Zaznacz stronę

Rok 2024 pod znakiem ESG – Taksonomia i jej akty delegowane

18 marca 2024 | Aktualności, The Right Focus, Wiedza

2024 upłynie pod znakiem wzmożonego przygotowania się przedsiębiorstw do raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Obok głośno omawianych wymagań wynikających z Dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD) i obowiązujących do niej Europejskich Standardów Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (ESRS), nie można zapominać o obowiązkach wynikających z Rozporządzenia EU 2020/852 w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje (Taksonomia).

Taksonomia – jakie obowiązki i wyzwania czekają przedsiębiorców

Rozporządzenie zostało opracowane w ramach Zielonego Ładu UE, po to, aby pokierować działalność oraz inwestycje przedsiębiorstw w stronę bardziej zrównoważonych środowiskowo, dostosowując je do celów UE w zakresie klimatu i energii na 2030 r.

Zgodnie z Taksonomią, aby działalność została sklasyfikowana jako zrównoważona pod względem środowiskowym, musi:

Tabelka Pl

Szczegółowe oceny, czy dana działalność przyczynia się do osiągnięcia celów środowiskowych lub im szkodzi, dokonywane są zgodnie z technicznymi kryteriami kwalifikacji określonymi w Aktach Delegowanych, które były opracowywane i wdrażane w ostatnich latach.

M.in. w 2022 r. wszedł w życie akt, który objął pierwsze dwa cele środowiskowe, tj. łagodzenie zmian klimatu i adaptację do zmian klimatu.

Z kolei od 1 stycznia 2024 obowiązują akty ustanawiające dodatkowe techniczne kryteria kwalifikacji dla pozostałych 4 celów środowiskowych (Rozporządzenie 2023/2486), a także rozszerzające listę działalności taksonomicznych (Rozporządzenie nr 2023/2485).

Kogo obejmuje Taksonomia UE

Do raportowania są zobowiązane:

  • Podlegające pod obowiązek ujawniania danych niefinansowych zgodnie z wymogami Dyrektywy 2014/95/UE6 (NFRD) duże jednostki zainteresowania publicznego takie jak spółki giełdowe, banki, zakłady ubezpieczeń lub spółki dominujące dużej grupy zatrudniającej ponad 500 pracowników (Dyrektywa NFRD została implementowana do polskiego prawa w 2017 r. w ramach nowelizacji Ustawy o rachunkowości)
  • Podmioty należące do sektora finansowego, które oferują produkty inwestycyjne, określając je jako zrównoważone
  • Od roku finansowego 2024 spółki zobowiązane do przekazywania informacji na temat zrównoważonego rozwoju zgodnie z zaktualizowaną Dyrektywą CSRD

Zgodnie z Dyrektywą CSRD, w zależności od wielkości przedsiębiorstwa i spełnienia określonych kryteriów, już od 2025 roku część firm (a kolejne w następnych latach) będzie musiała przystąpić do raportowania. I chodzi nie tylko o kwestie taksonomiczne, ale także bardziej szczegółowe ujawnienia w zakresie zrównoważonego rozwoju uwzględniające aspekty klimatyczne i wątki, które do tej pory nie były wymagane jak np.:

  • Przedstawienie planów transformacji i przejścia organizacji w kierunku niskoemisyjnym,
  • Zaprezentowanie mechanizmów due diligence wpływu organizacji na otoczenie,
  • Raportowanie podwójnej istotności – wpływu zmian klimatycznych oraz ryzyk fizycznych na wyniki finansowe i sytuację organizacji,
  • Raportowanie wpływu organizacji na jej otoczenie.

Oznacza to, że przygotowanie i wypracowanie niezbędnych rozwiązań powinno nastąpić niezwłocznie.

Jednocześnie, wraz z przyjęciem nowych aktów delegowanych rozszerzył się zakres możliwych do zaraportowania działalności. Taksonomia UE oraz akty delegowane w obszarze celów środowiskowych obejmują kilkadziesiąt podejmowanych przez przedsiębiorstwa aktywności, czy rodzajów inwestycji, które mają największy wpływ na zmiany klimatu, między innymi w sektorach energetyki, produkcji, leśnictwa czy transportu. Ponadto raportowanie taksonomiczne obejmuje obowiązek podania, jaki odsetek przychodów, nakładów inwestycyjnych (CAPEX) i wydatków operacyjnych (OPEX) jest związany z produktami i usługami zrównoważonymi środowiskowo.

W praktyce obowiązki wynikające z dyrektywy CSRD obejmą również raportowanie taksonomiczne. Oba filary „zazieleniania” biznesu – Taksonomia i raportowanie ESG – spotkają się więc w jednym miejscu. Sprawozdania taksonomiczne, przygotowane na podstawie aktów delegowanych, staną się częścią raportowania CSRD, a ich zakres będzie rozszerzał się na kolejne grupy stopniowo obejmowane dyrektywą.

