Już po raz 25. będziemy obchodzić Światowy Dzień Własności Intelektualnej. W tym roku proponujemy nową formułę celebracji tego wydarzenia. Będzie to seria wskazówek oraz podpowiedzi w zakresie własności intelektualnej, a naszym tematem przewodnim będzie aspekt komercjalizacji praw IP.
Dlaczego warto obchodzić Światowy Dzień Własności Intelektualnej
World Intellectual Property Day, Światowy Dzień Własności Intelektualnej ustanowiono w 2000 r., w 30 rocznicę powstania Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Od tego momentu, 26 kwietnia każdego roku na całym świecie odbywają się wydarzenia, konferencje oraz różne inne inicjatywy, których celem jest uświadomienie społeczeństwu problematyki prawa własności intelektualnej oraz zachęcanie do poszanowania IP innych osób i podmiotów.
To także znakomita okazja do przypomnienia, zwłaszcza przedsiębiorcom znaczenia patentów, znaków towarowych i wzorów przemysłowych. I wartości, jakie kryją się w niematerialnych zasobach każdej firmy.
Czym są prawa własności intelektualnej
Mówiąc najprościej IP to zbiór narzędzi prawnych chroniących niematerialne wytwory ludzkiego umysłu. W kontekście biznesowym to kluczowe aktywa firmy, które decydują o jej przewadze konkurencyjnej, takie jak:
- Patenty – chroniące wynalazki i rozwiązania techniczne
- Znaki towarowe – zabezpieczające logo, nazwy i symbole identyfikujące firmę
- Prawa autorskie – chroniące utwory literackie, artystyczne, czy programy komputerowe
- Wzory przemysłowe – zabezpieczające unikalny design produktów
- Know-how – tajemnica przedsiębiorstwa
Gdzie się kryje własność intelektualna przedsiębiorstwa
To, co dla wielu firm jest najcenniejsze często znajduje się w rozproszeniu, leżąc w wielu obszarach działalności firmy i kompetencjach różnych zespołów. Niewidoczne na pierwszy rzut oka, jak np:
- W dokumentacji technicznej i specyfikacjach produktów
- W procesach i metodach produkcyjnych
- W nazwach, logotypach i sloganach reklamowych
- W oprogramowaniu i bazach danych
- W relacjach z klientami i kontraktach
- W wiedzy i doświadczeniu pracowników
- W materiałach marketingowych i treściach w kanałach sprzedażowych firm
Komercjalizacja praw IP
Własność intelektualna i kwestia jej komercjalizacji to nie tylko teoretyczne oznaczenia potwierdzane przez krajowe i międzynarodowe urzędy patentowe, ale przede wszystkim ogromny potencjał biznesowy firmy. Czy wiecie, że IP to często nawet 70 proc. wartości przedsiębiorstwa?
Dzięki identyfikacji oraz nabyciu praw ochronnych firmy uzyskują m.in. pierwszeństwo korzystania z oznaczeń (znaków towarowych) oraz rozwiązań technicznych i technologicznych, na które mogą uzyskać patent. Daje im to kolejne możliwości licencjonowania lub też zbywania tych praw na rzecz innych podmiotów.
Dobrze zarządzane prawa własności intelektualnej mogą też:
- Stanowić zabezpieczenie przy pozyskiwaniu finansowania
- Umożliwić wejście na nowe rynki lub do nowych modeli biznesowych
- Chronić przed nieuczciwą konkurencją i kopiowaniem rozwiązań
Niemniej jednak bez wdrożenia wcześniejszych procedur w codziennej działalności, zwłaszcza przy złożonych strukturach biznesu bazującego na nowych technologiach, istnieje duże ryzyko, że prawa IP pozostaną bez ochrony. A to może skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami, z utratą rynku, klientów i firmy włącznie.
Warto dbać o IP w firmie
Inwestycja w ochronę IP zwraca się wielokrotnie, a finansowanie można pozyskać z różnych źródeł, takich jak pożyczki i dotacje (np. SME Fund), ulgi podatkowe, partnerstwa strategiczne i inne.
Warto jednak pamiętać, że właściwe zarządzanie własnością intelektualną nie jest działaniem jednorazowym, ale ciągłym i stale doskonalonym procesem, który powinien być integralną częścią strategii rozwoju każdej firmy.
I o tym będziemy przypominać w najbliższych tygodniach, mając nadzieję, że nasza seria zachęci do ochrony praw własności intelektualnej każdą organizację.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami