Zaznacz stronę

Zmiany Ordynacji podatkowej

9 kwietnia 2025 | Aktualności, Tax Focus, The Right Focus, Wiedza

Polski system podatkowy może czekać niemała rewolucja. Ministerstwo Finansów ogłosiło projekt zmian, który – według zapowiedzi – ma uprościć, usprawnić, a w niektórych obszarach również zaostrzyć zasady rozliczeń z fiskusem. Przyglądamy się więc tym planom i sprawdzamy, jak mogą się one przełożyć na codzienne funkcjonowanie firm. Czy czeka nas krok w stronę większej przejrzystości, czy raczej kolejna podatkowa łamigłówka?

Postępowanie podatkowe

Projektowane zmiany mają usprawnić postępowania podatkowe i dostosować je do realiów współczesnej administracji.

Jedną z nowości jest umożliwienie osobom trzecim – niebędącym stroną postępowania, ale wezwanym do złożenia wyjaśnień lub dostarczenia dokumentów – działania za pośrednictwem pełnomocnika ogólnego. To z pewnością zwiększy komfort, szczególnie tych podmiotów, których reprezentują profesjonaliści. Regulacja ma na celu umożliwienie działania przez pełnomocnika ogólnego (w tym również profesjonalnych pełnomocników) podmiotom uczestniczącym w postępowaniu, które jednak nie są jego stronami. Celem tej zmiany jest zmniejszenie konieczności bezpośredniego zaangażowania tych podmiotów w kontakt z organami podatkowymi oraz ułatwienie ich uczestnictwa w postępowaniach, zwłaszcza dla tych spoza Polski.

Nowelizacja przewiduje również uproszczenie procedur związanych z pełnomocnictwami – możliwe będzie zawiadamianie o ich zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu także przez pełnomocników niezawodowych. To ukłon w stronę podatników korzystających z pomocy zaufanych, ale nieprofesjonalnych doradców.

Z kolei rozszerzenie możliwości doręczania wydruków pism elektronicznych – o ile będą one opatrzone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną – stanowi kolejny element uelastyczniania systemu i ma pozwolić na szybsze oraz bardziej efektywne działania organów podatkowych.

Na uwagę zasługuje również propozycja zdalnych przesłuchań stron i świadków, co nie tylko zwiększy dostępność, ale i wpisuje się w nowoczesne standardy pracy administracji publicznej.

Na koniec – zmieni się także sam tryb korygowania deklaracji z urzędu. W ramach czynności sprawdzających organy podatkowe będą mogły dokonać korekty do kwoty 10.000 zł (dotychczas limit wynosił 5.000 zł), co znacząco przyspieszy rozpatrywanie drobnych nieścisłości i błędów, bez konieczności wdrażania pełnego postępowania.

Doprecyzowanie przepisów – zmiany, które wpłyną na sposób rozliczeń podatkowych

Zmiany dookreślają także szereg dotychczasowych przepisów, dzięki czemu kwestie rozliczania podatków mają być łatwiejsze, bardziej elastyczne i zgodne z najnowszymi standardami:

  • Umożliwienie fiskusowi dokładniejszego określenia wysokości zwrotu lub nadwyżki naliczonego podatku – organ podatkowy będzie mógł określić tę kwotę z uwzględnieniem nadwyżki, którą będzie można odliczyć w kolejnych okresach rozliczeniowych
  • Doprecyzowanie kolejności, w jakiej wpłaty rat i zaległości podatkowych będą zaliczane na poczet poszczególnych zobowiązań
  • Podwyższenie kwoty, do której możliwe będzie zapłacenie podatku przez podmiot inny niż podatnik – ułatwi to przedsiębiorcom, zwłaszcza w przypadku dużych firm, zarządzanie zobowiązaniami podatkowymi w obrębie grup kapitałowych
  • Możliwość umorzenia podatku przed terminem jego płatności
  • Uproszczenie procedury składania wniosków o stwierdzenie nadpłaty – nie będzie już konieczności składania wniosku, jeśli nadpłata wynika z korekty deklaracji
  • Brak konieczności zaokrąglania odsetek za zwłokę
  • Uzupełnienie przepisów dotyczących zwrotu podatku oraz w zakresie oprocentowania i terminów zwrotu nadpłat
  • Możliwość składania zawiadomień ZAW-NR online oraz umożliwienie pełnomocnikom podpisywania tych dokumentów
  • Możliwość korekty deklaracji w przypadku nadpłaty i złożenia wniosku o jej zwrot przez wspólników rozwiązanej spółki

