WIBOR-em manipulować trudniej, niż mogłoby się wydawać
Trudno o bardziej kontrolowany, obwarowany procedurami i przepisami wskaźnik referencyjny niż WIBOR. Jednak, pomimo tak rygorystycznego nadzoru, w przestrzeni publicznej pojawiają się głosy kwestionujące jego legalność i rzetelność. Krytyka koncentruje się jedynie na wybranych aspektach, co może wynikać z niedostatecznej świadomości lub niewystarczającej komunikacji. Albo jednego i drugiego – pisze Weronika Magdziak-Śliwa, adwokat, partner w praktyce Sporów Instytucji Finansowych kancelarii Kochański & Partners.
Źródło: Prawo.pl
Kredyt bez odsetek? Nowy trend w sporach z bankami i nie chodzi o franki
Kancelarie prawne, reprezentujące zarówno banki, jak i konsumentów, zauważają nowy trend. Chodzi o 18 mln umów o wartości blisko 200 mld zł. Coraz więcej konsumentów podważa umowy o kredyt gotówkowy niezabezpieczony hipoteką, np. na remont domu, samochód. Jeśli wygrają, zyskają darmowy kredyt. Na razie tylko nieliczne banki informują o takich sprawach, ale Związek Banków Polskich zauważa, że to ma być „nowa kopalnia złota” dla kancelarii. Czy banki mają się czego bać?
Źródło: Business Insider
Rozpoczęły się konsultacje projektu ustawy implementującej dyrektywę UE w sprawie kredytów zagrożonych
„Zmiany wprowadzane dyrektywą 2021/2167 powinny przyczynić się do rozwoju rynków wtórnych nieobsługiwanych kredytów, poprzez usunięcie potencjalnych przeszkód dla przenoszenia nieobsługiwanych kredytów do ich nabywców, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu ochrony praw kredytobiorców” – napisano.
Źródło: Bank.pl
European Retail Banking Radar: jakie działania powinny podjąć banki, aby utrzymać dobre wyniki
Z opublikowanego po raz szesnasty raportu „European Retail Banking Radar” opracowanego przez międzynarodową firmę konsultingową Kearney wynika, iż banki detaliczne przeżywają dziś prawdziwy boom. Środowisko wysokich stóp procentowych wywindowało ich wyniki w 2023 roku na kolejne rekordowe poziomy. Eksperci zauważają jednak, że aby w przyszłości utrzymać zyski na podobnym poziomie, banki będą musiały poszukać dodatkowych źródeł przychodu bądź efektywności, podkreślają autorzy Raportu.
Źródło: Bank.pl
Dobre praktyki w zakresie ubezpieczeń spłaty kredytu lub pożyczki (CPI) podpisane
Dobre praktyki są efektem współpracy Polskiej Izby Ubezpieczeń i Związku Banków Polskich pod auspicjami Komisji Nadzoru Finansowego. Stanowią odpowiedź branży ubezpieczeniowej na raport EIOPA „Thematic Review on Credit Protection Insurance (CPI) sold via banks” i ostrzeżenie europejskiego organu nadzoru z 2022 r. Uzupełniają również znowelizowaną Rekomendację U przyjętą przez KNF w czerwcu 2023 r.
Źródło: Związek Banków Polskich
Bank będzie musiał zweryfikować PESEL. Zmiany już od 1 czerwca
W sobotę, 1 czerwca, wejdzie w życie obowiązek weryfikacji, czy numer PESEL danej osoby nie został zastrzeżony. Zgodnie z ustawą o zmianie ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 1394; dalej: ustawa) w przypadku banków, instytucji kredytowych oraz SKOK weryfikacja obowiązuje przede wszystkim przy otwieraniu rachunków bankowych, udzielaniu kredytów, pożyczek lub leasingów, jak również wypłatach gotówkowych w kwotach przekraczających trzykrotność płacy minimalnej.
Źródło: Gazeta Prawna
Blisko rekordu na rynku kredytów mieszkaniowych
W kwietniu 2024 roku o kredyt hipoteczny wnioskowało blisko 32,4 tysiąca potencjalnych kredytobiorców. Oznacza to wzrost o 55 procent w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem – wynika z danych Biura Informacji Kredytowej (BIK).
Źródło: TVN24
Walka o klienta trwa. Banki zyskują przewagę dzięki AI i no-code
Siedem na dziesięć instytucji sektora finansowego w Polsce (73%) planuje zwiększenie wydatków na rozwój technologii związanych z obsługą klienta – wynika z Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu 2024[1]. Banki zdają sobie sprawę, że skupianie się wyłącznie na dostarczaniu usług i produktów już nie wystarczy do utrzymania klientów. Konieczna jest personalizacja obsługi i dopasowanie oferty do konkretnych potrzeb, w czym przydają się m.in. narzędzia no-code i generatywna AI. Ta ostatnia pomoże założyć konto bankowe, odpowie na pytania klientów, a nawet przyspieszy decyzję o przyznaniu pożyczki.
Źródło: Managerplus
Zobacz też:
Banking dziś i jutro | Przegląd sektora bankowego | Maj 2024