Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem Ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, oraz komunikatem Ministra Cyfryzacji z 29 maja 2023 r.[1], pierwotnie, wdrożenie Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych miało objąć pierwszą kategorię zobowiązanych podmiotów od 10 grudnia 2023 r.
12 grudnia 2023 r., Sejm zmienił ustawę, i zmodyfikował pierwotnie przewidziany termin wdrożenia. Jako jeden z powodów nowelizacji podkreślono brak technicznej gotowości Poczty Polskiej, czyli operatora wyznaczonego do wykonywania publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publicznej usługi hybrydowej.
W treści ustawy zmieniającej wskazano, że przesunięty termin pierwszego etapu wdrożenia, który zgodnie z art. 155 ust. 11 ustawy o doręczeniach elektronicznych ogłasza minister właściwy do spraw informatyzacji w formie komunikatu ogłoszonego w Dzienniku Ustaw, nie może być późniejszy niż 1 stycznia 2025 r.
W wyniku powyższego, w komunikacie z 21 grudnia 2023 r.[2], Minister Cyfryzacji wskazał nowe terminy wdrożenia. Obowiązek wejdzie w życie:
- 1 stycznia 2024 r. dla podmiotów niepublicznych składających wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
- 1 października 2024 r. dla:
- Niektórych kategorii podmiotów publicznych
- Osób wykonujących zawody zaufania publicznego (m.in. adwokatów, radców prawnych, notariuszy czy doradców podatkowych)
- Podmiotów niepublicznych wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego po 30 grudnia 2023 r.
- 1 stycznia 2025 r. dla podmiotów niepublicznych wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego przed 30 grudnia 2023 r.
- 1 października 2026 r. dla podmiotów niepublicznych wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej przed 31 grudnia 2023 r. (o ile nie aktualizowały swoich danych w okresie 30 września 2025 r. – 30 września 2026 r.)
- 1 października 2029 r. dla jednostek samorządu terytorialnego oraz sądów, trybunałów, komorników, prokuratury, organów ścigania i Służby Więziennej
Szczegółowy i aktualizowany harmonogram obejmujący wszystkie kategorie zobowiązanych podmiotów jest dostępny jest tutaj.
W celu rejestracji w systemie obejmującym doręczenia elektroniczne konieczne jest założenie adresu i wpisanie go do bazy adresów elektronicznych. Rejestracja jest możliwa po kliknięciu pola „załatw online”.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
[1] Treść komunikatu dostępna pod adresem: https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2023/1077
[2] Treść komunikatu dostępna pod adresem: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230002764