Wzrost cen paliw ciekłych, czyli o nowych obowiązkach w zakresie efektywności energetycznej.
Trwają prace legislacyjne nad projektem nowelizacji ustawy o efektywności energetycznej. Nowe przepisy przewidują wprowadzenie istotnych zmian w funkcjonującym w Polsce systemie „białych certyfikatów”, czyli świadectw efektywności energetycznej.
Jak wskazano w uzasadnieniu do nowelizacji, dotychczasowy system świadectw efektywności energetycznej okazał się niewystarczający, aby umożliwić m.in. Polsce wypełnienie wyznaczonego dyrektywą 2018/2002/UE celu oszczędności energii, dlatego pojawiła się konieczność objęcia nim większej liczby podmiotów. Nowelizacja poszerza zatem katalog podmiotów objętych systemem białych certyfikatów o przedsiębiorstwa energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji i sprzedaży paliw ciekłych, realizujących Narodowy Cel Wskaźnikowy.
Co w praktyce oznacza nowelizacja dla przedsiębiorstw paliwowych?
Podmioty objęte systemem „białych certyfikatów” muszą osiągnąć cel oszczędności energii finalnej, który rocznie wynosi 1,5 % energii sprzedanej odbiorcy końcowemu. Miarą stosowaną w celu określenia wielkości tego obowiązku jest „tona oleju ekwiwalentnego” (TOE). Jeden TOE stanowi równoważnik jednej tony ropy naftowej o wartości opałowej równej 41 868 kJ/kg.
W praktyce przedsiębiorcy mogą wypełnić ten obowiązek poprzez:
- realizację przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej u odbiorcy końcowego, które pozwalają na oszczędność energii finalnej w odpowiedniej wysokości; te przedsięwzięcia to np. modernizacja budynków, urządzeń, infrastruktury itp.
lub - uzyskanie i przedstawienie do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki świadectw efektywności energetycznej,
lub - uiszczenie opłaty zastępczej.
Ten ostatni sposób będzie wchodził w grę jedynie w ściśle określonych przypadkach. Będzie on możliwy, jeżeli w danym roku przedsiębiorca nie nabył białych certyfikatów z uwagi na fakt, że ich cena była wyższa niż wysokość jednostkowej opłaty zastępczej lub z powodu niewystarczającej liczby ofert sprzedaży.
Jakie sankcje grożą przedsiębiorcom paliwowym za niewykonanie obowiązków?
Przedsiębiorca, który nie wywiąże się z obowiązków związanych z systemem świadectw pochodzenia, może zostać ukarany przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki karą pieniężną. Jej wysokość może wynieść nawet 10% przychodu przedsiębiorstwa z poprzedniego roku podatkowego.
Jakie będą skutki nowych regulacji?
Wdrożenie nowelizacji spowoduje wzrost kosztów, jakie będą musiały ponosić podmioty działające w branży paliwowej, w związku z realizacją dodatkowych obowiązków. Dodatkowo omawiane zmiany legislacyjne mogą spowodować wzrost popytu na „białe certyfikaty”, a tym samym ich wzrost ich ceny.
W praktyce zwiększenie kosztów działalności przedsiębiorców paliwowych spowoduje również wzrost cen paliw, co dotknie odbiorców usług podmiotów obowiązanych, w tym także konsumentów. Ocena skutków regulacji zawiera przewidywany wpływ nowych przepisów na ceny nośników energii. Zmiany opisujemy poniżej:
Rodzaj nośnika | Cena 2018 | Cena 2021 bez nowelizacji | Cena 2021 po nowelizacji | Zmiana ceny po nowelizacji | |
PLN/TOE | PLN/TOE | PLN/TOE | PLN/TOE | % | |
Gaz | 1152,83 | 1167,76 | 1173,66 | 5,90 | 0,51% |
Paliwa ciekłe | 5577,21 | 5577,21 | 5591,45 | 14,24 | 0,26% |
Benzyny silnikowe | 6674,87 | 6674,87 | 6689,11 | 14,24 | 0,21% |
Oleje napędowe | 5827.91 | 5827,91 | 5842,15 | 14,24 | 0,24% |
LPG | 4061,18 | 4061,18 | 4075,42 | 14,24 | 0,35% |
Lekki olej opałowy | 3656,99 | 3656,99 | 3671,24 | 14,24 | 0,39% |
Ciężki olej opałowy | 760,37 | 760,37 | 774,62 | 14,24 | 1,87% |
Nafta | 1817,60 | 1817,60 | 1831,85 | 14,24 | 0,78% |
Jak możemy Państwu pomóc?
Nowelizacja wciąż jest na etapie rządowego procesu legislacyjnego, w związku z czym treść jej postanowień może jeszcze ulec zmianie. Dlatego przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się dystrybucją i sprzedażą paliw ciekłych powinny stale monitorować wprowadzane zmiany, aby nie pominąć nowych obowiązków, a tym samym nie narazić się na ryzyko nałożenia sankcji. Firmy już teraz powinny ustalić swoją strategię co do wywiązania się z nowych obowiązków. Pozwoli im to zachować zgodność swojej działalności z przepisami, a jednocześnie zminimalizować koszty z tym związane.
Nasza kancelaria posiada bogate doświadczenie oraz świadczy kompleksowe usługi dla przedsiębiorstw paliwowych.
Zapraszamy do kontaktu
Milena Kazanowska – Kędzierska
Radca prawny, Starszy Prawnik
T: +48 539 908 918
E: m.kazanowska@kochanski.pl