Zaznacz stronę

Fala zgłoszeń znaków towarowych związanych z NFT

31 stycznia 2023 | Aktualności, The Right Focus, Wiedza

Prześledziliśmy, jak zmieniały się trendy związane ze zgłaszaniem znaków towarowych dla ochrony związanej z NFT. Wnioski są jednoznaczne: początkowy strumień tych zgłoszeń przerodził się w wysoką falę, w którą zaangażowani są potentaci właściwie każdego segmentu rynku. I często zgłaszają pionierskie typy znaków.

Zgłoszenia znaków towarowych związanych z NFT – liczby rosną w oczach

Początek roku to dobry czas na rzut oka na ostateczne statystyki związane ze zgłoszeniami dokonanymi przed Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO).

Dlaczego, w naszej ocenie, warto analizować te rejestry?

Ponieważ to właśnie EUIPO pozwala na uzyskanie najszerszej ochrony, a dokonuje się tego tylko jednym zgłoszeniem, przy stosunkowo niewielkiej opłacie urzędowej.

Dla uzyskania pełnego obrazu, w naszej analizie skupiliśmy się na przeglądzie zgłoszeń z lat 2020-2022. Jak powszechnie wiadomo, to właśnie w ubiegłym roku przeżywaliśmy prawdziwy „boom” na treści NFT. Skala tej popularności będzie szczególnie widoczna, gdy odkryjemy, że w 2020 r. nie dokonano żadnego zgłoszenia związanego z NFT.

Za to można śmiało postawić tezę, że w kolejnych latach będziemy mówić o prawdziwej lawinie zgłoszeń. Wskazują już na to pierwsze tegoroczne statystyki.

Znaki towarowe NFT – co zgłaszaliśmy w 2021 r.

W 2021 r. dokonano 221 zgłoszeń, z czego, do chwili obecnej 195 uzyskało rejestrację. Na ogólną liczbę zgłoszeń 141 aplikacji przypadło na ochronę dla znaków słownych i 77 dla znaków
słowno-graficznych.

Co ciekawe, 3 zgłoszenia dotyczyły znaków ruchowych i obejmowały ruch obracającej się figury przypominającej sześcian.

Figury

Zgłaszającymi były w większości spółki technologiczne, w dużej mierze producenci gier, ale w rejestrze można znaleźć także inne podmioty.

Chęć ochrony swoich towarów i usług związanych z NFT zgłosiła m.in. Buccellati Holding Italia, czyli włoska firma jubilerska i zegarmistrzowska z ponad 100 letnią tradycją.

Burberry, Maserati i David Beckham – kto wnioskował o ochronę znaków NFT w 2022 r.

W 2022 r. zgłoszono 1 867 wniosków o ochronę znaków towarowych związanych z NFT.

Rejestrację uzyskało 814 znaków, opublikowano 615 zgłoszeń, a wobec 112 wniesiono sprzeciwy.

Na ogólną liczbę zgłoszeń złożyło się 1 066 wniosków o ochronę dla znaków słownych, 789 słowno-graficznych i 7 znaków trójwymiarowych. Jedno zgłoszenie dotyczyło znaku ruchowego oraz dźwiękowego.

Wśród zgłaszających można znaleźć największe domy mody takie jak Bulgari, Burberry,Valentino, czy Yves Saint Laurent.

Swoje znaki dla towarów i usług związanych z NFT postanowiły zabezpieczyć również podmioty branży motoryzacyjnej. Zgłoszeń dokonali przedstawiciele m.in. Maserati, Volkswagen i Hyundai.

Innymi znanymi na całym świecie zgłaszającymi byli Heinz, Red Bull, eBay, Tommy Hilfiger, Johnson & Johnson czy Puma. Do tego należy doliczyć przedstawicieli sportu – największe piłkarskie kluby świata oraz organizatorów rozgrywek ligowych m.in. angielskiej Premier League.

Jedno z najciekawszych zgłoszeń dotyczy znaku słownego DAVID BECKHAM (EUTM 018688632) zgłoszonego przez firmę DB Ventures, zajmującą się działalnością tego zawodnika po zakończeniu jego piłkarskiej kariery. Prawdziwą perełką jest natomiast zgłoszenie znaków słowno-graficznych przedstawiających postać Małego Księcia, które zarejestrowano na rzecz Towarzystwa Pracy i Pamięci Antoine de Saint-Exupéry.

Maly Ksiaze

Podsumowując, w porównaniu rok do roku liczba znaków towarowych dla ochrony związanej z NFT, wzrosła ponad ośmiokrotnie.

Dowodzi to, po pierwsze, popularności kwestii związanych z NFT i dynamicznego rozwoju tej gałęzi nowych technologii. Jednak przede wszystkim świadczy o wzroście świadomości uprawnionych oraz potrzebie ochrony ich praw. Skalę tego wzrostu obrazuje poniższy wykres.

Zgloszenia Znakow

Dodatkowo, wyniki za styczeń 2023 r., pokazują utrzymanie się trendu wzrostowego dla nowych zgłoszeń. Zasadna wydaje się zatem teza, że w kolejnych latach również będzie można mówić już nie o fali, ale prawdziwej lawinie zgłoszeń i rejestracji.

Chcesz wiedzieć, jak skutecznie zabezpieczyć swoją markę na wejście do świata Metaverse? Zapraszam do kontaktu.

Tomasz Szambelan

 

Najnowsza Wiedza

Zapraszamy do kontaktu: