Ponad 20 lat temu banki weszły do sieci. Panel klienta dostępny online, podgląd stanu i operacji na koncie, błyskawiczne przelewy, zakup usług i produktów autoryzowany przez sms – bankowość internetowa była rewolucją, która nieodwracalnie zmieniła i znacznie uprościła naszą codzienność.
Przetarła również szlak następcom, kolejnym „tradycyjnym” branżom, które błyskawicznie odnalazły się w sieci, już na zawsze zmieniając przyzwyczajenia, potrzeby i oczekiwania klientów na całym świecie.
Okazuje się, że to wciąż za mało.
Dzisiaj technologia obiecuje, że przeniesie nasze doświadczenia na zupełnie nowy poziom.
To bardzo kusząca i wciągająca wizja. Nie dziwi więc fakt, że niemal każda branża szuka tu miejsca dla siebie i zastanawia się, jak najlepiej może wykorzystać ten potencjał.
Jej rozwojowi bacznie przyglądają się również banki.
Metaverse – nowy kształt doświadczenia klienta
Metaverse to znacznie więcej niż technologia. To symbiotyczne środowisko nowych możliwości i doświadczeń oraz dynamicznie zmieniających się systemów informatycznych podążających za potrzebami i pomysłami twórców i użytkowników. U podstawy Metaverse leży zbudowanie poczucia wzajemnego, płynnego przenikania się świata realnego, ze światem wirtualnym.
Metaverse przecina wiele więc obszarów, takich jak:
- Przestrzeń – do której możemy wejść, którą możemy zwiedzać bez konieczności fizycznej obecności, lub którą możemy kształtować zgodnie z naszymi upodobaniami i oczekiwaniami,
- Społeczność – prawdziwych ludzi, którzy wchodzą ze sobą w interakcje, angażują się i reagują na wzajemne potrzeby, budują więzi, pomimo fizycznego oddalenia,
- Własności i aktywa – posiadane, sprzedawane i rozbudowywane, podlegające prawom rynku i regulacjom, w zamkniętych lub otwartych środowiskach.
Metaverse to przede wszystkim mobilność i dostępność. To zmiana, która wkracza i przeobrażą każdą dziedzinę naszego życia.
To w końcu kolejna wielka rewolucja technologiczna.
Jak banki wchodzą w Metaverse i dlaczego?
Wkraczając do Metaverse banki muszą odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań:
Czy to tylko moda, czy już swoisty „must have” i jedna z podstawowych użyteczności oczekiwanych przez klientów, pracowników i otoczenie biznesowe.
Jak możemy wykorzystać tę fundamentalną zmianę, tworząc zupełnie nową wartość i nowe doświadczenia użytkowników?
Co powinno być siłą napędową do poszerzania naszej obecności w Metaverse – jeszcze skuteczniejszy marketing i lepiej dopasowane produkty, czy tworzenie przestrzeni dla społeczności i zwiększanie zaangażowania?
Największe banki są już gotowe do skoku w Metaverse. Kolejne patrzą na giganty i planują szybko adaptować nowe technologie w swoim modelu biznesowym.
Klient w Metabanku – co dostaje oprócz User Experience
Najnowocześniejsza technologia daje panoramiczny obraz fizycznego banku, z każdego miejsca i o każdej porze. Umożliwia klientom wizytę w banku bez konieczności fizycznej obecności w placówce.
Klient może wybrać swój awatar, wejść do wirtualnego lobby i uzyskać dostęp do interesujących go usług bankowych.
W teorii czeka go ten sam poziom obsługi, przy równie dobrym systemie zabezpieczeń, ale z bardziej osobistym podejściem, jeszcze bardziej zindywidualizowanym doradztwem oraz znacznie lepszą wizualizacją danych.
Z perspektywy banku Metaverse może być okazją do nawiązania bardziej trwałych relacji, lepszego profilowania czy np. odzyskiwania leadów zgubionych w innych kanałach komunikacji z klientem.
Jaką wartość dodaje Metaverse oprócz User Experience? To się jeszcze oczywiście okaże.
Tak samo jak to, jak szybko za dynamicznym rozwojem Metaverse nadążą zmiany regulacyjne. W jaki sposób będzie można ograniczać znane już i nowe zagrożenia.
Kwestie bezpieczeństwa i regulacyjne muszą być wyjaśnione zanim banki i klienci będą mogli w pełni korzystać z nowych technologii.
Rola prawników w rozwoju Metaverse
Metaverse jest już giga-trendem, który zdaje się spinać wszystkie wiodące obecnie technologie w pewną spójną, wirtualną całość. Całość, która ma zadanie zbudować najbardziej ambitne cyfrowe User Experience, jakie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić. Doświadczenie, w którym zacierać się będą granice pomiędzy tym, co wirtualne, a tym co realne.
Doskonale zdajemy sobie sprawę z rosnącego znaczenia tego zjawiska. Jesteśmy autorami pierwszego na polskim rynku kompleksowego raportu o Metaverse (link).
Metaverse to nowe możliwości, ale też całkiem nowe wyzwania organizacyjne i prawne. Zwłaszcza dla sektora finansowego, który musi brać pod uwagę również bardzo ostrożne stanowisko nadzoru.
O najważniejszych, z perspektywy sektora finansowego, zagadnieniach prawnych związanych z Metaverse podczas konferencji FinTech InsurTech opowie Szymon Ciach, specjalizujący się w zagadnieniach nowych technologii.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami