Zbliża się czwarta rocznica wprowadzenia tzw. opłaty od „małpek”, która obowiązuje od stycznia 2021 roku na mocy nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W pierwszej połowie 2024 roku wpływy z tego tytułu wyniosły 339 mln zł, co oznacza wzrost z 236,5 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu 2023 r.
Co ważne wpływy te w żaden sposób nie korelują się ze spadającym wolumenem sprzedaży małpek, co wskazuje na istnienie systemowego problemu.
Rosnąca liczba sporów dotyczących opłaty od „małpek”
Brak związku pomiędzy wolumenami sprzedaży alkoholu a wpływami z opłaty zwiększył liczbę kontroli urzędów skarbowych, które sprawdzają, czy przedsiębiorcy stosują poprawne modele rozliczeń.
W ostatnich miesiącach wzrosła również liczba sporów między podatnikami a organami skarbowymi, wynikających z niejasności w interpretacji przepisów. Wzrost liczby takich postępowań wpisuje się też w większy nacisk administracji skarbowej na tzw. celowane kontrole podatkowe.
Na szczególną uwagę zasługuje wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. III FSK 249/22), który zwrócił uwagę na istotne problemy związane z opłatą od „małpek”, takie jak:
- Trudności w jednoznacznej interpretacji przepisów
- Brak możliwości weryfikacji, czy dostawca dokonał opłaty
- Konieczność pozyskiwania od kontrahentów informacji objętych tajemnicą przedsiębiorstwa
Nasze doświadczenia pokazują, że nawet czołowi gracze na rynku alkoholowym w Polsce mają trudności z prawidłowym rozliczaniem opłaty od „małpek”. A to często prowadzi do długotrwałych sporów podatkowych. Jednym z najczęstszych problemów jest błędne określenie właściwego podmiotu odpowiedzialnego w łańcuchu dostaw, zwłaszcza hurtowników i dystrybutorów.
Jak się przygotować?
Podczas naszego spotkania przedstawimy praktyczne problemy, jakie mogą pojawić się przy rozliczaniu tej opłaty oraz omówimy zestaw dobrych praktyk, które przygotowaliśmy w celu ochrony interesów podatników i minimalizacji ryzyka błędów.
Wdrożenie takich rozwiązań pozwoli przedsiębiorcom na odpowiednie przygotowanie się na wypadek ewentualnej kontroli lub sporu podatkowego.
Prowadzący
Dla kogo jest to wydarzenie?
Na nasze spotkanie zapraszamy przedsiębiorców z branży alkoholowej, hurtowników i dystrybutorów napojów alkoholowych oraz przedstawicieli działów finansowych, podatkowych i prawnych takich firm.
**
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, możliwy wyłącznie po rejestracji i akceptacji zgłoszenia. Organizator zastrzega sobie możliwość selekcji zgłoszeń, a także odwołania wydarzenia.
Wydarzenie ma charakter stacjonarny.
Siedziba Kochański & Partners, pl. Piłsudskiego 1, Warszawa. Liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.