Zmianie ulegną także zasady ustalania przedawnienia terminów oraz raportowania schematów podatkowych MDR, co będziemy szczegółowo analizować już w kolejnym wydaniu Tax Focus.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Jan Janukowicz

Jakub Dittrmer

Najnowsza Wiedza

Kto ma dane, ten ma władzę. Data Act ją dzieli na nowo

Obowiązujące od września 2025 roku unijne rozporządzenie Data Act jest przełomem, który reguluje dostęp do danych i ich wykorzystywania. Dane generowane przez urządzenia – od ciągników rolniczych i maszyn przemysłowych po panele fotowoltaiczne i flotę transportową – przestają być wyłączną domeną producentów. Teraz pozostali uczestnicy rynku zyskują możliwości dostępu do nich i wykorzystywania danych do budowania nowych, innowacyjnych produktów i usług. Data Act wymusza odejście od modeli biznesowych opartych na monopolizacji danych i dzielenia się nimi na określonych w regulacji zasadach. Wchodzimy więc w zupełnie nową rzeczywistość.

KSeF a ceny transferowe: nowa era transparentności i wyzwań operacyjnych

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedno z największych wyzwań dla firm z grup kapitałowych ostatnich lat. Choć KSeF ma uprościć proces fakturowania i ograniczyć nadużycia podatkowe, znacząco wpływa również na obszar cen transferowych a w szczególności na dokumentowanie i rozliczanie korekt TP.

Wniesienie mienia do fundacji rodzinnej – o czym warto pamiętać

Fundacja rodzinna jest osobą prawną, a jej celem jest efektywne zarządzanie majątkiem i zapewnienie jego sukcesji bez ryzyka rozproszenia wypracowanych przez pokolenia środków. Kluczową kwestią związaną z działalnością takiej organizacji będzie zatem wniesienie do niej tego majątku, czyli różnego rodzaju aktywów, jakie będą pracowały na rzecz beneficjentów. Sprawdzamy, jak taki proces wygląda w praktyce.

Migracja chmury po Data Act – nowe prawa, mniej kosztów i więcej swobody

Data Act wymusza znaczną zmianę w podejściu do usług chmurowych. Firmy powinny przeanalizować swoje umowy i już teraz planować ich uaktualnienie. Kluczowe jest wprowadzenie odpowiednich postanowień migracyjnych, usunięcie lub renegocjacja opłat „wyjściowych” oraz przygotowanie infrastruktury pod względem technicznym i organizacyjnym na interoperacyjność i migrację zgodnie z nowymi regulacjami.

Dekada zrównoważonego rozwoju

Dziesięć lat temu społeczność międzynarodowa przyjęła Agendę 2030 z 17 Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDGs). Polska, jako jej sygnatariusz, zobowiązała się do wdrażania działań w obszarach gospodarki, społeczeństwa i środowiska. Po dekadzie warto podsumować nasze osiągnięcia oraz kluczowe regulacje ESG, które ukształtowały krajobraz prawny, zarówno w Polsce, jak i całej Unii Europejskiej.

Przegląd sektora bankowego | Banking dziś i jutro | Październik 2025

Ostatnie cztery miesiące 2025 r. mogą przynieść bankom działającym w Polsce kolejne 10 mld zł zysku — szacuje Związek Banków Polskich. Byłby to nowy rekord i prawdopodobnie ostatni tak dobry rok. Na 2026 r. prognozy zakładają spadek zysków banków do 35 mld zł.

Nowe limity podatkowe na auta firmowe

Od 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe limity dotyczące możliwości zaliczania odpisów amortyzacyjnych oraz opłat leasingowych od samochodów osobowych do kosztów uzyskania przychodów.

Inwestycje zagraniczne w firmy z sektorów strategicznych pod ochroną państwa

24 lipca 2025 r. weszły w życie przepisy zmieniające ustawę o kontroli niektórych inwestycji między innymi w zakresie zniesienia tymczasowego charakteru przepisów o kontroli niektórych inwestycji przed zagranicznym przejęciem. Regulacje te były wprowadzone je podczas pandemii COVID-19, z określonym terminem obowiązywania.

Zapraszamy do kontaktu:

Jan Janukowicz

Jan Janukowicz

Aplikant Adwokacki / Associate / Prawo Podatkowe

+48 736 272 203

j.janukowicz@kochanski.pl