarze kar.

Wyjaśnienia stosuje się do spraw, w których postępowanie antymonopolowe zostało wszczęte po 1 stycznia 2024 r.

Łączna kara na przedsiębiorców

Zgodnie z przepisami Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę pieniężną w wysokości nie większej niż 10 proc. obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary, jeżeli ten, choćby nieumyślnie dopuścił się m.in. praktyk ograniczających konkurencję.

Natomiast w przypadku stwierdzenia, że na przedsiębiorcę, który dopuścił się praktyki ograniczającej konkurencję, był wywierany decydujący wpływ przez innego przedsiębiorcę lub przedsiębiorców, Prezes UOKiK może nałożyć łączną karę pieniężną na tego przedsiębiorcę i na przedsiębiorcę lub przedsiębiorców wywierających na niego decydujący wpływ. W przypadku prowadzenia postępowania zarówno przeciwko przedsiębiorcy, który wywierał decydujący wpływ, jak i przedsiębiorcy, na którego wpływ ten był wywierany, wymierzona zostanie im łączna kara pieniężna, chyba że okoliczności sprawy dadzą podstawy do nałożenia dwóch lub więcej kar pieniężnych, a nie kary łącznej.

Obliczając 10 proc. obrót, o którym mowa powyżej, w przypadku gdy na przedsiębiorcę, który dopuścił się naruszenia, był wywierany decydujący wpływ przez innego przedsiębiorcę(ów), Prezes UOKiK uwzględni również obrót osiągnięty przez przedsiębiorcę(ów) wywierających taki wpływ oraz tych, na których jest on wywierany. Oznacza to, że maksymalna wysokość kary może wynieść do 10 proc. obrotu nie pojedynczego przedsiębiorcy, ale np. również innej spółki z jego grupy kapitałowej, która wywierała na niego decydujący wpływ.

Sposób obliczania kary

Określając wysokość kary Prezes UOKiK bierze pod uwagę m.in. okoliczności naruszenia przepisów z ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, uprzednie jej naruszenia, okres, stopień i skutki rynkowe naruszenia oraz okoliczności łagodzące i obciążające.

Zgodnie z Wyjaśnieniami, ustalając wysokość kary, Prezes UOKiK ustalał będzie kwotę wyjściową, a następnie kwotę bazową. Kwoty te odnoszą się do jednego roku naruszenia.

Kwota wyjściowa będzie stanowiła odsetek „relewantnego obrotu” przedsiębiorcy(ów), którym wymierzona ma zostać kara. Kwota ta zostanie określona przez wskazanie odsetka z przedziału od 0,01- do 3 proc. relewantnego obrotu. Ustalając kwotę wyjściową z tego przedziału procentowego, Prezes UOKiK określi tę wartość bliżej górnej granicy w odniesieniu do najbardziej poważnych naruszeń (są nimi w szczególności porozumienia między konkurentami i nadużycia pozycji dominującej ukierunkowane na wykluczenie konkurentów z rynku). Kwota ta będzie stanowiła swoisty „punkt wyjścia” dla wyliczenia finalnej kary, po rozważeniu następnie okoliczności łagodzących i obciążających.

Kwota wyjściowa może zostać dodatkowo podwyższona bądź obniżona o nie więcej niż 75 proc. (poprzednie wyjaśnienia z 2021 r. przewidywały zwiększenie o 50 bądź zmniejszenie o 90 proc.) z uwagi m.in. na niewielki przychód przedsiębiorcy będącego bezpośrednim uczestnikiem naruszenia z produktów, których dotyczy naruszenie, w całym jego obrocie. Określona w ten sposób kwota staje się kwotą bazową.

W przypadku naruszeń trwających dłużej niż rok kwota bazowa będzie odpowiednio powiększana. Prezes UOKiK będzie mnożyć kwotę bazową przez liczbę pełnych lat uczestnictwa w naruszeniu, za które nakładana jest kara. Jeżeli w ostatnim rozpoczętym roku naruszenia, czas naruszenia będzie wynosił więcej niż 6 miesięcy, to mnożnik zostanie powiększony 0,5.

Okoliczności łagodzące i obciążające

Ustalając wysokość kary Prezes UOKiK bierze również pod uwagę okoliczności łagodzące wskazane w Wyjaśnieniach oraz w samej Ustawie. Ich analiza może skutkować tym, że ustalona na wcześniejszym etapie analizy kwota bazowa (uwzględniająca długość naruszenia) może ulec zwiększeniu bądź zmniejszeniu maksymalnie o 25 proc. (w poprzednie wyjaśnieniach z 2021 r. była to wartość 50 proc.).

