Zaznacz stronę

Rosja może podrabiać popularne marki. Koniec ochrony znaków towarowych?

21 marca 2022 | Aktualności, Wiedza

W związku z agresją Rosji na Ukrainę Zachód nałożył na Rosję szereg sankcji. Te obowiązują już od dwóch tygodni. Wiele międzynarodowych koncernów postanowiło też wycofać się z Rosji. Rosjanie nie zjedzą już w McDonald’s, nie napiją się Coca-Cola ani Heinekena. Ale czy na pewno? Kreml już zapowiedział, że popularne marki wcale nie znikną.

Decyzję o czasowym zamknięciu wszystkich swoich 847 placówek w Rosji sieć McDonald’s podjęła w pierwszej połowie marca. Podobną decyzję podjęła także Coca-Cola, Pepsi, Heineken oraz Starbucks.

Przeciętni Rosjanie decyzjami zachodnich koncernów nie byli zachwyceni. Jednak Kreml już zapowiedział, że możliwość zakupu BigMaca czy sojowego latte wcale nie zniknie. Władze Rosji nadal chcą, by sieci franczyzowe korzystały ze znaków towarowych popularnych marek.

Rząd Federacji Rosyjskiej wprowadził w ostatnim czasie regulacje, zgodnie z którymi osoby fizyczne i prawne z państw uznanych za „nieprzyjacielskie” nie otrzymają odszkodowania za nieuprawnione wykorzystanie ich wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego. Co prawda wspomniane regulacje nie dotyczą znaków towarowych, lecz wydaje się, że los praw ochronnych na znaki towarowe pochodzących od wspomnianych państw, jest już przesądzony.

Dalszą część artykułu, którego autorem jest Tomasz Szambelan, Prawnik w Praktyce Prawa Własności Intelektualnej i Przemysłowej, przeczytają Państwo na stronie Forbes.pl.

Najnowsza Wiedza

Zapraszamy do kontaktu: