Tarcza Finansowa: pomoc dla dużych przedsiębiorców
Duzi przedsiębiorcy mogą ubiegać się o wsparcie w ramach tzw. Tarczy Finansowej – programu wsparcia przedsiębiorców w związku ze zwalczaniem skutków pandemii SARS-CoV-2 w Polsce, realizowanego przez Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR).
Finansowanie jest obsługiwane bezpośrednio przez PFR i obejmuje zarówno finansowanie dłużne, jak i zaangażowanie kapitałowe.
Udostępnienie finansowania dużym przedsiębiorcom ma na celu zapewnienie im szybkiego dostępu do płynności finansowej, przekazanie rekompensat w związku ze szkodami wynikającymi z utraconych dochodów lub dodatkowych kosztów poniesionych w wyniku pandemii COVID-19, zapewnienie kapitału na inwestycje oraz uzyskanie stabilizacji finansowej celem ochrony miejsc pracy i bezpieczeństwa finansowego obywateli.
Rodzaj wsparcia
Pomoc finansowa dla dużych przedsiębiorców ma charakter indywidualny i może być realizowana przez:
- finansowanie płynnościowe – w formie pożyczki płynnościowej oprocentowanej i nieumarzalnej;
- finansowanie preferencyjne – w formie pożyczki preferencyjnej, umarzanej do 75% kwoty;
- finansowanie kapitałowe na zasadach rynkowych lub pomocowych – w formie nabycia akcji lub udziałów przez PFR, pożyczki zamiennej lub obligacji zamiennych.
Duży przedsiębiorca może skorzystać z więcej niż jednego rodzaju finansowania, o ile nie narusza to obowiązujących przepisów i decyzji odpowiednich organów, w tym Komisji Europejskiej, w szczególności dotyczących zasad kumulacji pomocy publicznej.
Wniosek o finansowanie przedsiębiorca składa on-line, za pośrednictwem odpowiedniego formularza aplikacyjnego.
Warunki
Finansowanie może być udzielone dużemu przedsiębiorcy, który spełnia warunki ogólne oraz warunki szczegółowe dla danego rodzaju pomocy (o ile takie przewidziano).
W zakresie warunków ogólnych, przedsiębiorca może ubiegać się o finansowanie jeśli:
- jest dużym przedsiębiorcą;
- prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce;
- prowadził działalność gospodarczą na dzień 31 grudnia 2019 r.;
- nie był w trudnej sytuacji na dzień 31 grudnia 2019 r. (warunek ten nie musi być spełniony w przypadku finansowania kapitałowego na zasadach rynkowych);
- nie zalegał z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na dzień 31 grudnia 2019 r. lub na dzień podpisania dokumentów dot. finansowania;
- nie prowadzi działalności w zakresie: a) produktów lub usług, które mogą skutkować ograniczaniem bądź naruszaniem wolności indywidualnych lub praw człowieka; b) działalności prowadzonej przez instytucje kredytowe, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, firmy inwestycyjne, instytucje pożyczkowe, zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji, fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne i inne przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania oraz podmioty zarządzające aktywami, dostawców usług płatniczych oraz inne instytucje finansowe, a także agencje ratingowe; c) działalności w segmencie nieruchomości komercyjnych oraz działalności deweloperskiej w odniesieniu do nieruchomości oraz d) obszarów wątpliwych z powodów etyczno-moralnych;
- na dzień składania wniosku lub na dzień podpisania dokumentów dot. finansowania nie był w likwidacji, upadłości lub restrukturyzacji;
- spełnia przesłanki dot. posiadania rezydencji podatkowej na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego i nieposiadania takiej rezydencji w tzw. rajach podatkowych przez beneficjenta rzeczywistego;
- spełnia jeden z następujących warunków:
- odnotowuje spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży), w ujęciu wartościowym, o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu kalendarzowym po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca kalendarzowego lub analogicznego miesiąca kalendarzowego ubiegłego roku w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19;
- utracił zdolność produkcji lub świadczenia usług albo odbioru produktów lub usług przez zamawiających w związku z brakiem dostępności komponentów lub zasobów w wyniku pandemii COVID-19;
- nie otrzymuje płatności z tytułu sprzedaży na skutek COVID-19 w kwocie przekraczającej 25% należności;
- z powodu zakłóceń w funkcjonowaniu rynku finansowego nie ma dostępu do rynku kapitałowego lub limitów kredytowych w związku z nowymi kontraktami;
- jest uczestnikiem Programów Sektorowych;
- przeszedł pozytywnie wynik procesu badania due diligence, confirmatory due dilligence lub vendors due dilligence.
Ubiegając się o finansowanie płynnościowe, przedsiębiorca powinien dodatkowo przedstawić plan restrukturyzacji i projekcje finansowe uwiarygadniające uzyskanie rentowności finansowej po zakończeniu kryzysu w związku z pandemią COVID-19.
Wnioskując o finansowanie kapitałowe na zasadach rynkowych, przedsiębiorca powinien natomiast dodatkowo przedstawić wieloletnią strategię, projekcje finansowe lub plan restrukturyzacji, uwiarygadniające osiągnięcie rentowności finansowej.
