Zaznacz stronę

Ustawa o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych w Radzie Ministrów

9 kwietnia 2025 | Aktualności, The Right Focus, Wiedza

4 lutego 2025 r. w systemie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt Ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych (UC34).

Dotychczas zawieranie oraz rejestracja porozumień zbiorowych i układów zbiorowych były uregulowane w Kodeksie pracy oraz w ministerialnym rozporządzeniu.[1] Zmiana przepisów jest jednak konieczna w związku z wejściem w życie Dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych[2].

Projekt ten reguluje zasady:

  • Zawierania, obowiązywania, ewidencjonowania i udostępniania układów zbiorowych pracy
  • Ewidencjonowania i udostępniania porozumień zbiorowych
  • Sporządzania i przekazywania sprawozdań dotyczących wskaźnika zasięgu rokowań zbiorowych
  • Ustalania i aktualizacji Planu Działania na Rzecz Wspierania Rokowań Zbiorowych

W konsekwencji uchylone zostaną przepisy działu XI Kodeksu pracy .

Część przepisów projektu ustawy to powtórzenie dotychczasowych rozwiązań. Jednocześnie warto jest zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii.

Zasady zawierania układów zbiorowych

Na tych pracodawców, którzy spełniają łącznie następujące warunki:

  • Zatrudniają co najmniej 50 osób wykonujących pracę zarobkową
  • Działa u nich co najmniej jedna organizacja związkowa
  • Nie są objęci żadnym układem zbiorowym pracy

nowe przepisy nakładają obowiązek podejmowania rokowań nad zawarciem zakładowego układu zbiorowego pracy raz na dwa lata.

To rozwiązanie ma na celu zwiększenie liczby układów zbiorowych, jednak spotkało się z krytycznymi uwagami, m.in. ze strony Ministerstwa Edukacji.

W uwagach do projektu ustawy wskazane bowiem zostało, że konieczność przeprowadzania tego procesu raz na dwa lata wydaje się nadmiarowa, tym bardziej, że może dojść do sytuacji, kiedy nie zakończono jeszcze negocjacji wcześniejszego układu, a upłynął już okres obligujący do podjęcia następnych rokowań.

Dotychczas układ zbiorowy pracy określał:

  • Warunki, jakim powinna odpowiadać treść stosunku pracy oraz
  • Wzajemne zobowiązania stron, w tym dotyczące stosowania układu i przestrzegania jego postanowień

Projekt ustawy zawiera również otwarty katalog spraw, które mogą być regulowane w drodze układu zbiorowego pracy. Są to m.in.:

  • Wymiar i normy czasu pracy
  • Warunki wynagradzania
  • Godzenie życia zawodowego z życiem prywatnym
  • Kwestie dotyczące zarządzania wiekiem i aktywnego starzenia

Jednocześnie, w dalszym ciągu warunki układu zbiorowego pracy mniej korzystne dla pracowników /osób objętych takich układem niż przepisy prawa pracy będą nieważne z mocy prawa.

Układy zbiorowe będą mogły być zawierane na czas określony i nieokreślony, w drodze rokowań pomiędzy pracodawcą a organizacjami związkowymi. Jednocześnie projekt ustawy przewiduje możliwość udziału mediatora, którego zadaniem będzie pomoc stronom w osiągnięciu porozumienia co do treści układu.

Krajowa Ewidencja Układów Zbiorowych Pracy

Zgodnie z projektem ustawy minister właściwy ds. pracy będzie prowadził Krajową Ewidencję Układów Zbiorowych Pracy, do której zgłaszane będą układy zbiorowe i porozumienia zbiorowe oraz protokoły dodatkowe.

Samo zgłoszenie będzie polegało na wprowadzeniu danych przez formularz dostępny na stronie www oraz załączeniu cyfrowego odwzorowania treści układu zbiorowego, porozumienia lub protokołu. Treść cyfrowego odwzorowania układu zbiorowego pracy, porozumienia zbiorowego lub protokołu dodatkowego będzie udostępniana zgodnie z przepisami o dostępie do informacji publicznej.

Zasady wystąpienia z ponadzakładowego układu zbiorowego

Projekt wprowadza procedurę wystąpienia pracodawców z ponadzakładowego układu zbiorowego w przypadku, gdy, z uwagi na sytuację ekonomiczną, stosowanie jego postanowień uniemożliwiłoby dalsze funkcjonowanie danego pracodawcy.

Nie będzie to wymagało już, jak dotychczas, zawarcia przez wszystkie strony układu dodatkowego protokołu. Pracodawca, który będzie chciał wystąpić z ponadzakładowego układu zbiorowego będzie musiał jedynie złożyć pisemne oświadczenie stronom tego układu wraz z uzasadnieniem.

Zmiana procedury rozszerzenia stosowania ponadzakładowego układu zbiorowego pracy

Zgodnie z projektem zmieniona zostanie skomplikowana procedura rozszerzenia ponadzakładowego układu zbiorowego na pracowników zatrudnionych u pracodawcy nieobjętego żadnym takim układem , opisana w art. 241 (18) Kodeksu pracy.

Po przyjęciu ustawy minister właściwy do spraw pracy, na pisemny wniosek:

  • Organizacji pracodawców
  • Co najmniej dwóch pracodawców lub
  • Organizacji związkowych

które zawarły ponadzakładowy układ zbiorowy będzie mógł rozszerzyć jego stosowanie (w całości lub w części) na pracodawcę nie objętego żadnym układem, po zasięgnięciu opinii tego pracodawcy lub wskazanej przez niego organizacji zrzeszającej pracodawców oraz zakładowej organizacji związkowej (o ile jest taka).

