Zaznacz stronę

Bardziej zielone lotniska dzięki nowym paliwom

24 października 2023 | Aktualności, Wiedza

9 października 2023 r. Rada UE przyjęła nowe Rozporządzenie w sprawie zapewnienia równych warunków działania dla zrównoważonego transportu lotniczego (ReFuelEU Aviation). Jest to ambitny krok w kierunku dekarbonizacji sektora lotniczego, poprzez promowanie wykorzystania ekologicznych paliw lotniczych. Nadchodząca „lotnicza rewolucja paliwowa” może wymagać jednak dodatkowych inwestycji na lotniskach.

Znaczenia paliwa dla branży lotniczej

Koszt paliwa stanowi jeden z najistotniejszych wydatków w lotnictwie. Ograniczając zużycie paliwa, linie lotnicze nie tylko redukują koszty operacyjne, ale zmniejszają także generowane przez siebie emisje gazów cieplarnianych.

Innowacje w lotnictwie zmierzają zatem do tego, aby latanie było tańsze oraz bardziej przyjazne środowisku. Cele te mogą być osiągnięte na etapie projektowania nowych modeli samolotów, ale także poprzez wykorzystanie nowych rodzajów paliw, które pomagają redukować szkodliwe emisje.

Do takich paliw należą między innymi paliwa syntetyczne, wodór oraz biopaliwa. Badania pokazują, że spalanie paliw o pochodzeniu biologicznym wytwarza mniej dwutlenku węgla niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych paliw ropopochodnych[i].

Prace nad upowszechnieniem ekologicznych paliw w lotnictwie trwają już od dłuższego czasu. W marcu 2022 r. jeden z największych samolotów pasażerskich wzbił się w powietrze dzięki paliwu wyprodukowanemu m.in. ze zużytego oleju kuchennego[ii]. W niedalekiej przyszłości planowane jest także zaprezentowanie komercyjnego samolotu wodorowego[iii].

Więcej ekologicznych paliw na europejskich lotniskach

W świetle przyjętego przez UE Rozporządzenia ReFuelEU Aviation:

  • Od 2025 roku na lotniskach w UE co najmniej 2 proc. paliw lotniczych będzie musiało być ekologiczne
  • Docelowo udział ten ma wzrastać sukcesywnie co pięć lat – aż do 2050 roku, kiedy osiągnie poziom 70 proc.

Nowe prawo rozjaśnia przy tym co traktowane jest jako „ekologiczne” paliwo. Są to w szczególności:

  • „Zrównoważone paliwa lotnicze” (sustainable aviation fuels, SAF), do których zalicza się:
    • Syntetyczne paliwa lotnicze
    • Biopaliwa lotnicze lub
    • Pochodzące z recyklingu węglowe paliwa lotnicze[iv]
  • „Wodór dla lotnictwa” (hydrogen for aviation), który obejmuje przeznaczony dla potrzeb lotnictwa:
    • Wodór odnawialny  (renewable hydrogen), lub
    • Wodór niskoemisyjny (low-carbon hydrogen)[v]

Regułą jest, że wymagania odnośnie udziału procentowego paliw odnoszą się do zrównoważonych paliw lotniczych (SAF), natomiast można je spełnić również poprzez zapewnienie odpowiedniego udziału paliw niskoemisyjnych lub wodoru[vi].

Wybrane przepisy Rozporządzenia ReFuelEU Aviation mają wejść w życie już z początkiem 2024 roku.

Perspektywy dla infrastruktury lotniskowej

Zwiększenie presji na zapewnienie dostępności nowych zielonych paliw lotniczych pozwala zakładać, że wzrośnie zainteresowanie rozbudową lub modernizacją infrastruktury lotniskowej. Nowe paliwa (w szczególności wodór) mogą stanowić dodatkowe wyzwanie w zakresie ich magazynowania na terenie lotnisk, do czego aktualna infrastruktura portów lotniczych nie jest przygotowana. Możliwym jest także, że produkcja wybranych ekologicznych paliw zostanie przeniesiona na tereny bliżej lotnisk, co pozwoli ograniczyć koszty transportu i zapewni stabilną podaż.

Należy przy tym pamiętać, że oprócz inwestycji w nowe paliwa, zarządzający lotniskami także na inne sposoby mogą przyczynić się do dekarbonizacji lotnictwa. W tym aspekcie możliwe jest rozważenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii dla zasilania lotniska (jak zrobił to port lotniczy w Koczin w Indiach)[vii] lub zawarcie umów PPA zapewniających zakup odnawialnej energii bezpośrednio od producenta (jak zrobiło to np. lotnisko w Sydney)[viii].

