Zaznacz stronę

Rosja może podrabiać popularne marki. Koniec ochrony znaków towarowych?

21 marca 2022 | Aktualności, Wiedza

W związku z agresją Rosji na Ukrainę Zachód nałożył na Rosję szereg sankcji. Te obowiązują już od dwóch tygodni. Wiele międzynarodowych koncernów postanowiło też wycofać się z Rosji. Rosjanie nie zjedzą już w McDonald’s, nie napiją się Coca-Cola ani Heinekena. Ale czy na pewno? Kreml już zapowiedział, że popularne marki wcale nie znikną.

Decyzję o czasowym zamknięciu wszystkich swoich 847 placówek w Rosji sieć McDonald’s podjęła w pierwszej połowie marca. Podobną decyzję podjęła także Coca-Cola, Pepsi, Heineken oraz Starbucks.

Przeciętni Rosjanie decyzjami zachodnich koncernów nie byli zachwyceni. Jednak Kreml już zapowiedział, że możliwość zakupu BigMaca czy sojowego latte wcale nie zniknie. Władze Rosji nadal chcą, by sieci franczyzowe korzystały ze znaków towarowych popularnych marek.

Rząd Federacji Rosyjskiej wprowadził w ostatnim czasie regulacje, zgodnie z którymi osoby fizyczne i prawne z państw uznanych za „nieprzyjacielskie” nie otrzymają odszkodowania za nieuprawnione wykorzystanie ich wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego. Co prawda wspomniane regulacje nie dotyczą znaków towarowych, lecz wydaje się, że los praw ochronnych na znaki towarowe pochodzących od wspomnianych państw, jest już przesądzony.

Dalszą część artykułu, którego autorem jest Tomasz Szambelan, Prawnik w Praktyce Prawa Własności Intelektualnej i Przemysłowej, przeczytają Państwo na stronie Forbes.pl.

Najnowsza Wiedza

Projekt ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców – ma być łatwiej i szybciej

13 września w wykazie prac legislacyjnych został opublikowany projekt ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców. Obecnie projektowana ustawa jest na etapie konsultacji międzyresortowych i ma wejść w życie jeszcze w tym roku. Nowa ustawa zasadniczo opiera się na tych samych podstawowych założeniach dotyczących zatrudniania cudzoziemców, wprowadza również nowe rozwiązania.

Banki | Jesteśmy u progu milowego kroku ponad usługami online

Metaverse to znacznie więcej niż technologia. To symbiotyczne środowisko nowych możliwości i doświadczeń oraz dynamicznie zmieniających się systemów informatycznych podążających za potrzebami i pomysłami twórców i użytkowników. U podstawy Metaverse leży zbudowanie poczucia wzajemnego, płynnego przenikania się świata realnego, ze światem wirtualnym.

Znane marki przygotowują się do wejścia w Metaverse

Co łączy takie marki jak Maserati, Yves Saint Laurent, Coco Chanel, Master Card i Volkswagen? To, że ich właściciele dokonują zgłoszeń znaków towarowych na towary i usługi, których celem jest ochrona w Metaverse.
Zobacz, dlaczego trzeba chronić marki i znaki towarowe w Metaverse.

Wysokie kary za zanieczyszczanie środowiska

Od początku września obowiązują  przepisy znacznie zaostrzające kary za zanieczyszczanie środowiska. 1 września br., po krótkim, czternastodniowym vacatio legis weszła w życie ustawa z 22 lipca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania przestępczości środowiskowej (Dz. U. poz. 1726).

Charakter czasowy sankcji utraty prawa głosu

Sankcją za naruszenie obowiązków notyfikacyjnych, o których mowa w art. 69 ust. 1 pkt 1 Ustawy o Ofercie, związanych ze zmianą stanu posiadania ogólnej liczby głosów w spółce przez akcjonariuszy działających w porozumieniu, o którym stanowi art. 87 ust. 1 pkt 5 Ustawy, jest sankcja utraty prawa głosu – uregulowana w art. 89 ust. 1 pkt 1 („sankcja”).

Slim VAT 3.0 | Tax Focus

Do 26 sierpnia br. miały trwać uzgodnienia i konsultacje dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, tzw. SLIM VAT 3 (numer z wykazu UC128). Zakłada się, że projektowana ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2023 r.

SLAPP – globalny problem prawny, który niezatrzymany może stłumić wolność słowa

Nie jest żadną tajemnicą, że od 2015 roku kluczowe wartości konstytucyjne przeżywają kryzys. Historia pokazuje, że ostatnim bastionem wolności słowa, która jest niewątpliwie gwarantem powyższych wartości są wolne media. Na przestrzeni ostatnich trzech lat zauważalne są jednak działania prawne instytucji państwowych, spółek skarbu państwa, biznesmenów lub innych organizacji lobbingowych mające na celu wywołanie efektu mrożącego w stosunku do pracy dziennikarzy, wydawców czy organizacji pozarządowych.

Zapraszamy do kontaktu: