Zaznacz stronę

Wniesienie mienia do fundacji rodzinnej – o czym warto pamiętać

20 października 2025 | Aktualności, The Right Focus, Wiedza

Na początek ważne przypomnienie. Fundacja rodzinna jest osobą prawną, a jej celem jest efektywne zarządzanie majątkiem i zapewnienie jego sukcesji bez ryzyka rozproszenia wypracowanych przez pokolenia środków. Kluczową kwestią związaną z działalnością takiej organizacji będzie zatem wniesienie do niej tego majątku, czyli różnego rodzaju aktywów, jakie będą pracowały na rzecz beneficjentów. Sprawdzamy, jak taki proces wygląda w praktyce.

Proces przekazania majątku do fundacji rodzinnej

Obowiązkiem fundatora jest wniesienie środków na poczet funduszu założycielskiego, w wysokości nie niższej niż 100 tys. zł. W praktyce fundusz ten jest pokrywany gotówką.

Warto pamiętać, że fundacja rodzinna ani w całości, ani w części nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego. Wyjątkiem są sytuacje, w których fundator jest również beneficjentem lub następuje likwidacja fundacji, z czym wiąże się jednak obowiązek w zakresie podatku dochodowego.

Wniesienie majątku do fundacji wymaga więc przemyślanego działania, w tym zwrócenia uwagi na kilka czynników.

Jak wygląda aport do fundacji

Przedmiotem transferu do fundacji rodzinnej mogą być różnego rodzaju aktywa. Najczęściej są to środki pieniężne, ruchomości, nieruchomości, udziały w spółkach oraz papiery wartościowe.

W zależności od rodzaju tych aktywów mogą pojawić się dodatkowe wymogi jak np. akt notarialny w przypadku przeniesienia własności nieruchomości czy dokument z notarialnie poświadczonym podpisem przy przeniesieniu udziałów w spółce.

Częstym sposobem aportu do fundacji jest zawarcie umowy darowizny, która, na ogół, wymaga formy aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. W przypadku darowizny z majątku wspólnego potrzebna jest również zgoda współmałżonka.

Sposób reprezentacji w fundacji rodzinnej

Podczas transferu aktywów do fundacji i przy zawieranej umowie trzeba też zwrócić uwagę na prawidłową reprezentację.

Zgodnie z określonymi w ustawie zasadami, w okresie od złożenia oświadczenia o ustanowieniu fundacji do jej wpisu do rejestru, fundację rodzinną w organizacji reprezentuje fundator. Natomiast po wpisie do rejestru jest już reprezentowana przez zarząd na zasadach określonych w statucie.

Więcej o statucie Fundacji rodzinnych pisaliśmy tutaj.

Szczególne zasady reprezentacji obowiązują wtedy, gdy majątek do fundacji wnosi członek zarządu. W takim przypadku fundację rodzinną reprezentuje rada nadzorcza, a jeśli ta nie została ustanowiona – pełnomocnik wybrany przez zgromadzenie beneficjentów.

Prawo spadkowe, a majątek fundacji rodzinnej

Warto też pamiętać, że wniesienie aktywów do fundacji rodzinnej może mieć skutki w przypadku późniejszego spadkobrania. Przepisy przewidują bowiem, że, w określonych sytuacjach, to, co znalazło się w majątku fundacji może zostać uwzględnione przy obliczaniu zachowku.

Podatki w fundacji rodzinnej

Na koniec warto wziąć pod uwagę kwestie podatkowe.

Wprawdzie przekazanie darowizny jest podatkowo neutralne, ale nie zawsze taka decyzja musi być ekonomicznie uzasadniona.

W szczególności może to dotyczyć takich aktywów, które charakteryzują się wysokim kosztem podatkowym, a których zbycie poza fundacją rodzinną mogłoby okazać się korzystniejsze pod względem fiskalnym.

Zawsze należy więc mieć na uwadze plany i zamierzenia fundatora związane z przekazywanymi przez niego środkami, wysokość możliwych do osiągnięcia przychodów, przyszłe plany inwestycyjne oraz perspektywę czasową zbycia wniesionego mienia.