Ponadto instytucje finansowe składają sprawozdania dotyczące udziału swoich portfeli inwestycyjnych kwalifikujących się do Taksonomii UE (Taxonomy-eligible) oraz z nią zgodnych (Taxonomy-aligned). Portfele te obejmują zarówno firmy zobowiązane do raportowania taksonomicznego, jak i te, które nie podlegają temu obowiązkowi. Instytucje finansowe mogą zatem pytać przedsiębiorstwa nieraportujące o ich kwalifikowalność oraz zgodność w zakresie Taksonomii, niezależnie od wymogu publicznego zgłaszania tych informacji. Dobrowolne przygotowanie sprawozdania może sprawić, że dana firma będzie konkurencyjna dla inwestorów.

Korzyści płynące z raportowania

Rozszerzający się zakres działalności raportowanych pod kątem Taksonomii oraz oczekiwania rynkowe powodują, że dostosowanie się do wymogów regulacyjnych, i to z odpowiednim wyprzedzeniem, jest koniecznością.

Efektem raportowania taksonomicznego jest dostęp otoczenia biznesowego (klientów, dostawców, inwestorów) do usystematyzowanych danych przedstawionych przez przedsiębiorstwo według ujednoliconych kryteriów i określających zrównoważone działania. Raportowanie taksonomiczne nie tylko wskazuje, jakie zrównoważone działania są obecnie prowadzone przez przedsiębiorstwo, ale także jak planuje ono zwiększyć zrównoważoną działalność w przyszłości.

Mając to na względzie, firmy powinny już teraz podjąć niezbędne działania w celu ulepszenia lub dostosowania swoich procesów do wymogów raportowych związanych z Taksonomią UE.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Najnowsza Wiedza

Jak mądrze zaplanować strukturę fundacji rodzinnej

Jedną z kluczowych zalet fundacji rodzinnej jest duża elastyczność w kształtowaniu jej wewnętrznej struktury. Ustawodawca pozostawił fundatorowi szeroką swobodę w tym zakresie, co umożliwia dostosowanie organizacji fundacji do indywidualnych potrzeb – majątkowych, rodzinnych i biznesowych.

Nowe zasady zatrudniania cudzoziemców

1 czerwca 2025r. weszła w życie dawno zapowiadana Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która zastępuje przepisy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Przegląd sektora bankowego | Banking dziś i jutro | Czerwiec 2025

Turbulencje geopolityczne będą miały istotne znaczenie dla gospodarki, w tym polskiego rynku finansowego, który na te globalne wyzwania jest jednak dobrze przygotowany. Rynek finansowy jest stabilny, banki dobrze skapitalizowane, a rynek kapitałowy ma wysoki potencjał rozwojowy.

Polski System Kaucyjny: przewodnik po prawnych i podatkowych regulacjach

1 października startuje Polski System Kaucyjny. To prawdziwa rewolucja dla przedsiębiorców – zarówno producentów, importerów, jak i dystrybutorów czy jednostek handlu. Jej wdrożenie niesie bowiem ze sobą szereg wyzwań, w tym, co nieoczywiste, również w obszarze podatku VAT. Oto krótki przewodnik po najważniejszych kwestiach związanych z Polskim Systemem Kaucyjnym.

Jak fundacja rodzinna może chronić się przed „czarnymi owcami”

W każdej rodzinie mogą zdarzyć się takie osoby. Konfliktowe, napastliwe i niechętne do współpracy, w dodatku przekonane, że to one zawsze mają rację, a świat jest wiecznie przeciwko. Wprowadzają chaos i zamieszanie, są źródłem nieustannych konfliktów lub po prostu nie pasują do ogólnej harmonii. Czasem nazywamy je „czarnymi owcami” – bo wywołują trudne sytuacje, psują relacje lub nie spełniają oczekiwań.

Kluczowe zmiany w zakresie raportowania schematów podatkowych (MDR)

Mocno zmieniające się realia prawno-podatkowe oraz rosnące oczekiwania w zakresie przejrzystości fiskalnej skłoniły ustawodawcę do wprowadzenia istotnych zmian w systemie raportowania schematów podatkowych. Zgodnie z ministerialnymi zapowiedziami, zasadniczym celem nowelizacji miało być uproszczenie dotychczasowych procedur.

Zapraszamy do kontaktu:

Dr Łukasz Młynarkiewicz

Dr Łukasz Młynarkiewicz

Radca Prawny / Partner / Szef Praktyki Energetyki Jądrowej / Grupa Praktyk Infrastruktury, Energetyki, Ochrony Środowiska i ESG

+48 788 260 125

l.mlynarkiewicz@kochanski.pl