Zaznacz stronę

Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę

19 listopada 2024 | Aktualności, The Right Focus, Wiedza

12 września 2024 r., po negocjacjach w ramach Rady Dialogu Społecznego, Rada Ministrów, przyjęła Rozporządzenie w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej wysokości stawki godzinowej w 2025 r.

Ze względu na to, że prognozowany wskaźnik cen wynosi mniej niż 105 proc., w przyszłym roku planowana jest tylko jedna podwyżka.

W konsekwencji, począwszy od 1 stycznia 2025 r.:

  • Pracownicy zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy będą otrzymywać wynagrodzenie nie niższe niż 4.666 złotych brutto
  • Najniższa stawka godzinowa z tytułu świadczenia usług wyniesie 30,50 złotych brutto

Przyszłoroczna płaca minimalna jest wyższa niż początkowo zakładano (według wcześniejszych danych miało to być 4.626 zł). Jednocześnie jest to aż o 366 złotych więcej niż 2024 r. (4.300 zł brutto od lipca 2024 r.)

Jak wyższa płaca minimalna wpływa na inne świadczenia

Podwyżka ma bezpośredni wpływ na wysokość miesięcznych pensji osób zatrudnionych, ale też na inne świadczenia, np.:

Tabelka_świadczenia(2)Minimalne wynagrodzenie za pracę a kwoty wolne od potrąceń

Wysokość minimalnego wynagrodzenia ma też wpływ na wysokość kwot wolnych od potrąceń, dokonywanych przez pracodawcę.

Zgodnie bowiem z art. 871 Kodeksu Pracy pracownikowi, bez uzyskania jego pisemnej zgody, z wynagrodzenia za pracę mogą zostać potrącone określone należności do wysokości:

  • Minimalnego wynagrodzenia za pracę przysługującego pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wpłat dokonywanych do pracowniczego planu kapitałowego (jeżeli pracownik nie zrezygnował z ich dokonywania) – przy potrącaniu sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne
  • 75 proc. wyżej określonego wynagrodzenia – przy potrącaniu zaliczek pieniężnych udzielonych pracownikowi
  • 90 proc. wyżej określonego wynagrodzenia – przy potrącaniu kar pieniężnych przewidzianych w art. 108 Kodeksu pracy

Jeżeli pracownik jest zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy, kwoty te ulegają proporcjonalnemu zmniejszeniu.

Nieco inne zasady dotyczą potrąceń dokonywanych za pisemną zgodą pracownika, przy czym wpływ na nie ma również wysokość minimalnego wynagrodzenia (art. 91 Kodeksu pracy).

Czego nie bierze się pod uwagę przy obliczaniu wysokości minimalnego wynagrodzenia

Przy obliczaniu wysokości minimalnego wynagrodzenia nie uwzględnia się następujących składników:

  • Nagrody jubileuszowej
  • Odprawy pieniężnej przysługującej pracownikowi w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy
  • Wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych
  • Dodatku do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej
  • Dodatku za staż pracy
  • Dodatku za szczególne warunki pracy

Zasady kształtowania wynagrodzeń w odniesieniu do niektórych zawodów

Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę nie dotyczy jednak wszystkich. Są bowiem określone kategorie zawodów, w których obowiązują odrębne zasady.

Przykładowo, przepisów minimalnego wynagrodzenia nie stosuje się do pracowników ochrony zdrowia. Ustawa z 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników podmiotów leczniczych określa odrębne zasady dotyczące tej grupy pracowników. Podobnie odrębne przepisy dotyczące ustalania poziomu wynagrodzenia obowiązują w odniesieniu do m.in.: policjantów czy nauczycieli akademickich.

Przepisów o minimalnej stawce za godzinę świadczenia usług, nie stosuje się m.in. do:

  • Umów zlecenia oraz umów o świadczenie usług, jeżeli o miejscu i czasie ich wykonania decyduje przyjmujący zlecenie lub świadczący usługi i przysługuje mu wyłącznie wynagrodzenie prowizyjne
  • Umów dotyczących usług opiekuńczych i bytowych realizowanych poprzez prowadzenie rodzinnego domu pomocy na podstawie art. 52 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Urszula Wójcik

Najnowsza Wiedza

Eco Focus #4

Milena Kazanowska-Kędzierska i Aleksandra Pinkas przyglądają się przygotowaniom polskich firm do wdrożenia unijnego rozporządzenia EUDR, którego celem jest przeciwdziałanie postępującej degradacji lasów.

Opłata od „małpek” – fala kontroli, korzystny wyrok i problemy przedsiębiorców

Niebawem będziemy obchodzić czwartą rocznicę wprowadzenia tej opłaty, co jest dobrą okazją do podsumowania jej skutków oraz wątpliwości związanych z jej stosowaniem. Dzisiaj widzimy bowiem, że wpływy z tego tytułu w żaden sposób nie korelują z wciąż spadającym wolumenem sprzedaży. A to wskazuje na istnienie systemowego problemu.

Eco Focus #3

Milena Kazanowska-Kędzierska rozwiewa wątpliwości dotyczące unijnego rozporządzenia w zakresie wylesiania.

Sankcja kredytu darmowego

W polskich sądach jest już około 10 tysięcy pozwów kredytobiorców zarzucających bankom naruszenie przepisów Ustawy o kredycie konsumenckim. Pozwy te mogą stanowić podstawę do skorzystania z sankcji kredytu darmowego.

Eco Focus #2

Milena Kazanowska-Kędzierska odpowiada na pytania dotyczące rozporządzenia EUDR, tym razem skupiając się na konsekwencjach, jakie grożą przedsiębiorcom za nieprzestrzeganie tych regulacji oraz systemie kontroli.

Zapraszamy do kontaktu:

Urszula Wójcik

Urszula Wójcik

Radca Prawny / Associate / Prawo Pracy

+48 539 082 052

u.wojcik@kochanski.pl