Aport do fundacji może też wpływać na zmianę tzw. proporcji mienia, która ma znaczenie z punktu widzenia skutków podatkowych związanych z otrzymywaniem świadczeń przez beneficjentów czy w związku z likwidacją fundacji. Może się bowiem okazać, że wniesienie majątku spowoduje po stronie beneficjentów zmianę ustalonej proporcji i opodatkowanie wypłat przyszłych świadczeń podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, w niektórych przypadkach transfer aktywów może rodzić skutki w zakresie podatku VAT, które także należy zbadać i ocenić z punktu widzenia zasadności ekonomicznej całej transakcji. Po takiej analizie może się bowiem okazać, że korzystniej jest sprzedać dane aktywo, zamiast przekazywać go na rzecz fundacji.

Jak wygląda przekazanie majątku do fundacji rodzinnej – podsumowanie

Wniesienie mienia do fundacji rodzinnej zarówno na etapie jej założenia, jak i bieżącego funkcjonowania, wymaga starannie opracowanej strategii i rzetelnej oceny kilku istotnych czynników.

Żeby więc skutecznie uniknąć „podatkowych pułapek” i ryzyka niewłaściwych decyzji, warto jest konsultować się z ekspertami, którzy odpowiedzą na pytania oraz udzielą wsparcia w zaplanowaniu i przeprowadzeniu transakcji.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Najnowsza Wiedza

Kto ma dane, ten ma władzę. Data Act ją dzieli na nowo

Obowiązujące od września 2025 roku unijne rozporządzenie Data Act jest przełomem, który reguluje dostęp do danych i ich wykorzystywania. Dane generowane przez urządzenia – od ciągników rolniczych i maszyn przemysłowych po panele fotowoltaiczne i flotę transportową – przestają być wyłączną domeną producentów. Teraz pozostali uczestnicy rynku zyskują możliwości dostępu do nich i wykorzystywania danych do budowania nowych, innowacyjnych produktów i usług. Data Act wymusza odejście od modeli biznesowych opartych na monopolizacji danych i dzielenia się nimi na określonych w regulacji zasadach. Wchodzimy więc w zupełnie nową rzeczywistość.

KSeF a ceny transferowe: nowa era transparentności i wyzwań operacyjnych

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedno z największych wyzwań dla firm z grup kapitałowych ostatnich lat. Choć KSeF ma uprościć proces fakturowania i ograniczyć nadużycia podatkowe, znacząco wpływa również na obszar cen transferowych a w szczególności na dokumentowanie i rozliczanie korekt TP.

Migracja chmury po Data Act – nowe prawa, mniej kosztów i więcej swobody

Data Act wymusza znaczną zmianę w podejściu do usług chmurowych. Firmy powinny przeanalizować swoje umowy i już teraz planować ich uaktualnienie. Kluczowe jest wprowadzenie odpowiednich postanowień migracyjnych, usunięcie lub renegocjacja opłat „wyjściowych” oraz przygotowanie infrastruktury pod względem technicznym i organizacyjnym na interoperacyjność i migrację zgodnie z nowymi regulacjami.

Dekada zrównoważonego rozwoju

Dziesięć lat temu społeczność międzynarodowa przyjęła Agendę 2030 z 17 Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDGs). Polska, jako jej sygnatariusz, zobowiązała się do wdrażania działań w obszarach gospodarki, społeczeństwa i środowiska. Po dekadzie warto podsumować nasze osiągnięcia oraz kluczowe regulacje ESG, które ukształtowały krajobraz prawny, zarówno w Polsce, jak i całej Unii Europejskiej.

Przegląd sektora bankowego | Banking dziś i jutro | Październik 2025

Ostatnie cztery miesiące 2025 r. mogą przynieść bankom działającym w Polsce kolejne 10 mld zł zysku — szacuje Związek Banków Polskich. Byłby to nowy rekord i prawdopodobnie ostatni tak dobry rok. Na 2026 r. prognozy zakładają spadek zysków banków do 35 mld zł.

Nowe limity podatkowe na auta firmowe

Od 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe limity dotyczące możliwości zaliczania odpisów amortyzacyjnych oraz opłat leasingowych od samochodów osobowych do kosztów uzyskania przychodów.

Inwestycje zagraniczne w firmy z sektorów strategicznych pod ochroną państwa

24 lipca 2025 r. weszły w życie przepisy zmieniające ustawę o kontroli niektórych inwestycji między innymi w zakresie zniesienia tymczasowego charakteru przepisów o kontroli niektórych inwestycji przed zagranicznym przejęciem. Regulacje te były wprowadzone je podczas pandemii COVID-19, z określonym terminem obowiązywania.

Zapraszamy do kontaktu:

Mirosław Malczeski

Mirosław Malczeski

Radca prawny / Counsel / Prawo Podatkowe

+48 608 593 450

m.malczeski@kochanski.pl