Zaznacz stronę

Uwolnienie się członka zarządu od odpowiedzialności solidarnej – jakie wnioski dla przedsiębiorców płyną z wyroku WSA we Wrocławiu

19 lutego 2024 | Aktualności, Tax Focus, The Right Focus, Wiedza

Polskie sądy często rozstrzygają spory dotyczące odpowiedzialności członków zarządu spółek za zaległości podatkowe. Sprawy te są niezwykle złożone, ponieważ wymagają uwzględnienia zarówno przepisów prawa podatkowego, jak i upadłościowego. Sądy muszą wziąć pod uwagę różnorodne czynniki, takie jak zarządzanie finansami, terminowość składania dokumentów, a także ewentualne działania restrukturyzacyjne. Ostatecznie chodzi o odpowiedzialność członków zarządu za długi podatkowe spółki.

W tym świetle warto więc przyjrzeć się ostatniemu wyrokowi Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego[1] (sygn. akt I SA/Wr 337/22) we Wrocławiu[2], który zwrócił uwagę na pewien istotny element związany z odpowiedzialnością solidarną członków zarządu wynikającą z art. 116 Ordynacji Podatkowej[3].

Za zaległości podatkowe spółki z o.o. odpowiadają solidarnie członkowie zarządu

Pewna spółka miała zaległości związane z podatkiem dochodowym od osób prawnych. Organ podatkowy pierwszej instancji stwierdził, że zarząd nie złożył we właściwym terminie wniosku o ogłoszenie upadłości i nie przedstawił dowodów na to, że w tym czasie podjęto działania restrukturyzacyjne lub związane z postępowaniem o zatwierdzenie układu.

Stwierdzono również, że w czasie sprawowania funkcji członka zarządu istniały podstawy do ogłoszenia upadłości, pomimo to menadżer spółki nie przedstawił żadnych dokumentów wyjaśniających powody jego niezłożenia. Dlatego organ podatkowy orzekł, że członek zarządu tej spółki będzie odpowiadał solidarnie za jej zaległości.

Warto jednak zwrócić uwagę na kluczowy element tej sprawy. W czasie prowadzenia postępowania spółka miała wyłącznie jednego wierzyciela, którym był Urząd Skarbowy.

Wierzyciel czy wierzyciele – od czego zależy odpowiedzialność solidarna członków zarządu

Żeby dobrze zrozumieć istotę problemu trzeba odwołać się do treści przepisu art. 116 § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym „za zaległości podatkowe spółki z ograniczoną odpowiedzialnością […], odpowiadają solidarnie całym swoim majątkiem członkowie jej zarządu, jeżeli egzekucja z majątku spółki okazała się w całości lub w części bezskuteczna, a członek zarządu nie wykazał, we właściwym czasie, że zgłoszono wniosek o ogłoszenie upadłości lub w tym czasie zostało otwarte postępowanie restrukturyzacyjne.”

Stąd ustawodawca kieruje nas do norm prawnych wykraczających poza obszar podatkowy. Tu szczególnie istotna będzie część przepisu dotycząca sytuacji, w której członek zarządu nie wykazał w odpowiednim czasie zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości.

Zgodnie bowiem z artykułem 2 ustęp 1 Prawa upadłościowego[4], „postępowanie upadłościowe ma być prowadzone w taki sposób, aby możliwie najlepiej zaspokoić roszczenia wierzycieli”.

Słowem – kluczem tu jest termin „wierzycieli”, który występuje w liczbie mnogiej.

Dlatego też, do rozpoczęcia postępowania upadłościowego wymagane jest posiadanie co najmniej dwóch wierzycieli. Założenie to potwierdza również orzecznictwo, które wskazuje, że postępowanie upadłościowe musi być zbiorowym procesem, które służy zaspokojeniu interesów przynajmniej dwóch wierzycieli.

Jak uniknąć solidarnej odpowiedzialności za długi podatkowe spółki

Aby członek zarządu mógł uniknąć odpowiedzialności solidarnej wynikającej z art. 116 Ordynacji podatkowej, spółka musi złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości.

Jednakże, gdy ma tylko jednego wierzyciela, nie ma takiej możliwości. I nawet gdyby złożyła taki wniosek, zostałby on odrzucony.

Widać więc wyraźnie, że w tym zakresie występuje pewnego rodzaju luka.

Z jednej strony przepisy podatkowe dają możliwość uwolnienia się od odpowiedzialności solidarnej. Jednak, gdy członek zarządu próbuje skorzystać z tego uprawnienia, jego wniosek o upadłość może być odrzucony, bo nie spełnia warunków formalnych.

Stąd też pozytywnie należy ocenić wyrok WSA, który opowiedział się po stronie członka zarządu, uznając, że nie był on zobowiązany do złożenia wniosku o upadłość.

Co istotne, są uznał, że takie działanie nie mogło pociągnąć za sobą konsekwencji odpowiedzialności za długi spółki, gdyż nie należy dopuszczać do sytuacji, w której niekompletność systemu prawnego prowadziłaby do odpowiedzialności podatkowej.

