Zaznacz stronę

Banki | Jesteśmy u progu milowego kroku ponad usługami online

28 września 2022 | Aktualności, Wiedza

Ponad 20 lat temu banki weszły do sieci. Panel klienta dostępny online, podgląd stanu i operacji na koncie, błyskawiczne przelewy, zakup usług i produktów autoryzowany przez sms – bankowość internetowa była rewolucją, która nieodwracalnie zmieniła i znacznie uprościła naszą codzienność.

Przetarła również szlak następcom, kolejnym „tradycyjnym” branżom, które błyskawicznie odnalazły się w sieci, już na zawsze zmieniając przyzwyczajenia, potrzeby i oczekiwania klientów na całym świecie.

Okazuje się, że to wciąż za mało.

Dzisiaj technologia obiecuje, że przeniesie nasze doświadczenia na zupełnie nowy poziom.

To bardzo kusząca i wciągająca wizja. Nie dziwi więc fakt, że niemal każda branża szuka tu miejsca dla siebie i zastanawia się, jak najlepiej może wykorzystać ten potencjał.

Jej rozwojowi bacznie przyglądają się również banki.

Metaverse –  nowy kształt doświadczenia klienta

Metaverse to znacznie więcej niż technologia. To symbiotyczne środowisko nowych możliwości i doświadczeń oraz dynamicznie zmieniających się systemów informatycznych podążających za potrzebami i pomysłami twórców i użytkowników. U podstawy Metaverse leży zbudowanie poczucia wzajemnego, płynnego przenikania się świata realnego, ze światem wirtualnym.

Metaverse przecina wiele więc obszarów, takich jak:

  • Przestrzeń – do której możemy wejść, którą możemy zwiedzać bez konieczności fizycznej obecności, lub którą możemy kształtować zgodnie z naszymi upodobaniami i oczekiwaniami,
  • Społeczność – prawdziwych ludzi, którzy wchodzą ze sobą w interakcje, angażują się i reagują na wzajemne potrzeby, budują więzi, pomimo fizycznego oddalenia,
  • Własności i aktywa – posiadane, sprzedawane i rozbudowywane, podlegające prawom rynku i regulacjom, w zamkniętych lub otwartych środowiskach.

Metaverse to przede wszystkim mobilność i dostępność. To zmiana, która wkracza i przeobrażą każdą dziedzinę naszego życia.

To w końcu kolejna wielka rewolucja technologiczna.

Jak banki wchodzą w Metaverse i dlaczego?

Wkraczając do Metaverse banki muszą odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań:

Czy to tylko moda, czy już swoisty „must have” i jedna z podstawowych użyteczności oczekiwanych przez klientów, pracowników i otoczenie biznesowe.

Jak możemy wykorzystać tę fundamentalną zmianę, tworząc zupełnie nową wartość i nowe doświadczenia użytkowników?

Co powinno być siłą napędową do poszerzania naszej obecności w Metaverse – jeszcze skuteczniejszy marketing i lepiej dopasowane produkty, czy tworzenie przestrzeni dla społeczności i zwiększanie zaangażowania?

Największe banki są już gotowe do skoku w Metaverse. Kolejne patrzą na giganty i planują szybko adaptować nowe technologie w swoim modelu biznesowym.

Klient w Metabanku – co dostaje oprócz User Experience

Najnowocześniejsza technologia daje panoramiczny obraz fizycznego banku, z każdego miejsca i o każdej porze. Umożliwia klientom wizytę w banku bez konieczności fizycznej obecności w placówce.

Klient może wybrać swój awatar, wejść do wirtualnego lobby i uzyskać dostęp do interesujących go usług bankowych.

W teorii czeka go ten sam poziom obsługi, przy równie dobrym systemie zabezpieczeń, ale z bardziej osobistym podejściem, jeszcze bardziej zindywidualizowanym doradztwem oraz znacznie lepszą wizualizacją danych.

Z perspektywy banku Metaverse może być okazją do nawiązania bardziej trwałych relacji, lepszego profilowania czy np. odzyskiwania leadów zgubionych w innych kanałach komunikacji z klientem.

Jaką wartość dodaje Metaverse oprócz User Experience? To się jeszcze oczywiście okaże.

Tak samo jak to, jak szybko za dynamicznym rozwojem Metaverse nadążą zmiany regulacyjne. W jaki sposób będzie można ograniczać znane już i nowe zagrożenia.

Kwestie bezpieczeństwa i regulacyjne muszą być wyjaśnione zanim banki i klienci będą mogli w pełni korzystać z nowych technologii.

Rola prawników w rozwoju Metaverse

Metaverse jest już giga-trendem, który zdaje się spinać wszystkie wiodące obecnie technologie w pewną spójną, wirtualną całość. Całość, która ma zadanie zbudować najbardziej ambitne cyfrowe User Experience, jakie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić. Doświadczenie, w którym zacierać się będą granice pomiędzy tym, co wirtualne, a tym co realne.

Doskonale zdajemy sobie sprawę z rosnącego znaczenia tego zjawiska. Jesteśmy autorami pierwszego na polskim rynku kompleksowego raportu o Metaverse.

Metaverse to nowe możliwości, ale też całkiem nowe wyzwania organizacyjne i prawne. Zwłaszcza dla sektora finansowego, który musi brać pod uwagę również bardzo ostrożne stanowisko nadzoru.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Najnowsza Wiedza

Projekt ustawy o sygnalistach znów w Sejmie

23 maja Sejm przyjął projekt ustawy w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia. Podsumowujemy, co zmieniło się w stosunku do poprzednich wersji, na co warto zwrócić szczególną uwagę i jakie poprawki wprowadził Senat.

Sztuczna inteligencja w Polsce 2024

Dla tych, którzy interesują się prawnymi aspektami sztucznej inteligencji i chcą dokładnie wiedzieć, co w najbliższym czasie czeka polski rynek technologiczny.

Odpowiedzialność członków zarządu

Odpowiedzialność członka zarządu jest zagadnieniem skomplikowanym i wieloaspektowym. Warto więc przyjrzeć się bliżej tym kwestiom, zwłaszcza w świetle ostatnich zmian.

SME Fund – Tomasz Szambelan akredytowanym wykonawcą usługi IP Scan

Tomasz Szambelan został wpisany na listę akredytowanych wykonawców IP Scan prowadzoną przez Urząd Patentowy RP. Usługa IP Scan jest częścią programu dotacji na zgłaszanie znaków towarowych, wzorów przemysłowych i wynalazków z europejskiego funduszu dla małych i średnich przedsiębiorstw SME Fund.

Zapraszamy do kontaktu:

Piotr Kochański

Piotr Kochański

Adwokat, Partner Zarządzający

+48 602 218 217

p.kochanski@kochanski.pl

Marek Król

Marek Król

Radca prawny, Partner, Szef Praktyki Bankowość i Finanse

+48 532 809 819

m.krol@kochanski.pl