Polski system podatkowy może czekać niemała rewolucja. Ministerstwo Finansów ogłosiło projekt zmian, który – według zapowiedzi – ma uprościć, usprawnić, a w niektórych obszarach również zaostrzyć zasady rozliczeń z fiskusem. Przyglądamy się więc tym planom i sprawdzamy, jak mogą się one przełożyć na codzienne funkcjonowanie firm. Czy czeka nas krok w stronę większej przejrzystości, czy raczej kolejna podatkowa łamigłówka?
Postępowanie podatkowe
Projektowane zmiany mają usprawnić postępowania podatkowe i dostosować je do realiów współczesnej administracji.
Jedną z nowości jest umożliwienie osobom trzecim – niebędącym stroną postępowania, ale wezwanym do złożenia wyjaśnień lub dostarczenia dokumentów – działania za pośrednictwem pełnomocnika ogólnego. To z pewnością zwiększy komfort, szczególnie tych podmiotów, których reprezentują profesjonaliści.
Ważną zmianą jest także dostosowanie przepisów do obowiązującej ustawy o doręczeniach elektronicznych. Uporządkowanie tej kwestii ma szczególne znaczenie w dobie powszechnej cyfryzacji kontaktów z administracją.
Nowelizacja przewiduje również uproszczenie procedur związanych z pełnomocnictwami – możliwe będzie zawiadamianie o ich zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu także przez pełnomocników niezawodowych. To ukłon w stronę podatników korzystających z pomocy zaufanych, ale nieprofesjonalnych doradców.
Z kolei rozszerzenie możliwości doręczania wydruków pism elektronicznych – o ile będą one opatrzone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną – stanowi kolejny element uelastyczniania systemu i ma pozwolić na szybsze oraz bardziej efektywne działania organów podatkowych.
Na uwagę zasługuje również propozycja zdalnych przesłuchań stron i świadków, co nie tylko zwiększy dostępność, ale i wpisuje się w nowoczesne standardy pracy administracji publicznej.
Na koniec – zmieni się także sam tryb korygowania deklaracji z urzędu. W ramach czynności sprawdzających organy podatkowe będą mogły dokonać korekty do kwoty 10.000 zł (dotychczas limit wynosił 5.000 zł), co znacząco przyspieszy rozpatrywanie drobnych nieścisłości i błędów, bez konieczności wdrażania pełnego postępowania.
Doprecyzowanie przepisów – zmiany, które wpłyną na sposób rozliczeń podatkowych
Zmiany dookreślają także szereg dotychczasowych przepisów, dzięki czemu kwestie rozliczania podatków mają być łatwiejsze, bardziej elastyczne i zgodne z najnowszymi standardami:
- Umożliwienie fiskusowi dokładniejszego określenia wysokości zwrotu lub nadwyżki naliczonego podatku – organ podatkowy będzie mógł określić tę kwotę z uwzględnieniem nadwyżki, którą będzie można odliczyć w kolejnych okresach rozliczeniowych
- Doprecyzowanie kolejności, w jakiej wpłaty rat i zaległości podatkowych będą zaliczane na poczet poszczególnych zobowiązań
- Podwyższenie kwoty, do której możliwe będzie zapłacenie podatku przez podmiot inny niż podatnik – ułatwi to przedsiębiorcom, zwłaszcza w przypadku dużych firm, zarządzanie zobowiązaniami podatkowymi w obrębie grup kapitałowych
- Możliwość umorzenia podatku przed terminem jego płatności
- Uproszczenie procedury składania wniosków o stwierdzenie nadpłaty – nie będzie już konieczności składania wniosku, jeśli nadpłata wynika z korekty deklaracji
- Brak konieczności zaokrąglania odsetek za zwłokę
- Uzupełnienie przepisów dotyczących zwrotu podatku oraz w zakresie oprocentowania i terminów zwrotu nadpłat
- Możliwość składania zawiadomień ZAW-NR online oraz umożliwienie pełnomocnikom podpisywania tych dokumentów
- Możliwość korekty deklaracji w przypadku nadpłaty i złożenia wniosku o jej zwrot przez wspólników rozwiązanej spółki
Zmianie ulegną także zasady ustalania przedawnienia terminów oraz raportowania schematów podatkowych MDR, co będziemy szczegółowo analizować już w kolejnym wydaniu Tax Focus.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami