Mimo, że liczba uchwał krajobrazowych w skali całego kraju nadal pozostaje niewielka, to jednak coraz szersza grupa miast decyduje się na ich opracowanie i uchwalenie.
Choć z jednej strony istnieje realna potrzeba uregulowania chaosu reklamowego panującego w Polsce, to nie należy przy tym pomijać interesów podmiotów świadczących usługi związane z reklamą. W procesie opracowania treści uchwał powinny być zatem brane pod uwagę postulaty m.in. biur, hoteli, galerii czy pasaży handlowych.
Co istotne, może się okazać, że w wyniku przyjęcia uchwały krajobrazowej budynek oraz jego otoczenie zostaną pozbawione wszelkich (lub większości) urządzeń reklamowych, a ponieważ niejednokrotnie umowy najmu zawierają postanowienia nadające najemcom uprawnienia do eksponowania własnych szyldów lub urządzeń reklamowych na elewacji budynku lub w jego otoczeniu, może się to wiązać z koniecznością aneksowania umów, ich renegocjacji, a w niektórych wypadkach nawet ich rozwiązania. Dlatego niezwykle istotne jest, aby już na etapie projektowania treści uchwały krajobrazowej wynajmujący zapewnili sobie odpowiednie zabezpieczenie swoich interesów – czy to przez składanie uwag do projektów, czy też poprzez czynny udział w konsultacjach z gminą.
Należy zwrócić uwagę, że sam proces uchwalania uchwały krajobrazowej – jak przyznają sami samorządowcy – nie należy do najłatwiejszych, gdyż stanowi procedurę wieloetapową i wymagającą licznych konsultacji, analiz oraz odpowiedniego dostosowania ram prawnych do uzyskanych wyników.
Niewątpliwie, każda uchwała krajobrazowa niesie ze sobą ryzyko nadmiernej ingerencji w równowagę rynkową pomiędzy konkurującymi między sobą wynajmującymi. Regulacje mogą narzucać konieczność dostosowania reklam w sposób nieodpowiadający charakterystyce i funkcji budynku lub okazać się na tyle niejasne i nieprecyzyjne, że w zasadzie niemożliwe do zastosowania.
Jak możemy pomóc przy tych utrudnieniach?
- Analizujemy postanowienia projektów oraz już obowiązujących uchwał krajobrazowych
- Składamy pisemne uwagi do projektów uchwał krajobrazowych
- Negocjujemy z samorządami w celu najpełniejszego przedstawienia i zabezpieczenia interesów klientów
- Analizujemy umowy najmu / dzierżawy / inne uprawniające do korzystania z powierzchni w obiektach handlowych pod kątem ryzyk, jakie wiążą się z przyjęciem uchwał krajobrazowych
- Negocjujemy odpowiednie porozumienia / aneksy do umów – zwłaszcza dotyczące zwolnień z czynszu i obniżek opłat wynikających z umów
- W przypadku konieczności zaskarżenia uchwały krajobrazowej do sądu – przygotowujemy odpowiednią skargę oraz strategię procesową, zabezpieczającą interesy klientów.
Pomożemy także we wszystkich dziedzinach, na które wpływ może mieć przyjęcie uchwały krajobrazowej lub innych aktów prawa miejscowego, w szczególności w zakresie prawa pracy, prawa restrukturyzacyjnego, prawa bankowego, zagadnień z zakresu prawa handlu i dystrybucji.
Masz pytania? Skontaktuj się z autorami