Trzeba jednak pamiętać, że każde postępowanie podatkowe jest inne, a polskie orzecznictwo nie stanowi wiążącego źródła prawa.

I chociaż w kolejnej sprawie, kolejny sąd może wziąć pod uwagę wspomniane wyroki, to nie jest do tego zobowiązany. Dlatego zawsze warto skonsultować się z ekspertami, którzy pomogą odnaleźć właściwą drogę w gąszczu możliwości, nawet w najbardziej krytycznym momencie życia firmy.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Jan Janukowicz

[1] Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, dalej: WSA.

[2] Wyrok WSA we Wrocławiu z 21.12.2023 r., I SA/Wr 337/22, LEX nr 3667578.

[3] Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.) dalej: Ordynacja Podatkowa.

[4] Ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1520 z późn. zm.) dalej: Prawo Upadłościowe.

Najnowsza Wiedza

Kto ma dane, ten ma władzę. Data Act ją dzieli na nowo

Obowiązujące od września 2025 roku unijne rozporządzenie Data Act jest przełomem, który reguluje dostęp do danych i ich wykorzystywania. Dane generowane przez urządzenia – od ciągników rolniczych i maszyn przemysłowych po panele fotowoltaiczne i flotę transportową – przestają być wyłączną domeną producentów. Teraz pozostali uczestnicy rynku zyskują możliwości dostępu do nich i wykorzystywania danych do budowania nowych, innowacyjnych produktów i usług. Data Act wymusza odejście od modeli biznesowych opartych na monopolizacji danych i dzielenia się nimi na określonych w regulacji zasadach. Wchodzimy więc w zupełnie nową rzeczywistość.

KSeF a ceny transferowe: nowa era transparentności i wyzwań operacyjnych

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedno z największych wyzwań dla firm z grup kapitałowych ostatnich lat. Choć KSeF ma uprościć proces fakturowania i ograniczyć nadużycia podatkowe, znacząco wpływa również na obszar cen transferowych a w szczególności na dokumentowanie i rozliczanie korekt TP.

Wniesienie mienia do fundacji rodzinnej – o czym warto pamiętać

Fundacja rodzinna jest osobą prawną, a jej celem jest efektywne zarządzanie majątkiem i zapewnienie jego sukcesji bez ryzyka rozproszenia wypracowanych przez pokolenia środków. Kluczową kwestią związaną z działalnością takiej organizacji będzie zatem wniesienie do niej tego majątku, czyli różnego rodzaju aktywów, jakie będą pracowały na rzecz beneficjentów. Sprawdzamy, jak taki proces wygląda w praktyce.

Migracja chmury po Data Act – nowe prawa, mniej kosztów i więcej swobody

Data Act wymusza znaczną zmianę w podejściu do usług chmurowych. Firmy powinny przeanalizować swoje umowy i już teraz planować ich uaktualnienie. Kluczowe jest wprowadzenie odpowiednich postanowień migracyjnych, usunięcie lub renegocjacja opłat „wyjściowych” oraz przygotowanie infrastruktury pod względem technicznym i organizacyjnym na interoperacyjność i migrację zgodnie z nowymi regulacjami.

Dekada zrównoważonego rozwoju

Dziesięć lat temu społeczność międzynarodowa przyjęła Agendę 2030 z 17 Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDGs). Polska, jako jej sygnatariusz, zobowiązała się do wdrażania działań w obszarach gospodarki, społeczeństwa i środowiska. Po dekadzie warto podsumować nasze osiągnięcia oraz kluczowe regulacje ESG, które ukształtowały krajobraz prawny, zarówno w Polsce, jak i całej Unii Europejskiej.

Przegląd sektora bankowego | Banking dziś i jutro | Październik 2025

Ostatnie cztery miesiące 2025 r. mogą przynieść bankom działającym w Polsce kolejne 10 mld zł zysku — szacuje Związek Banków Polskich. Byłby to nowy rekord i prawdopodobnie ostatni tak dobry rok. Na 2026 r. prognozy zakładają spadek zysków banków do 35 mld zł.

Nowe limity podatkowe na auta firmowe

Od 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe limity dotyczące możliwości zaliczania odpisów amortyzacyjnych oraz opłat leasingowych od samochodów osobowych do kosztów uzyskania przychodów.

Inwestycje zagraniczne w firmy z sektorów strategicznych pod ochroną państwa

24 lipca 2025 r. weszły w życie przepisy zmieniające ustawę o kontroli niektórych inwestycji między innymi w zakresie zniesienia tymczasowego charakteru przepisów o kontroli niektórych inwestycji przed zagranicznym przejęciem. Regulacje te były wprowadzone je podczas pandemii COVID-19, z określonym terminem obowiązywania.

Zapraszamy do kontaktu:

Jan Janukowicz

Jan Janukowicz

Aplikant Adwokacki / Associate / Prawo Podatkowe

+48 736 272 203

j.janukowicz@kochanski.pl

Wojciech Śliż

Wojciech Śliż

Doradca Podatkowy / Partner / Prawo Podatkowe

+48 539 110 037

w.sliz@kochanski.pl