Zaznacz stronę

Przykłady wykorzystania sztucznej inteligencji w digitalizacji gospodarki

14 września 2023 | Aktualności, The Right Focus, Wiedza

Już przynajmniej od lat 50 XX wieku, kiedy to Alan Turing opublikował artykuł “Computing Machinery and Intelligence” pojęcie sztucznej inteligencji rozgrzewa wyobraźnię ludzi obiecując przełom w tym, jak mogą funkcjonować świat i gospodarka.

Dzisiaj  rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję  coraz częściej ułatwiają nasze działania w wielu, bardzo różnych obszarach, do których należą m. in.:

Analiza danych oraz rozpoznawanie wzorców

Dzięki dostępności ogromnych zbiorów ustrukturyzowanych danych sztuczna inteligencja efektywnie wspiera ich analizę oraz wyszukiwanie wzorców, dzięki czemu możliwa jest chociażby budowa nowoczesnych modeli oceny ryzyka, co zwiększa zakres bezpiecznego finansowania. Takie narzędzia z powodzeniem mogą być też używane w optymalizacji procesów i łańcuchów dostaw i są wykorzystywane w celu zwalczania różnego rodzaju działań przestępczych

Personalizacja usług

Wymaga każdorazowej zmiany w odniesieniu do wypracowanych standardów. Dotychczas każde odstępstwo wymagało znacznych nakładów i jednostkowo mogło być nieopłacalne. Dzięki sztucznej inteligencji , która jest efektywna możemy otrzymać chociażby lepiej dopasowane do naszych potrzeb treści cyfrowe w tym strony internetowe, e-learning czy muzykę

Automatyzacja procesów biznesowych

Koszty osobowe mogą niejednokrotnie stanowić znaczne obciążenie, szczególnie, gdy weźmiemy pod uwagę czynności pracochłonne i powtarzalne. Dlatego dynamicznemu rozwojowi podlega obszar automatyzacji procesów biznesowych, który pozwala ograniczyć czynności wykonywane przez człowieka na rzecz ich automatyzacji (m.in. generowanie powtarzalnych raportów, porządkowanie danych i dokumentów elektronicznych, weryfikacja zmian przepisów)

Doradztwo

Posiadając właściwą bazę danych sztuczna inteligencja z powodzeniem może być wykorzystywana w ramach wsparcia procesów decyzyjnych, np.  w doradztwie na rynku kapitałowym, gdzie narzędzie, posiadając dane historyczne, dane aktualne oraz politykę inwestycyjną firmy, może rekomendować klientowi konkretne instrumenty finansowe optymalizując jego zysk. Innym przykładem może być wsparcie personelu medycznego w zakresie kwalifikacji dolegliwości pacjenta

Obsługa klienta

Coraz częściej mamy do czynienia z rozwijającym się rynkiem chat botów/asystentów klienta. Odpowiednio zaprojektowane narzędzie posiadające dużą bazę danych może efektywnie przyspieszać obsługę klienta głównie w typowych sprawach.

Proces digitalizacji i automatyzacji poprzez implementację sztucznej inteligencji w różnych obszarach życia wydaje się nieunikniony. Musimy jednak pamiętać, że niesie to za sobą wiele wyzwań a wśród nich jest możliwość ograniczania dostępu do informacji (bańka informacyjna) czy dyskryminacyjne podejście ze względu na wytrenowanie modelu w oparciu o źle dobrane informacje.

Unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji

Naprzeciw tym wyzwaniom wychodzi projektowane rozporządzenie UE ustanawiające zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji (akt w sprawie sztucznej inteligencji). Rozporządzenie ureguluje różne przypadki wykorzystania AI, w tym obowiązki dostawców i  użytkowników systemów sztucznej inteligencji.

Ponieważ projekt jest aktem kompleksowym, to przygotowanie się do stosowania tych przepisów będzie wymagało przeprowadzenia analizy przetwarzanych informacji oraz określenia niezbędnych zmian w infrastrukturze IT czy politykach i wewnętrznych zarządzeniach.

Ze względu na specyfikę tego obszaru powodzenie procesu dostosowania do rozporządzenia będzie uzależnione od uzyskania wsparcia ze strony doświadczonych doradców IT oraz prawników, którzy pomogą zidentyfikować potencjalne luki i zagrożenia oraz wskażą szanse i możliwości, jakie dają takie rozwiązania.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Jan Ziomek

Najnowsza Wiedza

Zapraszamy do kontaktu:

Jan Ziomek

Jan Ziomek

Adwokat / Partner, FinTech / Praktyka Sektorowa NewTech

+48 736 429 981

j.ziomek@kochanski.pl