Zaznacz stronę

Wydarzenia | 4 lata opłaty od „małpek”– spadek dochodów, kontrole urzędów i najczęstsze błędy w rozliczeniach

Termin: 26 listopada

Czas: 10:00-12:00

Miejsce: Bezpłatne wydarzenie stacjonarne

76

Zbliża się czwarta rocznica wprowadzenia tzw. opłaty od „małpek”, która obowiązuje od stycznia 2021 roku na mocy nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W pierwszej połowie 2024 roku wpływy z tego tytułu wyniosły 339 mln zł, co oznacza wzrost z 236,5 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu 2023 r.

Co ważne wpływy te w żaden sposób nie korelują się ze spadającym wolumenem sprzedaży małpek, co wskazuje na istnienie systemowego problemu.

Rosnąca liczba sporów dotyczących opłaty od „małpek”

Brak związku pomiędzy wolumenami sprzedaży alkoholu a wpływami z opłaty zwiększył liczbę kontroli urzędów skarbowych, które sprawdzają, czy przedsiębiorcy stosują poprawne modele rozliczeń.

W ostatnich miesiącach wzrosła również liczba sporów między podatnikami a organami skarbowymi, wynikających z niejasności w interpretacji przepisów. Wzrost liczby takich postępowań wpisuje się też w większy nacisk administracji skarbowej na tzw. celowane kontrole podatkowe.

Na szczególną uwagę zasługuje wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. III FSK 249/22), który zwrócił uwagę na istotne problemy związane z opłatą od „małpek”, takie jak:

  • Trudności w jednoznacznej interpretacji przepisów
  • Brak możliwości weryfikacji, czy dostawca dokonał opłaty
  • Konieczność pozyskiwania od kontrahentów informacji objętych tajemnicą przedsiębiorstwa

Nasze doświadczenia pokazują, że nawet czołowi gracze na rynku alkoholowym w Polsce mają trudności z prawidłowym rozliczaniem opłaty od „małpek”. A to często prowadzi do długotrwałych sporów podatkowych. Jednym z najczęstszych problemów jest błędne określenie właściwego podmiotu odpowiedzialnego w łańcuchu dostaw, zwłaszcza hurtowników i dystrybutorów.

Jak się przygotować?

Podczas naszego spotkania przedstawimy praktyczne problemy, jakie mogą pojawić się przy rozliczaniu tej opłaty oraz omówimy zestaw dobrych praktyk, które przygotowaliśmy w celu ochrony interesów podatników i minimalizacji ryzyka błędów.

Wdrożenie takich rozwiązań pozwoli przedsiębiorcom na odpowiednie przygotowanie się na wypadek ewentualnej kontroli lub sporu podatkowego.

Prowadzący

Wojciech Śliż

Jakub Dittmer

 Dla kogo jest to wydarzenie?

Na nasze spotkanie zapraszamy przedsiębiorców z branży alkoholowej, hurtowników i dystrybutorów napojów alkoholowych oraz przedstawicieli działów finansowych, podatkowych i prawnych takich firm.

**

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, możliwy wyłącznie po rejestracji i akceptacji zgłoszenia. Organizator zastrzega sobie możliwość selekcji zgłoszeń, a także odwołania wydarzenia.

Wydarzenie ma charakter stacjonarny.

Siedziba Kochański & Partners, pl. Piłsudskiego 1, Warszawa. Liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.

Wydarzenia | 4 lata opłaty od „małpek”– spadek dochodów, kontrole urzędów i najczęstsze błędy w rozliczeniach

26 listopada

10:00-12:00

Bezpłatne wydarzenie stacjonarne


Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Kochański & Partners sp.k. z siedzibą w Warszawie (00-078) przy Placu Piłsudskiego 1, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sadowego pod numerem KRS 0000625481. Więcej informacji o przetwarzaniu Państwa danych osobowych znajduje się tutaj: https://www.kochanski.pl/pl/zgody-rodo-obowiazek-informacyjny/