Przepisy prawa karnego gospodarczego określają ramy prawidłowego postępowania w celu zachowania ciągłości biznesu oraz chronią interesy gospodarcze wszystkich uczestników profesjonalnego obrotu gospodarczego.
White-collar crime
Rozwiązania
Przestępstwa tzw. białych kołnierzyków dzielą się na dwa główne typy:
- popełniane przez przedsiębiorstwa/ organizacje jako całość (ang. organizational fraud)
- popełniane przez pracowników lub grupy pracowników w związku z zajmowanymi stanowiskami bez wiedzy i zgody pracodawcy (ang. occupational fraud).
Zagrożenia wynikające z przestępstw gospodarczych
- Straty finansowe.
- Konfiskata majątku.
- Negatywny wpływ na morale firmy.
- Kryzys reputacji – negatywny wpływ na wizerunek przedsiębiorstwa, reputację firmy.
- Wykreowanie trwałego, negatywnego wizerunku w oczach opinii publicznej.
- Osłabienie lub utrata relacji z kontrahentami.
- Bojkoty konsumenckie.
- Negatywny wpływ na relacje z organami administracyjnymi.
- Utrata firmy.
- Upadek firmy.
Czynniki zwiększające ryzyko:
- Reglamentacja określonych rodzajów działalności, gospodarczej, nakładane restrykcje.
- Nadmierne obciążenie podatkowe.
- Nowe technologie umożliwiające cyberprzestępczość.
- Możliwość pozyskiwania informacji poufnych.
Kluczowym elementem jest zapewnienie bezpieczeństwa prawnego w zakresie ograniczenia ryzyka przestępstw gospodarczych, jak również w sytuacjach kryzysowych związanych z podejrzeniem popełnienia przestępstw gospodarczych, w tym m. in.:
- nadużycia finansowe i gospodarcze,
- oszustwa kapitałowe i ubezpieczeniowe,
- wyłudzenia kredytów i dotacji,
- wyłudzenia zwrotu podatku od towarów i usług (VAT),
- odpowiedzialność karna członków organów spółek,
- korupcja gospodarcza,
- manipulacja instrumentami finansowymi,
- ujawnianie lub wykorzystywanie w obrocie papierów wartościowych, informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa,
- przeciwdziałanie praniu pieniędzy,
- problemy związane z nierzetelnym prowadzeniem dokumentacji,
- problemy związane z przymusowym wykorzystywaniem sytuacji kontrahentów,
- problemy związane z dochodzeniem roszczeń.
Jak pomagamy?
Świadczymy obsługę prawną, doradztwo prawne na rzecz przedsiębiorców, członków kadry zarządzającej przedsiębiorstwami, instytucji znajdujących się w sytuacjach kryzysowych związanych z podejrzeniem popełnienia przestępstw przeciwko mieniu lub obrotowi gospodarczemu.
Szkolenia
- Szkolenie kadry menadżerskiej.
- Szkolenie w zakresie prawidłowego raportowania o zdarzeniach istotnych z punktu widzenia akcjonariuszy (np. MAR spółki publiczne).
- Szkolenie antykorupcyjne.
- Szkolenie dotyczące strategii komunikacyjnej.
Działania prewencyjne
- Szeroko pojęte procedury compliance.
- Kodeks przeciwdziałania antykorupcyjnego.
- System procedur mających na celu podniesienie świadomości pracowników w przedmiocie etycznej działalności biznesowej, ukazania zagrożeń, wdrożenia kanałów kontroli i raportowania wszelkich nieprawidłowości.
Postępowanie
- Ocena szans procesowych.
- Reprezentacja oskarżonych.
- Reprezentacja pokrzywdzonych.
- Współpraca z organami ścigania.
- Przygotowanie strategii procesowej, biznesowej, komunikacyjnej.
W ramach realizowanych przez nas projektów zapewniamy naszym Klientom wsparcie w następującym zakresie:
Doradzamy w sytuacjach kryzysowych w zakresie ograniczenia ryzyka przestępstw gospodarczych, m.in.:
- nadużyć gospodarczych i finansowych;
- nieuczciwości pracowników, osób zarządzających i współpracowników firmy;
- odpowiedzialności karnej członków organów spółek kapitałowych;
- problemów związanych z nierzetelnym prowadzeniem dokumentacji;
- przypadków nadużycia zaufania i konfliktu interesów;
- korupcji gospodarczej i urzędniczej;
- zjawiska legalizowania pieniędzy pochodzących z nielegalnych źródeł;
- w sytuacjach kryzysowych (przeszukania, przesłuchania, przedstawienia zarzutów i innych czynności dochodzeniowo-śledczych);
- reprezentowania klientów w postępowaniach przygotowawczych i sądowych w sprawach karnych, karnoskarbowych, sądowo-administracyjnych;
- postępowań prowadzonych na podstawie FCPA (The Foreign Corrupt Practices Act) oraz The Bribery Act 2010.
W celu zapewnienia klientom kompleksowego zarządzania sytuacjami kryzysowymi, powyższe usługi świadczone są we współpracy z dedykowanymi zespołami Public Relations (PR).