Zaznacz stronę

Znane marki przygotowują się do wejścia w Metaverse

28 września 2022 | Aktualności, Wiedza

Co łączy takie marki jak Maserati, Yves Saint Laurent, Coco Chanel, Master Card i Volkswagen? To, że ich właściciele dokonują zgłoszeń znaków towarowych na towary i usługi, których celem jest ochrona w Metaverse.

Dlaczego trzeba chronić marki i znaki towarowe w Metaverse

O ochronie znaków towarowych w Metaverse mówi się od dłuższego czasu, lecz dopiero ostatnie miesiące pokazały, w jaki sposób brandy mogą być obecne w wirtualnym świecie oraz co powinny zrobić, aby skutecznie zabezpieczyć swoje prawa przed naruszeniami.

Chociaż świat wirtualny wydaje się nowym i wręcz idyllicznym miejscem, wbrew pozorom, nawet w Metaverse dochodzi do naruszeń praw na znaki towarowe.

Przekonał się o tym producent luksusowej marki Hermès, który zdecydował się podjąć kroki prawne wobec artysty Masona Rothschilda, twórcy NFT (non-fungible tokens – niewymienialnych tokenów) „MetaBirkin”. Zarzucono mu, że jego cyfrowa wersja słynnych torebek Birkin w formie NFT narusza prawa domu mody Hermès.

Nie można więc wykluczać, że przypadki naruszeń znaków, nie tylko marek z segmentu Premium, będą rosły proporcjonalnie do liczby użytkowników nowej platformy.

Metaverse i marki Premium – kto zabezpiecza prawa swojego brandu

W celu zabezpieczenia swoich praw właściciele marek, w każdej praktycznie branży, coraz częściej dokonują zgłoszeń znaków dla towarów i usług związanych z NFT i Metaverse.

W ciągu ostatnich miesięcy do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (European Union Intellectual Property Office „EUIPO”) wpłynęły zgłoszenia m.in. od właścicieli takich marek jak:

  • Yves Saint Laurent,
  • Coco Chanel,
  • Pizza Hut,
  • Valentino,
  • Master Card,
  • Maserati,
  • Volkswagen.

Co ciekawe, znaczną grupę podmiotów starających się o ochronę w świecie cyfrowym stanowią również kluby i federacje piłkarskie, takie jak:

  • Manchester City,
  • Paris Saint-Germain,
  • West Ham United,
  • Liverpool,
  • The Football Association Premier League Limited.

Jak chronić swoją markę w wirtualnym świecie

Podstawową kwestią jest weryfikacja posiadanych znaków towarowych pod kątem dalszego wykorzystania w Metaverse.

Ponieważ ochrona raz zarejestrowanych znaków nie może być następnie rozszerzona o dodatkowe klasy towarów i usług, konieczne jest dokonanie nowych zgłoszeń.

Obecnie takich zgłoszeń dokonuje się najczęściej w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej – EUIPO.

W ostatnim czasie również do Urzędu Patentowego RP wpłynęły zgłoszenia znaków do ochrony towarów i usług w świecie wirtualnym. W tym przypadku wnioskodawcą był Louis Vuitton Malletier.

Czy ochrona marek w Metaverse opłaca się tylko dużym graczom

Jeśli komuś wydaje się, że zgłoszeń dokonują jedynie wielkie marki jest w błędzie.

Z naszej analizy wynika, że gros zgłaszających to właściciele również mniej znanych i nie tak popularnych marek, którzy zawczasu podejmują odpowiednie działania w celu ochrony swoich praw.

W związku z licznymi zgłoszeniami obecnie EUIPO pracuje nad wytycznymi dotyczącymi znaków towarowych w kontekście korzystania z nich w ramach NFT i w Metaverse.

Jest więc zatem bardzo prawdopodobne, że również Urząd Patentowy RP będzie w swojej praktyce kierować się wspomnianymi wytycznymi.

Dzisiaj wiemy już z całą pewnością, że brak odpowiedniej aktualizacji zgłoszeń znaków wraz z dostosowaniem wykazu towarów i usług do działania w Metaverse może skutkować poważnym ograniczeniem ich ochrony.

Chcesz wiedzieć, jak skutecznie zabezpieczyć swoją markę na wejście do świata Metaverse? Zapraszam do kontaktu.

Tomasz Szambelan

Najnowsza Wiedza

Nowe zasady odpowiedzialności za sztuczną inteligencję w Unii Europejskiej

Sztuczna inteligencja (AI) zajmuje centralne miejsce w unijnej strategii tworzenia jednolitego rynku cyfrowego. W związku z tym od kilku lat pojawia się wiele unijnych dokumentów prawnych, jak Biała Księga AI z lutego 2020 r. czy rezolucje Parlamentu UE dotyczące etyki, odpowiedzialności i praw własności intelektualnej z października 2020 r.

Kontrowersyjna nowelizacja Kodeksu Spółek Handlowych

13 października 2022 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (dalej „Ustawa”). Poniżej przedstawiamy najistotniejsze zmiany w nowym prawie i wskazujemy na ich możliwe konsekwencje. W naszej opinii część nowych postanowień może być problematyczna np. dla zarządów spółek zależnych.

Przyczyny obecnej rewolucji ESG w biznesie

ESG, jako nowy trend biznesowo-marketingowy, cieszy się z rosnącym zainteresowaniem kolejnych rynków i ich uczestników. Coraz więcej firm publikuje swoje strategie ESG lub stara się wykazać, że ich działalność jest zgodna z założeniami właściwymi dla ESG. I nie bez powodu. Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych w 2021 r. przez PwC, 83 proc. konsumentów wskazało, że biznes powinien implementować najlepsze praktyki z obszaru ESG w swojej działalności, a 86 proc. pracowników chciałoby pracować w firmach, które to robią.

Kryptowaluty wciąż kuszą inwestorów

Chociaż obecne notowania kryptowalut nie są najlepsze, zwłaszcza w porównaniu z listopadem 2021 r. kiedy krypto sięgały najwyższych poziomów w historii – prawie 3 bilionów dolarów  –  ten rynek jest bardzo atrakcyjny dla inwestorów. Świadczyć o tym może m. in. liczba kryptowalutowych milionerów, która w chwili obecnej wynosi prawie 80 000.

Projekt ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców – ma być łatwiej i szybciej

13 września w wykazie prac legislacyjnych został opublikowany projekt ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców. Obecnie projektowana ustawa jest na etapie konsultacji międzyresortowych i ma wejść w życie jeszcze w tym roku. Nowa ustawa zasadniczo opiera się na tych samych podstawowych założeniach dotyczących zatrudniania cudzoziemców, wprowadza również nowe rozwiązania.

Banki | Jesteśmy u progu milowego kroku ponad usługami online

Metaverse to znacznie więcej niż technologia. To symbiotyczne środowisko nowych możliwości i doświadczeń oraz dynamicznie zmieniających się systemów informatycznych podążających za potrzebami i pomysłami twórców i użytkowników. U podstawy Metaverse leży zbudowanie poczucia wzajemnego, płynnego przenikania się świata realnego, ze światem wirtualnym.

Zapraszamy do kontaktu: