Zaznacz stronę

Ustawa o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych w Radzie Ministrów

9 kwietnia 2025 | Aktualności, The Right Focus, Wiedza

4 lutego 2025 r. w systemie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt Ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych (UC34).

Dotychczas zawieranie oraz rejestracja porozumień zbiorowych i układów zbiorowych były uregulowane w Kodeksie pracy oraz w ministerialnym rozporządzeniu.[1] Zmiana przepisów jest jednak konieczna w związku z wejściem w życie Dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych[2].

Projekt ten reguluje zasady:

  • Zawierania, obowiązywania, ewidencjonowania i udostępniania układów zbiorowych pracy
  • Ewidencjonowania i udostępniania porozumień zbiorowych
  • Sporządzania i przekazywania sprawozdań dotyczących wskaźnika zasięgu rokowań zbiorowych
  • Ustalania i aktualizacji Planu Działania na Rzecz Wspierania Rokowań Zbiorowych

W konsekwencji uchylone zostaną przepisy działu XI Kodeksu pracy .

Część przepisów projektu ustawy to powtórzenie dotychczasowych rozwiązań. Jednocześnie warto jest zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii.

Zasady zawierania układów zbiorowych

Na tych pracodawców, którzy spełniają łącznie następujące warunki:

  • Zatrudniają co najmniej 50 osób wykonujących pracę zarobkową
  • Działa u nich co najmniej jedna organizacja związkowa
  • Nie są objęci żadnym układem zbiorowym pracy

nowe przepisy nakładają obowiązek podejmowania rokowań nad zawarciem zakładowego układu zbiorowego pracy raz na dwa lata.

To rozwiązanie ma na celu zwiększenie liczby układów zbiorowych, jednak spotkało się z krytycznymi uwagami, m.in. ze strony Ministerstwa Edukacji.

W uwagach do projektu ustawy wskazane bowiem zostało, że konieczność przeprowadzania tego procesu raz na dwa lata wydaje się nadmiarowa, tym bardziej, że może dojść do sytuacji, kiedy nie zakończono jeszcze negocjacji wcześniejszego układu, a upłynął już okres obligujący do podjęcia następnych rokowań.

Dotychczas układ zbiorowy pracy określał:

  • Warunki, jakim powinna odpowiadać treść stosunku pracy oraz
  • Wzajemne zobowiązania stron, w tym dotyczące stosowania układu i przestrzegania jego postanowień

Projekt ustawy zawiera również otwarty katalog spraw, które mogą być regulowane w drodze układu zbiorowego pracy. Są to m.in.:

  • Wymiar i normy czasu pracy
  • Warunki wynagradzania
  • Godzenie życia zawodowego z życiem prywatnym
  • Kwestie dotyczące zarządzania wiekiem i aktywnego starzenia

Jednocześnie, w dalszym ciągu warunki układu zbiorowego pracy mniej korzystne dla pracowników /osób objętych takich układem niż przepisy prawa pracy będą nieważne z mocy prawa.

Układy zbiorowe będą mogły być zawierane na czas określony i nieokreślony, w drodze rokowań pomiędzy pracodawcą a organizacjami związkowymi. Jednocześnie projekt ustawy przewiduje możliwość udziału mediatora, którego zadaniem będzie pomoc stronom w osiągnięciu porozumienia co do treści układu.

Krajowa Ewidencja Układów Zbiorowych Pracy

Zgodnie z projektem ustawy minister właściwy ds. pracy będzie prowadził Krajową Ewidencję Układów Zbiorowych Pracy, do której zgłaszane będą układy zbiorowe i porozumienia zbiorowe oraz protokoły dodatkowe.

Samo zgłoszenie będzie polegało na wprowadzeniu danych przez formularz dostępny na stronie www oraz załączeniu cyfrowego odwzorowania treści układu zbiorowego, porozumienia lub protokołu. Treść cyfrowego odwzorowania układu zbiorowego pracy, porozumienia zbiorowego lub protokołu dodatkowego będzie udostępniana zgodnie z przepisami o dostępie do informacji publicznej.

Zasady wystąpienia z ponadzakładowego układu zbiorowego

Projekt wprowadza procedurę wystąpienia pracodawców z ponadzakładowego układu zbiorowego w przypadku, gdy, z uwagi na sytuację ekonomiczną, stosowanie jego postanowień uniemożliwiłoby dalsze funkcjonowanie danego pracodawcy.

Nie będzie to wymagało już, jak dotychczas, zawarcia przez wszystkie strony układu dodatkowego protokołu. Pracodawca, który będzie chciał wystąpić z ponadzakładowego układu zbiorowego będzie musiał jedynie złożyć pisemne oświadczenie stronom tego układu wraz z uzasadnieniem.