Ubiegając się zaś o finansowanie kapitałowe na zasadach pomocowych, przedsiębiorca musi spełnić następujące dodatkowe warunki:
- bez udzielonego wsparcia zaprzestałby prowadzenia działalności gospodarczej lub miałby poważne trudności z dalszym prowadzeniem działalności gospodarczej (takie trudności mogą być wyrażone w szczególności pogorszeniem wskaźnika zadłużenia kapitałów własnych, ang. debt-to-equity ratio dla przedsiębiorcy lub podobnego wskaźnika);
- wykorzystał możliwości pozyskania finansowania na rynku, a środki pomocy publicznej dostępne w Polsce i pozwalające pokryć potrzeby płynnościowe są niewystarczające w zapewnieniu dalszego istnienia przedsiębiorcy;
- wykazał, że utrata przez niego stabilności finansowej może spowodować poważne społeczne trudności lub poważne niedoskonałości rynku, w tym udowodnił co najmniej jedno z poniższych zdarzeń:
- stopa bezrobocia w danym regionie lub danych regionach: i. jest wyższa od średniej unijnej, utrzymuje się na stałym poziomie oraz towarzyszą jej trudności związane z tworzeniem nowych miejsc pracy w danym regionie lub w danych regionach albo ii. jest wyższa od średniej krajowej, utrzymuje się na stałym poziomie oraz towarzyszą jej trudności związane z tworzeniem nowych miejsc pracy w danym regionie lub regionach;
- istnieje ryzyko przerwania świadczenia ważnej usługi, którą trudno jest zastąpić i którą konkurentom trudno byłoby zacząć świadczyć (np. dostarczanie infrastruktury krajowej);
- opuszczenie rynku przez przedsiębiorcę odgrywającego ważną rolę systemową w danym regionie lub sektorze miałoby negatywne konsekwencje (np. jeżeli przedsiębiorca jest dostawcą ważnych czynników produkcji);
- istnieje ryzyko trwałego przerwania ciągłości świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym;
- niedoskonałości rynków kredytowych lub niewłaściwe zachęty stosowane na tych rynkach doprowadziłyby do bankructwa przedsiębiorcy;
- opuszczenie rynku przez przedsiębiorcę doprowadziłoby do nieodwracalnej utraty ważnej wiedzy technicznej lub umiejętności;
- mogą pojawić się inne podobne do wyżej wymienionych trudne sytuacje, przy czym prawdopodobieństwo ich wystąpienia powinno zostać należycie uzasadnione przez przedsiębiorcę.
Wysokość finansowania
Zgodnie z Regulaminem ubiegania się o udział w programie rządowym Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm, wysokość finansowania udzielanego dużemu przedsiębiorcy powinna być powiązana z faktycznie poniesioną przez niego szkodą w związku z COVID-19 oraz z promocją zatrudnienia.
Finansowanie kapitałowe, zarówno na zasadach pomocowych jak i rynkowych, nie może przekroczyć kwoty 1 mld złotych.
Finansowanie płynnościowe nie może przekroczyć:
- kwoty 1 mld złotych;
- dwukrotności rocznych kosztów wynagrodzeń przedsiębiorstwa (z uwzględnieniem kosztów świadczeń pracowniczych) za rok 2019;
- 25% łącznego obrotu przedsiębiorstwa w 2019 roku.
Finansowanie preferencyjne nie może przekroczyć:
- kwoty 750 mln złotych;
- dwukrotności rocznych kosztów wynagrodzeń przedsiębiorstwa (z uwzględnieniem kosztów świadczeń pracowniczych) za rok 2019;
- 25% łącznego obrotu przedsiębiorstwa w 2019 roku.
Przeznaczenie finansowania
Przedsiębiorca może przeznaczyć środki udostępnione:
- w ramach finansowania płynnościowego i finansowania preferencyjnego – na kapitał obrotowy, w szczególności:
- zobowiązania handlowe, w tym zakupu towarów i materiałów (w tym zaliczek na ich zakup) lub inne koszty operacyjne służące wytworzeniu produktu lub usługi;
- wynagrodzenia;
- zobowiązania publiczno-prawne;
- inne cele związane z finansowaniem bieżącej działalności ustalone w umowie pożyczki oraz zaakceptowane przez PFR.
- w ramach finansowania kapitałowego na zasadach pomocowych – na bieżącą działalność operacyjną, w celu przywrócenia stabilnej struktury finansowania, która została zachwiana przez konieczność ograniczenia lub wstrzymania produkcji / świadczenia usług oraz wstrząsy popytowe będące skutkiem pandemii COVID-19, w szczególności na:
- finansowanie kapitału obrotowego;
- regulowanie wynagrodzeń i innych kosztów operacyjnych;
- regulowanie zobowiązań publiczno-prawnych.
- w ramach finansowania kapitałowego na zasadach rynkowych – na realizację inwestycji, w szczególności na:
- sfinansowanie podwyższenia kapitału przedsiębiorcy wspólnie z obecnym właścicielem/właścicielami w celu sfinansowania transakcji fuzji lub przejęć;
- finansowanie realizacji lub kontynuacji inwestycji o charakterze rozwojowym;
- finansowanie nakładów inwestycyjnych w ramach uzgodnionych limitów;
- zapewnienie środków na bieżącą działalność operacyjną przedsiębiorcy, w tym m.in. na: (i) finansowanie kapitału obrotowego, (ii) regulowanie wynagrodzeń i innych kosztów operacyjnych, (iii) regulowanie zobowiązań publiczno-prawnych.
SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI
Anna Gwiazda
Radca prawny, Partner, Szef Praktyki Prawa Pracy
T: +48 660 765 903
E: a.gwiazda@kochanski.pl