Zaznacz stronę

Banki | Jesteśmy u progu milowego kroku ponad usługami online

28 września 2022 | Aktualności, Wiedza

Ponad 20 lat temu banki weszły do sieci. Panel klienta dostępny online, podgląd stanu i operacji na koncie, błyskawiczne przelewy, zakup usług i produktów autoryzowany przez sms – bankowość internetowa była rewolucją, która nieodwracalnie zmieniła i znacznie uprościła naszą codzienność.

Przetarła również szlak następcom, kolejnym „tradycyjnym” branżom, które błyskawicznie odnalazły się w sieci, już na zawsze zmieniając przyzwyczajenia, potrzeby i oczekiwania klientów na całym świecie.

Okazuje się, że to wciąż za mało.

Dzisiaj technologia obiecuje, że przeniesie nasze doświadczenia na zupełnie nowy poziom.

To bardzo kusząca i wciągająca wizja. Nie dziwi więc fakt, że niemal każda branża szuka tu miejsca dla siebie i zastanawia się, jak najlepiej może wykorzystać ten potencjał.

Jej rozwojowi bacznie przyglądają się również banki.

Metaverse –  nowy kształt doświadczenia klienta

Metaverse to znacznie więcej niż technologia. To symbiotyczne środowisko nowych możliwości i doświadczeń oraz dynamicznie zmieniających się systemów informatycznych podążających za potrzebami i pomysłami twórców i użytkowników. U podstawy Metaverse leży zbudowanie poczucia wzajemnego, płynnego przenikania się świata realnego, ze światem wirtualnym.

Metaverse przecina wiele więc obszarów, takich jak:

  • Przestrzeń – do której możemy wejść, którą możemy zwiedzać bez konieczności fizycznej obecności, lub którą możemy kształtować zgodnie z naszymi upodobaniami i oczekiwaniami,
  • Społeczność – prawdziwych ludzi, którzy wchodzą ze sobą w interakcje, angażują się i reagują na wzajemne potrzeby, budują więzi, pomimo fizycznego oddalenia,
  • Własności i aktywa – posiadane, sprzedawane i rozbudowywane, podlegające prawom rynku i regulacjom, w zamkniętych lub otwartych środowiskach.

Metaverse to przede wszystkim mobilność i dostępność. To zmiana, która wkracza i przeobrażą każdą dziedzinę naszego życia.

To w końcu kolejna wielka rewolucja technologiczna.

Jak banki wchodzą w Metaverse i dlaczego?

Wkraczając do Metaverse banki muszą odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań:

Czy to tylko moda, czy już swoisty „must have” i jedna z podstawowych użyteczności oczekiwanych przez klientów, pracowników i otoczenie biznesowe.

Jak możemy wykorzystać tę fundamentalną zmianę, tworząc zupełnie nową wartość i nowe doświadczenia użytkowników?

Co powinno być siłą napędową do poszerzania naszej obecności w Metaverse – jeszcze skuteczniejszy marketing i lepiej dopasowane produkty, czy tworzenie przestrzeni dla społeczności i zwiększanie zaangażowania?

Największe banki są już gotowe do skoku w Metaverse. Kolejne patrzą na giganty i planują szybko adaptować nowe technologie w swoim modelu biznesowym.

Klient w Metabanku – co dostaje oprócz User Experience

Najnowocześniejsza technologia daje panoramiczny obraz fizycznego banku, z każdego miejsca i o każdej porze. Umożliwia klientom wizytę w banku bez konieczności fizycznej obecności w placówce.

Klient może wybrać swój awatar, wejść do wirtualnego lobby i uzyskać dostęp do interesujących go usług bankowych.

W teorii czeka go ten sam poziom obsługi, przy równie dobrym systemie zabezpieczeń, ale z bardziej osobistym podejściem, jeszcze bardziej zindywidualizowanym doradztwem oraz znacznie lepszą wizualizacją danych.

Z perspektywy banku Metaverse może być okazją do nawiązania bardziej trwałych relacji, lepszego profilowania czy np. odzyskiwania leadów zgubionych w innych kanałach komunikacji z klientem.

Jaką wartość dodaje Metaverse oprócz User Experience? To się jeszcze oczywiście okaże.

Tak samo jak to, jak szybko za dynamicznym rozwojem Metaverse nadążą zmiany regulacyjne. W jaki sposób będzie można ograniczać znane już i nowe zagrożenia.

Kwestie bezpieczeństwa i regulacyjne muszą być wyjaśnione zanim banki i klienci będą mogli w pełni korzystać z nowych technologii.

Rola prawników w rozwoju Metaverse

Metaverse jest już giga-trendem, który zdaje się spinać wszystkie wiodące obecnie technologie w pewną spójną, wirtualną całość. Całość, która ma zadanie zbudować najbardziej ambitne cyfrowe User Experience, jakie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić. Doświadczenie, w którym zacierać się będą granice pomiędzy tym, co wirtualne, a tym co realne.

Doskonale zdajemy sobie sprawę z rosnącego znaczenia tego zjawiska. Jesteśmy autorami pierwszego na polskim rynku kompleksowego raportu o Metaverse (link).

Metaverse to nowe możliwości, ale też całkiem nowe wyzwania organizacyjne i prawne. Zwłaszcza dla sektora finansowego, który musi brać pod uwagę również bardzo ostrożne stanowisko nadzoru.

O najważniejszych, z perspektywy sektora finansowego, zagadnieniach prawnych związanych z Metaverse podczas konferencji FinTech InsurTech opowie Szymon Ciach, specjalizujący się w zagadnieniach nowych technologii.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Łukasz Węgrzyn, Partner

Szymon Ciach, Counsel

Najnowsza Wiedza

Slim VAT 3.0 | Tax Focus

8 marca br. odbyło się I czytanie dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, tzw. SLIM VAT 3 (druk nr 3025).

The Ideas Powered for Business SME FUND

SME Fund to projekt wspierany przez Komisję Europejską oraz Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Wnioski można składać nieprzerwanie do 8 grudnia 2023 r.

Earn-out, czyli wilk syty i owca cała

Podstawą każdej transakcji M&A jest wycena spółki. Naturalne jest, że sprzedający kieruje się założeniem, by sprzedać ją jak najdrożej, natomiast kupujący nie chce za nią przepłacić.

Zapraszamy do kontaktu:

Łukasz Węgrzyn

Łukasz Węgrzyn

Partner, Szef Praktyki Technologie

+48 795 576 136

l.wegrzyn@kochanski.pl

Szymon Ciach

Szymon Ciach

Radca prawny, Counsel

+48 534 834 259

s.ciach@kochanski.pl