Zmiana procedury rozszerzenia stosowania ponadzakładowego układu zbiorowego pracy

Zgodnie z projektem zmieniona zostanie skomplikowana procedura rozszerzenia ponadzakładowego układu zbiorowego na pracowników zatrudnionych u pracodawcy nieobjętego żadnym takim układem , opisana w art. 241 (18) Kodeksu pracy.

Po przyjęciu ustawy minister właściwy do spraw pracy, na pisemny wniosek:

  • Organizacji pracodawców
  • Co najmniej dwóch pracodawców lub
  • Organizacji związkowych

które zawarły ponadzakładowy układ zbiorowy będzie mógł rozszerzyć jego stosowanie (w całości lub w części) na pracodawcę nie objętego żadnym układem, po zasięgnięciu opinii tego pracodawcy lub wskazanej przez niego organizacji zrzeszającej pracodawców oraz zakładowej organizacji związkowej (o ile jest taka).

Możliwość zakwestionowania postanowień układu zbiorowego pracy

Z wnioskiem o ustalenie, czy treść układu zbiorowego pracy jest zgodna z przepisami prawa pracy lub czy został on zgodnie z nimi zawarty zgodnie z przepisami będą mogli wystąpić:

  • Pracownik
  • Inna niż pracownik osoba wykonująca pracę zarobkową
  • Organizacja związkowa lub pracodawca, objęci postanowieniami układu zbiorowego pracy
  • Inspektor pracy
  • Prokurator

Wniesienie takiego wniosku nie wstrzyma jednak wejścia w życie i stosowania zbiorowego układu pracy.

Wnioski będą rozpatrywane przez sądy pracy w oparciu o przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym.

Podsumowanie

Nie znamy jeszcze dokładnego terminu, w którym proponowane zmiany wejdą w życie. Prace nad nowymi przepisami można jednak śledzić tutaj.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Urszula Wójcik

 

[1] Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 4 kwietnia 2001 r. w sprawie trybu postępowania w sprawie rejestracji układów zbiorowych pracy, prowadzenia rejestru układów i akt rejestrowych oraz wzorów klauzul rejestracyjnych i kart rejestrowych (Dz.U. Nr 34, poz. 408).

[2] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej

Najnowsza Wiedza

Zmiany Ordynacji podatkowej

Polski system podatkowy może czekać niemała rewolucja. Ministerstwo Finansów ogłosiło projekt zmian, który – według zapowiedzi – ma uprościć, usprawnić, a w niektórych obszarach również zaostrzyć zasady rozliczeń z fiskusem.

Światowy Dzień Własności Intelektualnej – komercjalizacja praw IP

Już po raz 25. będziemy obchodzić Światowy Dzień Własności Intelektualnej. W tym roku proponujemy nową formułę celebracji tego wydarzenia. Będzie to seria wskazówek oraz podpowiedzi w zakresie własności intelektualnej, a naszym tematem przewodnim będzie aspekt komercjalizacji praw IP.

Fundacja rodzinna – o czym warto wiedzieć?

W którymś momencie niemal każda firma rodzinna staje przed decyzjami o kierunkach rozwoju zbudowanego własnoręcznie biznesu i jednocześnie zabezpieczeniu zgromadzonego przez lata kapitału. Rozwiązaniem może być fundacja rodzinna.

Precedensowy wyrok w sprawie o wykorzystywanie danych do trenowania AI

Federalny Sąd Okręgowy w Delaware wydał istotne orzeczenie w sprawie trenowania sztucznej inteligencji na chronionych prawem autorskim danych agencji Thomson Reuters. Sędzia Stephanos Bibas uznał, że Ross Intelligence posunęło się za daleko. To orzeczenie, choć nieprawomocne, to kamień milowy w prawniczym świecie, dotyczący ochrony treści w nauce maszynowej.

ICLG – Employment & Labour Laws and Regulations, czyli przegląd polskich regulacji prawnych w obszarze zatrudnienia

International Comparative Legal Guides (ICLG) jest uznaną serią publikacji, współtworzoną przez wydawców Global Legal Group (GLG) i międzynarodowy panel ekspertów. To zbiór kluczowych transgranicznych wytycznych prawnych, niezbędnych zarówno kancelariom, jak i spółkom, rządom oraz osobom fizycznym do prowadzenia działalności gospodarczej na całym świecie.

DORA – czas na powdrożeniowy audyt zgodności

Od 17 stycznia obowiązuje DORA, a wraz z nią nowe wymogi w zakresie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego oraz regulacje dotyczące świadczenia usług ICT na rynku finansowym.

Zapraszamy do kontaktu:

Urszula Wójcik

Urszula Wójcik

Radca Prawny / Associate / Prawo Pracy

+48 539 082 052

u.wojcik@kochanski.pl