Perspektywy optymalizacji w zakresie generowania emisji i wpływu lotnisk na środowisko istnieją zarówno na etapie projektowania i budowy tych obiektów, jak i organizacji procedur. Żeby móc zidentyfikować potencjalne ryzyka w tym zakresie, konieczne jest jednak zaznajomienie się z coraz bardziej złożonym środowiskiem regulacyjnym, obejmującym różne gałęzie prawa.

Źródło: BiznesAlert.pl

Data: 23.10.2023

Chcesz zainwestować w zielone rozwiązania dla lotnictwa? Z chęcią pomogą Ci w tym:

Jacek Kozikowski

Bartosz Brzyski

 

[i] Z. Pągowski, Lotnicze paliwa i oleje, Prace Instytutu Lotnictwa, Nr 199, Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa, Warszawa 2009, s. 122 -123.

[ii] First A380 powered by 100% Sustainable Aviation Fuel takes to the skies, Airbus, 28 marca 2022 r. <https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2022-03-first-a380-powered-by-100-sustainable-aviation-fuel-takes-to-the> [dostęp: 28.09.2023 r.].

[iii] ZEROe, Towards the world’s first hydrogen-powered commercial aircraft, Airbus, <https://www.airbus.com/en/innovation/low-carbon-aviation/hydrogen/zeroe> [dostęp: 28.09.2023 r.].

[iv] Rozporządzenie Parlementu Europejskiego i Rady w sprawie zapewnienia równych warunków działania dla zrównoważonego transportu lotniczego (ReFuelEU Aviation), Art. 3 pkt 7, <https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-29-2023-INIT/pl/pdf> [dostęp: 16.10.2023 r.].

[v] Ibidem, Art. 3 pkt 17.

[vi] Ibidem, Art. 4 ust. 1.

[vii] About us, Cochin International Airport Limited, <https://www.cial.aero/About-Us> [dostęp: 28.09.2023 r.]

[viii] Sydney Airport commits to net zero by 2030, Sydney Airport, 21 maja 2021, <https://www.sydneyairport.com.au/corporate/media/corporate-newsroom/sydney-airport-commits-to-net-zero-by-2030> [dostęp: 28.09.2023 r.]

Najnowsza Wiedza

Jak mądrze zaplanować strukturę fundacji rodzinnej

Jedną z kluczowych zalet fundacji rodzinnej jest duża elastyczność w kształtowaniu jej wewnętrznej struktury. Ustawodawca pozostawił fundatorowi szeroką swobodę w tym zakresie, co umożliwia dostosowanie organizacji fundacji do indywidualnych potrzeb – majątkowych, rodzinnych i biznesowych.

Nowe zasady zatrudniania cudzoziemców

1 czerwca 2025r. weszła w życie dawno zapowiadana Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która zastępuje przepisy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Przegląd sektora bankowego | Banking dziś i jutro | Czerwiec 2025

Turbulencje geopolityczne będą miały istotne znaczenie dla gospodarki, w tym polskiego rynku finansowego, który na te globalne wyzwania jest jednak dobrze przygotowany. Rynek finansowy jest stabilny, banki dobrze skapitalizowane, a rynek kapitałowy ma wysoki potencjał rozwojowy.

Polski System Kaucyjny: przewodnik po prawnych i podatkowych regulacjach

1 października startuje Polski System Kaucyjny. To prawdziwa rewolucja dla przedsiębiorców – zarówno producentów, importerów, jak i dystrybutorów czy jednostek handlu. Jej wdrożenie niesie bowiem ze sobą szereg wyzwań, w tym, co nieoczywiste, również w obszarze podatku VAT. Oto krótki przewodnik po najważniejszych kwestiach związanych z Polskim Systemem Kaucyjnym.

Jak fundacja rodzinna może chronić się przed „czarnymi owcami”

W każdej rodzinie mogą zdarzyć się takie osoby. Konfliktowe, napastliwe i niechętne do współpracy, w dodatku przekonane, że to one zawsze mają rację, a świat jest wiecznie przeciwko. Wprowadzają chaos i zamieszanie, są źródłem nieustannych konfliktów lub po prostu nie pasują do ogólnej harmonii. Czasem nazywamy je „czarnymi owcami” – bo wywołują trudne sytuacje, psują relacje lub nie spełniają oczekiwań.

Kluczowe zmiany w zakresie raportowania schematów podatkowych (MDR)

Mocno zmieniające się realia prawno-podatkowe oraz rosnące oczekiwania w zakresie przejrzystości fiskalnej skłoniły ustawodawcę do wprowadzenia istotnych zmian w systemie raportowania schematów podatkowych. Zgodnie z ministerialnymi zapowiedziami, zasadniczym celem nowelizacji miało być uproszczenie dotychczasowych procedur.