Możliwość zakwestionowania postanowień układu zbiorowego pracy

Z wnioskiem o ustalenie, czy treść układu zbiorowego pracy jest zgodna z przepisami prawa pracy lub czy został on zgodnie z nimi zawarty zgodnie z przepisami będą mogli wystąpić:

  • Pracownik
  • Inna niż pracownik osoba wykonująca pracę zarobkową
  • Organizacja związkowa lub pracodawca, objęci postanowieniami układu zbiorowego pracy
  • Inspektor pracy
  • Prokurator

Wniesienie takiego wniosku nie wstrzyma jednak wejścia w życie i stosowania zbiorowego układu pracy.

Wnioski będą rozpatrywane przez sądy pracy w oparciu o przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym.

Podsumowanie

Nie znamy jeszcze dokładnego terminu, w którym proponowane zmiany wejdą w życie. Prace nad nowymi przepisami można jednak śledzić tutaj.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Urszula Wójcik

 

[1] Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 4 kwietnia 2001 r. w sprawie trybu postępowania w sprawie rejestracji układów zbiorowych pracy, prowadzenia rejestru układów i akt rejestrowych oraz wzorów klauzul rejestracyjnych i kart rejestrowych (Dz.U. Nr 34, poz. 408).

[2] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej

Najnowsza Wiedza

Kto ma dane, ten ma władzę. Data Act ją dzieli na nowo

Obowiązujące od września 2025 roku unijne rozporządzenie Data Act jest przełomem, który reguluje dostęp do danych i ich wykorzystywania. Dane generowane przez urządzenia – od ciągników rolniczych i maszyn przemysłowych po panele fotowoltaiczne i flotę transportową – przestają być wyłączną domeną producentów. Teraz pozostali uczestnicy rynku zyskują możliwości dostępu do nich i wykorzystywania danych do budowania nowych, innowacyjnych produktów i usług. Data Act wymusza odejście od modeli biznesowych opartych na monopolizacji danych i dzielenia się nimi na określonych w regulacji zasadach. Wchodzimy więc w zupełnie nową rzeczywistość.

KSeF a ceny transferowe: nowa era transparentności i wyzwań operacyjnych

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedno z największych wyzwań dla firm z grup kapitałowych ostatnich lat. Choć KSeF ma uprościć proces fakturowania i ograniczyć nadużycia podatkowe, znacząco wpływa również na obszar cen transferowych a w szczególności na dokumentowanie i rozliczanie korekt TP.

Wniesienie mienia do fundacji rodzinnej – o czym warto pamiętać

Fundacja rodzinna jest osobą prawną, a jej celem jest efektywne zarządzanie majątkiem i zapewnienie jego sukcesji bez ryzyka rozproszenia wypracowanych przez pokolenia środków. Kluczową kwestią związaną z działalnością takiej organizacji będzie zatem wniesienie do niej tego majątku, czyli różnego rodzaju aktywów, jakie będą pracowały na rzecz beneficjentów. Sprawdzamy, jak taki proces wygląda w praktyce.

Migracja chmury po Data Act – nowe prawa, mniej kosztów i więcej swobody

Data Act wymusza znaczną zmianę w podejściu do usług chmurowych. Firmy powinny przeanalizować swoje umowy i już teraz planować ich uaktualnienie. Kluczowe jest wprowadzenie odpowiednich postanowień migracyjnych, usunięcie lub renegocjacja opłat „wyjściowych” oraz przygotowanie infrastruktury pod względem technicznym i organizacyjnym na interoperacyjność i migrację zgodnie z nowymi regulacjami.

Dekada zrównoważonego rozwoju

Dziesięć lat temu społeczność międzynarodowa przyjęła Agendę 2030 z 17 Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDGs). Polska, jako jej sygnatariusz, zobowiązała się do wdrażania działań w obszarach gospodarki, społeczeństwa i środowiska. Po dekadzie warto podsumować nasze osiągnięcia oraz kluczowe regulacje ESG, które ukształtowały krajobraz prawny, zarówno w Polsce, jak i całej Unii Europejskiej.

Przegląd sektora bankowego | Banking dziś i jutro | Październik 2025

Ostatnie cztery miesiące 2025 r. mogą przynieść bankom działającym w Polsce kolejne 10 mld zł zysku — szacuje Związek Banków Polskich. Byłby to nowy rekord i prawdopodobnie ostatni tak dobry rok. Na 2026 r. prognozy zakładają spadek zysków banków do 35 mld zł.

Nowe limity podatkowe na auta firmowe

Od 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe limity dotyczące możliwości zaliczania odpisów amortyzacyjnych oraz opłat leasingowych od samochodów osobowych do kosztów uzyskania przychodów.

Inwestycje zagraniczne w firmy z sektorów strategicznych pod ochroną państwa

24 lipca 2025 r. weszły w życie przepisy zmieniające ustawę o kontroli niektórych inwestycji między innymi w zakresie zniesienia tymczasowego charakteru przepisów o kontroli niektórych inwestycji przed zagranicznym przejęciem. Regulacje te były wprowadzone je podczas pandemii COVID-19, z określonym terminem obowiązywania.

Zapraszamy do kontaktu:

Urszula Wójcik

Urszula Wójcik

Radca Prawny / Associate / Prawo Pracy

+48 539 082 052

u.wojcik@kochanski.pl