Swoboda decyzyjna

Jeśli Prezes UOKiK uzna, że określona zgodnie z wytycznymi z Wyjaśnień kwota jest nieadekwatna i nie spełniałaby swojej funkcji, będzie mógł wymierzyć karę w wyższym bądź niższym wymiarze (zostanie to dodatkowo uzasadnione). Kwota ta nie będzie mogła jednak przekraczać maksymalnego wymiaru kary określonego w Ustawie.

Pełny tekst Wyjaśnień dostępny jest tutaj.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Monika Urban-Piotrowska

Najnowsza Wiedza

Kto ma dane, ten ma władzę. Data Act ją dzieli na nowo

Obowiązujące od września 2025 roku unijne rozporządzenie Data Act jest przełomem, który reguluje dostęp do danych i ich wykorzystywania. Dane generowane przez urządzenia – od ciągników rolniczych i maszyn przemysłowych po panele fotowoltaiczne i flotę transportową – przestają być wyłączną domeną producentów. Teraz pozostali uczestnicy rynku zyskują możliwości dostępu do nich i wykorzystywania danych do budowania nowych, innowacyjnych produktów i usług. Data Act wymusza odejście od modeli biznesowych opartych na monopolizacji danych i dzielenia się nimi na określonych w regulacji zasadach. Wchodzimy więc w zupełnie nową rzeczywistość.

KSeF a ceny transferowe: nowa era transparentności i wyzwań operacyjnych

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedno z największych wyzwań dla firm z grup kapitałowych ostatnich lat. Choć KSeF ma uprościć proces fakturowania i ograniczyć nadużycia podatkowe, znacząco wpływa również na obszar cen transferowych a w szczególności na dokumentowanie i rozliczanie korekt TP.

Wniesienie mienia do fundacji rodzinnej – o czym warto pamiętać

Fundacja rodzinna jest osobą prawną, a jej celem jest efektywne zarządzanie majątkiem i zapewnienie jego sukcesji bez ryzyka rozproszenia wypracowanych przez pokolenia środków. Kluczową kwestią związaną z działalnością takiej organizacji będzie zatem wniesienie do niej tego majątku, czyli różnego rodzaju aktywów, jakie będą pracowały na rzecz beneficjentów. Sprawdzamy, jak taki proces wygląda w praktyce.

Migracja chmury po Data Act – nowe prawa, mniej kosztów i więcej swobody

Data Act wymusza znaczną zmianę w podejściu do usług chmurowych. Firmy powinny przeanalizować swoje umowy i już teraz planować ich uaktualnienie. Kluczowe jest wprowadzenie odpowiednich postanowień migracyjnych, usunięcie lub renegocjacja opłat „wyjściowych” oraz przygotowanie infrastruktury pod względem technicznym i organizacyjnym na interoperacyjność i migrację zgodnie z nowymi regulacjami.

Dekada zrównoważonego rozwoju

Dziesięć lat temu społeczność międzynarodowa przyjęła Agendę 2030 z 17 Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDGs). Polska, jako jej sygnatariusz, zobowiązała się do wdrażania działań w obszarach gospodarki, społeczeństwa i środowiska. Po dekadzie warto podsumować nasze osiągnięcia oraz kluczowe regulacje ESG, które ukształtowały krajobraz prawny, zarówno w Polsce, jak i całej Unii Europejskiej.

Przegląd sektora bankowego | Banking dziś i jutro | Październik 2025

Ostatnie cztery miesiące 2025 r. mogą przynieść bankom działającym w Polsce kolejne 10 mld zł zysku — szacuje Związek Banków Polskich. Byłby to nowy rekord i prawdopodobnie ostatni tak dobry rok. Na 2026 r. prognozy zakładają spadek zysków banków do 35 mld zł.

Nowe limity podatkowe na auta firmowe

Od 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe limity dotyczące możliwości zaliczania odpisów amortyzacyjnych oraz opłat leasingowych od samochodów osobowych do kosztów uzyskania przychodów.

Inwestycje zagraniczne w firmy z sektorów strategicznych pod ochroną państwa

24 lipca 2025 r. weszły w życie przepisy zmieniające ustawę o kontroli niektórych inwestycji między innymi w zakresie zniesienia tymczasowego charakteru przepisów o kontroli niektórych inwestycji przed zagranicznym przejęciem. Regulacje te były wprowadzone je podczas pandemii COVID-19, z określonym terminem obowiązywania.

Zapraszamy do kontaktu:

Monika Urban-Piotrowska

Monika Urban-Piotrowska

Adwokat / Starszy Prawnik / Ochrona Konkurencji i Konsumentów

+48 660 765 924

m.urban-piotrowska@kochanski.pl