Zaznacz stronę

Znane marki przygotowują się do wejścia w Metaverse

28 września 2022 | Aktualności, Wiedza

Co łączy takie marki jak Maserati, Yves Saint Laurent, Coco Chanel, Master Card i Volkswagen? To, że ich właściciele dokonują zgłoszeń znaków towarowych na towary i usługi, których celem jest ochrona w Metaverse.

Dlaczego trzeba chronić marki i znaki towarowe w Metaverse

O ochronie znaków towarowych w Metaverse mówi się od dłuższego czasu, lecz dopiero ostatnie miesiące pokazały, w jaki sposób brandy mogą być obecne w wirtualnym świecie oraz co powinny zrobić, aby skutecznie zabezpieczyć swoje prawa przed naruszeniami.

Chociaż świat wirtualny wydaje się nowym i wręcz idyllicznym miejscem, wbrew pozorom, nawet w Metaverse dochodzi do naruszeń praw na znaki towarowe.

Przekonał się o tym producent luksusowej marki Hermès, który zdecydował się podjąć kroki prawne wobec artysty Masona Rothschilda, twórcy NFT (non-fungible tokens – niewymienialnych tokenów) „MetaBirkin”. Zarzucono mu, że jego cyfrowa wersja słynnych torebek Birkin w formie NFT narusza prawa domu mody Hermès.

Nie można więc wykluczać, że przypadki naruszeń znaków, nie tylko marek z segmentu Premium, będą rosły proporcjonalnie do liczby użytkowników nowej platformy.

Metaverse i marki Premium – kto zabezpiecza prawa swojego brandu

W celu zabezpieczenia swoich praw właściciele marek, w każdej praktycznie branży, coraz częściej dokonują zgłoszeń znaków dla towarów i usług związanych z NFT i Metaverse.

W ciągu ostatnich miesięcy do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (European Union Intellectual Property Office „EUIPO”) wpłynęły zgłoszenia m.in. od właścicieli takich marek jak:

  • Yves Saint Laurent,
  • Coco Chanel,
  • Pizza Hut,
  • Valentino,
  • Master Card,
  • Maserati,
  • Volkswagen.

Co ciekawe, znaczną grupę podmiotów starających się o ochronę w świecie cyfrowym stanowią również kluby i federacje piłkarskie, takie jak:

  • Manchester City,
  • Paris Saint-Germain,
  • West Ham United,
  • Liverpool,
  • The Football Association Premier League Limited.

Jak chronić swoją markę w wirtualnym świecie

Podstawową kwestią jest weryfikacja posiadanych znaków towarowych pod kątem dalszego wykorzystania w Metaverse.

Ponieważ ochrona raz zarejestrowanych znaków nie może być następnie rozszerzona o dodatkowe klasy towarów i usług, konieczne jest dokonanie nowych zgłoszeń.

Obecnie takich zgłoszeń dokonuje się najczęściej w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej – EUIPO.

W ostatnim czasie również do Urzędu Patentowego RP wpłynęły zgłoszenia znaków do ochrony towarów i usług w świecie wirtualnym. W tym przypadku wnioskodawcą był Louis Vuitton Malletier.

Czy ochrona marek w Metaverse opłaca się tylko dużym graczom

Jeśli komuś wydaje się, że zgłoszeń dokonują jedynie wielkie marki jest w błędzie.

Z naszej analizy wynika, że gros zgłaszających to właściciele również mniej znanych i nie tak popularnych marek, którzy zawczasu podejmują odpowiednie działania w celu ochrony swoich praw.

W związku z licznymi zgłoszeniami obecnie EUIPO pracuje nad wytycznymi dotyczącymi znaków towarowych w kontekście korzystania z nich w ramach NFT i w Metaverse.

Jest więc zatem bardzo prawdopodobne, że również Urząd Patentowy RP będzie w swojej praktyce kierować się wspomnianymi wytycznymi.

Dzisiaj wiemy już z całą pewnością, że brak odpowiedniej aktualizacji zgłoszeń znaków wraz z dostosowaniem wykazu towarów i usług do działania w Metaverse może skutkować poważnym ograniczeniem ich ochrony.

Chcesz wiedzieć, jak skutecznie zabezpieczyć swoją markę na wejście do świata Metaverse? Zapraszam do kontaktu.

Tomasz Szambelan

Najnowsza Wiedza

Prawo pracy w 2025 r.

Możliwość pracy na L4, wolna wigilia oraz uporządkowanie sytuacji rodziców wcześniaków, czyli uzupełniający urlop macierzyński. Sprawdzamy, jakie zmiany czekają nas w prawie pracy po Nowym Roku.

2024 zza Ukrainian Desku

Trzeci rok wojny, to jednocześnie trzeci rok odkąd nasz Ukranian Desk pracuje nad wsparciem ukraińskiej gospodarki oraz wzmocnieniem polsko-ukraińskich relacji. Podstawą tych działań są równowaga i dynamika. Tworzymy rozwiązania, które budują nie tylko biznes naszych klientów, ale też trwałe mosty porozumienia i fundamenty przyszłej, powojennej odbudowy.

Podatek u źródła – interpretacja Ministra Finansów i wątpliwości spółek

W listopadzie ukazały się dwie ważne ogólne interpretacje dotyczące podatku u źródła. Pierwsza dotyczy niektórych warunków zwolnienia dywidendowego, druga – warunków w zakresie odsetek i należności licencyjnych. Dodatkowo, do końca roku mają pojawić się objaśnienia podatkowe. Sprawdzamy, jak wyglądają interpretacje Ministerstwa i jakie mogą być ich konsekwencje.

Energetyczne podsumowanie 2024 roku

To był intensywny rok w obszarze energetyki i klimatu, warto więc krótko podsumować wszystkie zmiany, które będą miały znaczenie dla działającego tu biznesu.

Co zmieniło się w prawie pracy w 2024r. ?

2024 przyniósł istotne zmiany w prawie pracy. Niektóre z nich już obowiązują, inne wejdą w życie dopiero po Nowym Roku. Zmiany te są odpowiedzią polskiego ustawodawcy na to, co dzieje się w obszarze unijnego rynku pracy i mają na celu ochronę zdrowia pracowników, poprawę warunków pracy oraz wsparcie przedsiębiorców. Podsumowujemy i przyglądamy się najistotniejszym z nich.

Zapraszamy do kontaktu: