Zaznacz stronę

Wchodzi w życie ustawa o dostępności. Sprawdź, czy jesteś objęty jej wymaganiami

3 lipca 2025 | Aktualności, The Right Focus, Wiedza

28 czerwca weszła w życie tzw. ustawa o dostępności[1]. To implementacja tzw. Europejskiego Aktu o dostępności[2], wprowadzająca szereg nowych wymagań na producentów, importerów, dystrybutorów oraz usługodawców określonych produktów i usług. Celem nowych przepisów jest ułatwienie korzystania z produktów i usług przez osoby ze szczególnymi potrzebami, takich jak osoby niepełnosprawne czy seniorzy. To ważna zmiana m.in. dla przedsiębiorców z branży e-commerce.

Jakie produkty i usługi będą objęte ustawą o dostępności?

Produkty objęte ustawą to m.in.:

  • konsumenckie systemy sprzętu komputerowego ogólnego przeznaczenia i ich systemy operacyjne – np. komputery i ich systemy operacyjne,
  • terminale – np. bankomaty i automaty biletowe,
  • konsumenckie urządzenia końcowe z interaktywnymi zdolnościami obliczeniowymi wykorzystywanych do oferowania lub świadczenia usług – np. smartfony,
  • czytniki książek elektronicznych czyli tzw. e-booki,

Usługi objęte ustawą to usługi:

  • telekomunikacyjne – np. usługi telefonii komórkowej,
  • dostępu do audiowizualnych usług medialnych – np. serwisy streamingowe,
  • towarzyszące usługom transportu pasażerskiego – np. sprzedaż biletów oraz informacje o odwołaniu danego kursu lub o jego opóźnieniu,
  • bankowości detalicznej – np. usługi kredytowe oraz usługi w zakresie pieniądza elektronicznego,
  • rozpowszechniania książek elektronicznych czyli dostarczenie e-booków,
  • handlu elektronicznego – np. usługi sklepu internetowego.

Przykłady obowiązków dotyczących produktów

Funkcjonalność Produktu

Przykłady obowiązków dotyczących usług

Zmienią się także wymagania dotyczące usług:

  • Informacje o oferowanych i świadczonych usługach powinny być przekazane za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego czyli np. w sytuacji prezentowania oferty w formie tekstowej interfejs powinien posiadać funkcję jej głośnego odczytania np. za pośrednictwem rozwiązań typu screen reader
  • Należy pamiętać o użyciu czcionki o odpowiednim rozmiarze i kroju, zastosowaniu kontrastu i odstępów między literami, wierszami i akapitami – tak aby zminimalizować potencjalny brak zrozumienia przez osoby ze szczególnymi potrzebami
  • Strony internetowe i aplikacje mobilne powinny funkcjonować na odpowiednim poziomie postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości i kompatybilności

Wyłączenia

Co ważne, ustawy nie stosuje się m.in. do usług oferowanych lub świadczonych przez mikroprzedsiębiorców, a w zakresie stron internetowych i aplikacji mobilnych, w zakresie treści, które nie są finansowane i nie są tworzone przez dany podmiot gospodarczy oraz nie znajdują się pod jego kontrolą.

Okres przejściowy

Ustawodawca przewidział elastyczne zasady wdrażania nowych obowiązków, umożliwiając stopniowe dostosowanie się do nowych przepisów.

Produkty wprowadzone do obrotu przed dniem wejścia w życie ustawy nie muszą spełniać nowych wymagań dostępności, jednak ich dostosowanie do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami powinno nastąpić w ciągu maksymalnie pięciu lat.

W przypadku już wykorzystywanych terminali przewidziano dłuższy, bo aż 20-letni okres przejściowy, liczony od momentu rozpoczęcia ich użytkowania.

Dodatkowo umowy o świadczenie lub oferowanie usług, zawarte przed wejściem w życie nowych przepisów, mogą pozostać niezmienione aż do ich wygaśnięcia, jednak nie dłużej niż do 28 czerwca 2030 roku. Do tego czasu dopuszcza się także świadczenie usług przy wykorzystaniu produktów niespełniających nowych wymagań, o ile były one wykorzystywane przed wejściem w życie ustawy.

Kary

Kary nakładane za naruszenie obowiązków wynikających z ustawy mogą sięgać nawet dziesięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za rok poprzedzający, ogłaszanego przez Prezesa GUS, z zastrzeżeniem, że nie mogą być większe niż 10 proc. obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary. W 2025 r. maksymalny wymiar kary to 81 817,20 PLN.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Konrad Grussy

 

[1] Ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze

[2] Unijnej dyrektywy 2019/882 w sprawie wymogów dostępności produktów i usług

Najnowsza Wiedza

Jak mądrze zaplanować strukturę fundacji rodzinnej

Jedną z kluczowych zalet fundacji rodzinnej jest duża elastyczność w kształtowaniu jej wewnętrznej struktury. Ustawodawca pozostawił fundatorowi szeroką swobodę w tym zakresie, co umożliwia dostosowanie organizacji fundacji do indywidualnych potrzeb – majątkowych, rodzinnych i biznesowych.

Nowe zasady zatrudniania cudzoziemców

1 czerwca 2025r. weszła w życie dawno zapowiadana Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która zastępuje przepisy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Przegląd sektora bankowego | Banking dziś i jutro | Czerwiec 2025

Turbulencje geopolityczne będą miały istotne znaczenie dla gospodarki, w tym polskiego rynku finansowego, który na te globalne wyzwania jest jednak dobrze przygotowany. Rynek finansowy jest stabilny, banki dobrze skapitalizowane, a rynek kapitałowy ma wysoki potencjał rozwojowy.

Polski System Kaucyjny: przewodnik po prawnych i podatkowych regulacjach

1 października startuje Polski System Kaucyjny. To prawdziwa rewolucja dla przedsiębiorców – zarówno producentów, importerów, jak i dystrybutorów czy jednostek handlu. Jej wdrożenie niesie bowiem ze sobą szereg wyzwań, w tym, co nieoczywiste, również w obszarze podatku VAT. Oto krótki przewodnik po najważniejszych kwestiach związanych z Polskim Systemem Kaucyjnym.

Jak fundacja rodzinna może chronić się przed „czarnymi owcami”

W każdej rodzinie mogą zdarzyć się takie osoby. Konfliktowe, napastliwe i niechętne do współpracy, w dodatku przekonane, że to one zawsze mają rację, a świat jest wiecznie przeciwko. Wprowadzają chaos i zamieszanie, są źródłem nieustannych konfliktów lub po prostu nie pasują do ogólnej harmonii. Czasem nazywamy je „czarnymi owcami” – bo wywołują trudne sytuacje, psują relacje lub nie spełniają oczekiwań.

Zapraszamy do kontaktu:

Natalia Kotłowska-Wochna

Natalia Kotłowska-Wochna

Radca prawny / szefowa Praktyki New Tech M&A i biura w Poznaniu

+48 606 689 185

n.kotlowska@kochanski.pl