Zaznacz stronę

Znane marki przygotowują się do wejścia w Metaverse

28 września 2022 | Aktualności, Wiedza

Co łączy takie marki jak Maserati, Yves Saint Laurent, Coco Chanel, Master Card i Volkswagen? To, że ich właściciele dokonują zgłoszeń znaków towarowych na towary i usługi, których celem jest ochrona w Metaverse.

Dlaczego trzeba chronić marki i znaki towarowe w Metaverse

O ochronie znaków towarowych w Metaverse mówi się od dłuższego czasu, lecz dopiero ostatnie miesiące pokazały, w jaki sposób brandy mogą być obecne w wirtualnym świecie oraz co powinny zrobić, aby skutecznie zabezpieczyć swoje prawa przed naruszeniami.

Chociaż świat wirtualny wydaje się nowym i wręcz idyllicznym miejscem, wbrew pozorom, nawet w Metaverse dochodzi do naruszeń praw na znaki towarowe.

Przekonał się o tym producent luksusowej marki Hermès, który zdecydował się podjąć kroki prawne wobec artysty Masona Rothschilda, twórcy NFT (non-fungible tokens – niewymienialnych tokenów) „MetaBirkin”. Zarzucono mu, że jego cyfrowa wersja słynnych torebek Birkin w formie NFT narusza prawa domu mody Hermès.

Nie można więc wykluczać, że przypadki naruszeń znaków, nie tylko marek z segmentu Premium, będą rosły proporcjonalnie do liczby użytkowników nowej platformy.

Metaverse i marki Premium – kto zabezpiecza prawa swojego brandu

W celu zabezpieczenia swoich praw właściciele marek, w każdej praktycznie branży, coraz częściej dokonują zgłoszeń znaków dla towarów i usług związanych z NFT i Metaverse.

W ciągu ostatnich miesięcy do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (European Union Intellectual Property Office „EUIPO”) wpłynęły zgłoszenia m.in. od właścicieli takich marek jak:

  • Yves Saint Laurent,
  • Coco Chanel,
  • Pizza Hut,
  • Valentino,
  • Master Card,
  • Maserati,
  • Volkswagen.

Co ciekawe, znaczną grupę podmiotów starających się o ochronę w świecie cyfrowym stanowią również kluby i federacje piłkarskie, takie jak:

  • Manchester City,
  • Paris Saint-Germain,
  • West Ham United,
  • Liverpool,
  • The Football Association Premier League Limited.

Jak chronić swoją markę w wirtualnym świecie

Podstawową kwestią jest weryfikacja posiadanych znaków towarowych pod kątem dalszego wykorzystania w Metaverse.

Ponieważ ochrona raz zarejestrowanych znaków nie może być następnie rozszerzona o dodatkowe klasy towarów i usług, konieczne jest dokonanie nowych zgłoszeń.

Obecnie takich zgłoszeń dokonuje się najczęściej w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej – EUIPO.

W ostatnim czasie również do Urzędu Patentowego RP wpłynęły zgłoszenia znaków do ochrony towarów i usług w świecie wirtualnym. W tym przypadku wnioskodawcą był Louis Vuitton Malletier.

Czy ochrona marek w Metaverse opłaca się tylko dużym graczom

Jeśli komuś wydaje się, że zgłoszeń dokonują jedynie wielkie marki jest w błędzie.

Z naszej analizy wynika, że gros zgłaszających to właściciele również mniej znanych i nie tak popularnych marek, którzy zawczasu podejmują odpowiednie działania w celu ochrony swoich praw.

W związku z licznymi zgłoszeniami obecnie EUIPO pracuje nad wytycznymi dotyczącymi znaków towarowych w kontekście korzystania z nich w ramach NFT i w Metaverse.

Jest więc zatem bardzo prawdopodobne, że również Urząd Patentowy RP będzie w swojej praktyce kierować się wspomnianymi wytycznymi.

Dzisiaj wiemy już z całą pewnością, że brak odpowiedniej aktualizacji zgłoszeń znaków wraz z dostosowaniem wykazu towarów i usług do działania w Metaverse może skutkować poważnym ograniczeniem ich ochrony.

Chcesz wiedzieć, jak skutecznie zabezpieczyć swoją markę na wejście do świata Metaverse? Zapraszam do kontaktu.

Tomasz Szambelan

Najnowsza Wiedza

Jak fundacja rodzinna może chronić się przed „czarnymi owcami”

W każdej rodzinie mogą zdarzyć się takie osoby. Konfliktowe, napastliwe i niechętne do współpracy, w dodatku przekonane, że to one zawsze mają rację, a świat jest wiecznie przeciwko. Wprowadzają chaos i zamieszanie, są źródłem nieustannych konfliktów lub po prostu nie pasują do ogólnej harmonii. Czasem nazywamy je „czarnymi owcami” – bo wywołują trudne sytuacje, psują relacje lub nie spełniają oczekiwań.

Kluczowe zmiany w zakresie raportowania schematów podatkowych (MDR)

Mocno zmieniające się realia prawno-podatkowe oraz rosnące oczekiwania w zakresie przejrzystości fiskalnej skłoniły ustawodawcę do wprowadzenia istotnych zmian w systemie raportowania schematów podatkowych. Zgodnie z ministerialnymi zapowiedziami, zasadniczym celem nowelizacji miało być uproszczenie dotychczasowych procedur.

Pierwszy pakiet uproszczeń regulacji ESG

Komisja Europejska przedstawiła pierwszy pakiet uproszczeń tzw. Omnibus I. To efekt postulatów w sprawie złagodzenia wymogów w zakresie ESG, zgłaszanych przez państwa członkowskie.

Zmiany Ordynacji podatkowej

Polski system podatkowy może czekać niemała rewolucja. Ministerstwo Finansów ogłosiło projekt zmian, który – według zapowiedzi – ma uprościć, usprawnić, a w niektórych obszarach również zaostrzyć zasady rozliczeń z fiskusem.

Światowy Dzień Własności Intelektualnej – komercjalizacja praw IP

Już po raz 25. będziemy obchodzić Światowy Dzień Własności Intelektualnej. W tym roku proponujemy nową formułę celebracji tego wydarzenia. Będzie to seria wskazówek oraz podpowiedzi w zakresie własności intelektualnej, a naszym tematem przewodnim będzie aspekt komercjalizacji praw IP.

Zapraszamy do kontaktu:

Tomasz Szambelan

Tomasz Szambelan

Adwokat / Starszy Prawnik / Własność Intelektualna i Przemysłowa

+48 608 593 042

t.szambelan@kochanski.pl