Zaznacz stronę

NFT wydawane bez zgody właściciela znaków towarowych narusza jego prawa oraz stanowi czyn nieuczciwej konkurencji

29 listopada 2022 | Aktualności, Wiedza

NFT może naruszać prawa ochronne na znak towarowy – orzekł Sąd w Rzymie w sprawie dotyczącej legendarnego klubu Juventus F.C. Ten niewątpliwie przełomowy wyrok będzie wyznaczał kierunek orzekania w podobnych sprawach innych sądów w krajach Unii Europejskiej.

Zgoda klubowej ikony na wykorzystanie wizerunku to za mało

Spór sądowy dotyczył ochrony znaków słownych JUVE i JUVENTUS oraz znaku słowno-graficznego przedstawiającego koszulkę piłkarską w biało-czarne paski, czyli tradycyjne barwy najbardziej utytułowanej piłkarskiej drużyny Włoch.

Platforma Blockeras oferowała do sprzedaży NFT oraz inne treści cyfrowe związane ze znakami towarowymi należącymi do Juventus. Wspomniane NFT zawierały również wizerunek byłego piłkarza Juventusu – Christiana Vieriego w klubowej koszulce.

Co ciekawe, Blockeras uzyskała zgodę na wykorzystanie wizerunku tego sportowca w 2024 roku. Żadnej zgody odnośnie wykorzystania znaków JUVENTUS oraz wizerunku klubowej koszulki nie udzielił natomiast najbardziej zainteresowany czyli klub Juventus. Wielokrotny mistrz Włoch uznał, że działanie platformy w postaci realizacji i komercjalizacji przez Blockeras swoich kart opartych na NFT, narusza jego prawa do znaków towarowych oraz stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

W rezultacie, klub złożył wniosek o udzielenie zabezpieczenia, w celu wstrzymania działań Blockeras.

W toku postępowania Juventus udowodnił, że przez platformę sprzedano łącznie 529 kart przedstawiających piłkarza (nie tylko ubranego w koszulkę Juventusu) i że ze sprzedaży tych kart Vieri uzyskał przychody na łączną kwotę 35 796,87 USD.

Sąd w Rzymie: NFT narusza prawa Juventus

Sąd w Rzymie uznał na wstępie, że znaki towarowe, na które powołuje się Juventus, są znakami powszechnie znanymi. Klub jest bowiem najbardziej utytułowaną drużyną we Włoszech.

Podkreślono również, że Juventus jest zaangażowany w różne działania merchandisingowe (odzież, akcesoria, gry), prowadzone zarówno w Internecie, jak i za pośrednictwem sklepów stacjonarnych na terenie całych Włoch, co wiąże się z używaniem znaków towarowych.

Sąd stwierdził, że pozwana spółka używała w obrocie handlowym znaków towarowych Juventusu i czyniła to bez uzasadnionej przyczyny.

Co ciekawe, nie uwzględniono argumentów Blockeras, który twierdził, że rejestracja znaków nie obejmowała towarów i usług związanych z NFT. Sąd przyznał, że klub piłkarski był bardzo aktywny w dziedzinie gier online opartych na technologiach blockchain i wykorzystaniu kryptowalut i/lub niewymienialnych tokenów (NFT).

Jeśli chodzi o dozwolone użycie wizerunku Vieriego, Sąd uznał, że Blockeras był również zobowiązany do uzyskania zgody Juventusu na używanie klubowych znaków towarowych w obrocie handlowym.

Podsumowując, rzymski Sąd uwzględnili wniosek o zabezpieczenie roszczeń uznając dodatkowo, że zachowanie Blockeras stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji.

Jak najlepiej zabezpieczyć swoją markę na wypadek podobnych naruszeń

Sprawa Juventus dobitnie ukazuje, że naruszenia związane z NFT oraz Metaverse stają się realnym problemem. Może wydawać się, że pierwsze sprawy dotyczą jedynie dużych, globalnych podmiotów, lecz jak każde naruszenia w Internecie, niebawem staną się powszechnym zjawiskiem.

Dzisiaj wiemy już z całą pewnością, że brak odpowiedniej aktualizacji zgłoszeń znaków wraz z dostosowaniem wykazu towarów i usług do działania w świecie wirtualnym może skutkować poważnym ograniczeniem ich ochrony, także w świecie rzeczywistym.

Nie tak dawno własne wytyczne dotyczące towarów wirtualnych, niezamiennych tokenów i Metaverse wydał Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (European Union Intellectual Property Office „EUIPO”). Pisaliśmy o tym w artykule pt. Znane marki przygotowują się do wejścia w Metaverse (https://www.kochanski.pl/znane-marki-przygotowuja-sie-do-wejscia-w-metaverse/)

Chcesz wiedzieć, jak skutecznie zabezpieczyć swoją markę na wejście do świata Metaverse oraz NFT?

Zapraszam do kontaktu.

Tomasz Szambelan


Zobacz też

Znane marki przygotowują się do wejścia w Metaverse

Najnowsza Wiedza

Zapraszamy do kontaktu: