Zaznacz stronę

Zamówienia publiczne w branży IT mogą mieć nietypowe formy odpłatności       

23 sierpnia 2023 | Aktualności, Wiedza

Jedną z cech każdej umowy w sprawie zamówienia publicznego jest jej odpłatność. Umowy, które tej cechy nie posiadają (np. umowa darowizny, umowa użyczenia etc.) nie są zamówieniami publicznymi w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych i w konsekwencji przepisy tej ustawy nie znajdą do nich zastosowania. Zamawiający mogą więc zawierać umowy nieodpłatne dość swobodnie, w szczególności bez konieczności publikacji stosownych ogłoszeń czy przeprowadzania sformalizowanych postępowań przetargowych. Trzeba jednak pamiętać, że zarówno na gruncie unijnych dyrektyw zamówieniowych, jak i krajowej ustawy PZP pojęcie odpłatności posiada swoją autonomiczną definicję, która w wielu przypadkach rozmija się z jego potocznym rozumieniem. Powoduje to, że rozstrzygnięcie czy dana umowa ma charakter odpłatny i w konsekwencji podlega reżimowi ustawy PZP niejednokrotnie może stanowić dla zamawiającego nie lada wyzwanie.

Przykłady umów IT

Jak w soczewce widać to na przykładzie zamówień publicznych w branży IT, które ze względu na swą specyfikę mogą przybierać nietypowe formy odpłatności i na pierwszy rzut oka wyglądać na nieodpłatne.

Umowy takie mogą dotyczyć np. wdrożenia innowacyjnego oprogramowania lub aplikacji, rozwoju systemu informatycznego, który posiada i użytkuje zamawiający lub też zastąpienia danego rozwiązania informatycznego innym.

Niejednokrotnie zamawiający zawierają je z pominięciem procedur przetargowych, sądząc, że są nieodpłatne.

Nietypowe formy zapłaty przez Zamawiającego

Przykładowo wykonawca może przekazać zamawiającemu na pozór nieodpłatne oprogramowanie, zobowiązując go do tego, aby w zamian zamawiający korzystał z tego oprogramowania lub je rozwijał oraz przekazywał wykonawcy raporty i opracowane przez siebie aktualizacje czy modyfikacje. Może się także zdarzyć, że w zamian za przekazane oprogramowanie wykonawca będzie oczekiwał od zamawiającego dostępu do jego bazy danych.

W takim scenariuszu wykonawca w zamian za przekazane oprogramowanie nie pobiera od zamawiającego wynagrodzenia pieniężnego.

Nie będzie to jednak automatycznie oznaczało, że tego rodzaju umowy będą nieodpłatne w rozumieniu ustawy PZP i w konsekwencji, że będą mogły zostać zawarte z wyłączeniem stosowania jej przepisów. Każda z takich umów powinna bowiem podlegać indywidualnej analizie, uwzględniającej w szczególności następujące kwestie:

  • Czy na skutek zawarcia takiej umowy wykonawca odnosi korzyść gospodarczą
  • Czy zamawiający zobowiązany jest do spełniania świadczenia wzajemnego w zamian za świadczenie wykonawcy
  • Czy owo zobowiązanie zamawiającego wynika z umowy w taki sposób, że może być dochodzone na drodze sądowej

Pozytywna odpowiedź na wszystkie powyższe pytania może prowadzić do konkluzji, że umowa ma charakter odpłatny i w rezultacie winna zostać zawarta w ramach jednego z trybów przewidzianych w ustawie PZP.

Źródło: Rzeczpospolita

Data: 23.08.2023

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Jakub Krysa

Michał Waraksa

Najnowsza Wiedza

Eco Focus #4

Milena Kazanowska-Kędzierska i Aleksandra Pinkas przyglądają się przygotowaniom polskich firm do wdrożenia unijnego rozporządzenia EUDR, którego celem jest przeciwdziałanie postępującej degradacji lasów.

Opłata od „małpek” – fala kontroli, korzystny wyrok i problemy przedsiębiorców

Niebawem będziemy obchodzić czwartą rocznicę wprowadzenia tej opłaty, co jest dobrą okazją do podsumowania jej skutków oraz wątpliwości związanych z jej stosowaniem. Dzisiaj widzimy bowiem, że wpływy z tego tytułu w żaden sposób nie korelują z wciąż spadającym wolumenem sprzedaży. A to wskazuje na istnienie systemowego problemu.

Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę

12 września 2024 r., po negocjacjach w ramach Rady Dialogu Społecznego, Rada Ministrów, przyjęła Rozporządzenie w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej wysokości stawki godzinowej w 2025 r.

Eco Focus #3

Milena Kazanowska-Kędzierska rozwiewa wątpliwości dotyczące unijnego rozporządzenia w zakresie wylesiania.

Sankcja kredytu darmowego

W polskich sądach jest już około 10 tysięcy pozwów kredytobiorców zarzucających bankom naruszenie przepisów Ustawy o kredycie konsumenckim. Pozwy te mogą stanowić podstawę do skorzystania z sankcji kredytu darmowego.

Zapraszamy do kontaktu:

Dr Jakub Krysa

Dr Jakub Krysa

Radca prawny, Of Counsel, Zamówienia publiczne

+48 784 084 522

j.krysa@kochanski.pl