26 kwietnia 2023 r. Izba Pracy Sądu Najwyższego wydała uchwałę stwierdzającą, że rozpoznanie sprawy cywilnej przez sąd drugiej instancji w składzie jednoosobowym na podstawie tzw. ustawy covidowej ogranicza prawo do sprawiedliwego rozpatrzenia sprawy, ponieważ nie jest konieczne dla ochrony zdrowia publicznego i prowadzi do nieważności postępowania. Uchwała ta ma moc zasady prawnej i obowiązuje od dnia jej podjęcia.
Jaki powinien być skład sądu drugiej instancji
Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego, w postępowaniu apelacyjnym sąd rozpoznaje sprawę w składzie trzech sędziów. Wyjątek od tej reguły ustanowiła dopiero ustawa covidowa, która – z uwagi na zagrożenia związane z pandemią – dopuściła możliwość powoływania składów jednoosobowych.
Uchwała Sądu Najwyższego a rynek zamówień publicznych
Pozornie mogłoby się wydawać, że uchwała Sądu Najwyższego nie ma szczególnego związku z rynkiem zamówień publicznych.
Prawo zamówień publicznych ustanowiło bowiem własną instytucję, która rozpatruje spory powstałe na gruncie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, czyli Krajową Izbę Odwoławczą.
Od wyroków wydanych przez Krajową Izbę Odwoławczą istnieje jednak środek odwoławczy – skarga do sądu zamówień publicznych, czyli Sądu Okręgowego w Warszawie, który stosuje przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o apelacji. A zatem także te, które mówią o składzie sądu. Innymi słowy, zasadą jest tutaj trzyosobowy skład orzekający.
Skutki nowej uchwały Sądu Najwyższego
Obecnie trudno jednoznacznie przewidzieć skutki nowej uchwały SN.
Z publicznie dostępnych informacji wynika, że Sąd Okręgowy w Warszawie (a zatem także rozpoznający sprawy skargowe XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy i Zamówień Publicznych) zamierza zastosować się do treści uchwały.
Bezpośrednią konsekwencją tej decyzji jest odwoływanie niektórych wyznaczonych wcześniej rozpraw i uzupełnianie składów orzekających. W przyszłości może to również oznaczać wydłużenie postępowań skargowych.
Jak pomagamy w postępowaniu przed sądem zamówień publicznych?
- Analizujemy dokumenty dotyczące postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz postępowania odwoławczego przed Krajową Izbą Odwoławczą
- Analizujemy zasadność wniesienia skargi na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej
- Przygotowujemy skargi na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej lub odpowiedzi na skargi i reprezentujemy strony przed sądem zamówień publicznych
Masz pytania? Skontaktuj się z autorami