Zaznacz stronę

Banki | Jesteśmy u progu milowego kroku ponad usługami online

28 września 2022 | Aktualności, Wiedza

Ponad 20 lat temu banki weszły do sieci. Panel klienta dostępny online, podgląd stanu i operacji na koncie, błyskawiczne przelewy, zakup usług i produktów autoryzowany przez sms – bankowość internetowa była rewolucją, która nieodwracalnie zmieniła i znacznie uprościła naszą codzienność.

Przetarła również szlak następcom, kolejnym „tradycyjnym” branżom, które błyskawicznie odnalazły się w sieci, już na zawsze zmieniając przyzwyczajenia, potrzeby i oczekiwania klientów na całym świecie.

Okazuje się, że to wciąż za mało.

Dzisiaj technologia obiecuje, że przeniesie nasze doświadczenia na zupełnie nowy poziom.

To bardzo kusząca i wciągająca wizja. Nie dziwi więc fakt, że niemal każda branża szuka tu miejsca dla siebie i zastanawia się, jak najlepiej może wykorzystać ten potencjał.

Jej rozwojowi bacznie przyglądają się również banki.

Metaverse –  nowy kształt doświadczenia klienta

Metaverse to znacznie więcej niż technologia. To symbiotyczne środowisko nowych możliwości i doświadczeń oraz dynamicznie zmieniających się systemów informatycznych podążających za potrzebami i pomysłami twórców i użytkowników. U podstawy Metaverse leży zbudowanie poczucia wzajemnego, płynnego przenikania się świata realnego, ze światem wirtualnym.

Metaverse przecina wiele więc obszarów, takich jak:

  • Przestrzeń – do której możemy wejść, którą możemy zwiedzać bez konieczności fizycznej obecności, lub którą możemy kształtować zgodnie z naszymi upodobaniami i oczekiwaniami,
  • Społeczność – prawdziwych ludzi, którzy wchodzą ze sobą w interakcje, angażują się i reagują na wzajemne potrzeby, budują więzi, pomimo fizycznego oddalenia,
  • Własności i aktywa – posiadane, sprzedawane i rozbudowywane, podlegające prawom rynku i regulacjom, w zamkniętych lub otwartych środowiskach.

Metaverse to przede wszystkim mobilność i dostępność. To zmiana, która wkracza i przeobrażą każdą dziedzinę naszego życia.

To w końcu kolejna wielka rewolucja technologiczna.

Jak banki wchodzą w Metaverse i dlaczego?

Wkraczając do Metaverse banki muszą odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań:

Czy to tylko moda, czy już swoisty „must have” i jedna z podstawowych użyteczności oczekiwanych przez klientów, pracowników i otoczenie biznesowe.

Jak możemy wykorzystać tę fundamentalną zmianę, tworząc zupełnie nową wartość i nowe doświadczenia użytkowników?

Co powinno być siłą napędową do poszerzania naszej obecności w Metaverse – jeszcze skuteczniejszy marketing i lepiej dopasowane produkty, czy tworzenie przestrzeni dla społeczności i zwiększanie zaangażowania?

Największe banki są już gotowe do skoku w Metaverse. Kolejne patrzą na giganty i planują szybko adaptować nowe technologie w swoim modelu biznesowym.

Klient w Metabanku – co dostaje oprócz User Experience

Najnowocześniejsza technologia daje panoramiczny obraz fizycznego banku, z każdego miejsca i o każdej porze. Umożliwia klientom wizytę w banku bez konieczności fizycznej obecności w placówce.

Klient może wybrać swój awatar, wejść do wirtualnego lobby i uzyskać dostęp do interesujących go usług bankowych.

W teorii czeka go ten sam poziom obsługi, przy równie dobrym systemie zabezpieczeń, ale z bardziej osobistym podejściem, jeszcze bardziej zindywidualizowanym doradztwem oraz znacznie lepszą wizualizacją danych.

Z perspektywy banku Metaverse może być okazją do nawiązania bardziej trwałych relacji, lepszego profilowania czy np. odzyskiwania leadów zgubionych w innych kanałach komunikacji z klientem.

Jaką wartość dodaje Metaverse oprócz User Experience? To się jeszcze oczywiście okaże.

Tak samo jak to, jak szybko za dynamicznym rozwojem Metaverse nadążą zmiany regulacyjne. W jaki sposób będzie można ograniczać znane już i nowe zagrożenia.

Kwestie bezpieczeństwa i regulacyjne muszą być wyjaśnione zanim banki i klienci będą mogli w pełni korzystać z nowych technologii.

Rola prawników w rozwoju Metaverse

Metaverse jest już giga-trendem, który zdaje się spinać wszystkie wiodące obecnie technologie w pewną spójną, wirtualną całość. Całość, która ma zadanie zbudować najbardziej ambitne cyfrowe User Experience, jakie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić. Doświadczenie, w którym zacierać się będą granice pomiędzy tym, co wirtualne, a tym co realne.

Doskonale zdajemy sobie sprawę z rosnącego znaczenia tego zjawiska. Jesteśmy autorami pierwszego na polskim rynku kompleksowego raportu o Metaverse.

Metaverse to nowe możliwości, ale też całkiem nowe wyzwania organizacyjne i prawne. Zwłaszcza dla sektora finansowego, który musi brać pod uwagę również bardzo ostrożne stanowisko nadzoru.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Najnowsza Wiedza

Zapraszamy do kontaktu:

Piotr Kochański

Piotr Kochański

Adwokat, Partner Zarządzający

+48 602 218 217

p.kochanski@kochanski.pl

Marek Król

Marek Król

Radca prawny, Partner, Szef Praktyki Bankowość i Finanse

+48 532 809 819

m.krol@kochanski.pl