Zaznacz stronę

Sankcja kredytu darmowego

7 listopada 2024 | Aktualności, The Right Focus, Wiedza

W polskich sądach jest już około 10 tysięcy pozwów kredytobiorców zarzucających bankom naruszenie przepisów Ustawy o kredycie konsumenckim. Pozwy te mogą stanowić podstawę do skorzystania z sankcji kredytu darmowego. To zupełnie nowe wyzwanie dla całego sektora. Sprawdzamy więc, czym jest sankcja kredytu darmowego i jakie niesie konsekwencje dla banku?

Co to jest sankcja kredytu darmowego i kiedy można z niej skorzystać

Sankcja kredytu darmowego uregulowana jest w art. 45 Ustawy o kredycie konsumenckim.

W przypadku stwierdzenia naruszenia przez bank obowiązków wskazanych w ustawie konsument, po złożeniu pisemnego oświadczenia, w terminie i w sposób ustalony w umowie, zwraca kwotę zobowiązania, bez odsetek i innych kosztów należnych kredytodawcy.

Droga do darmowego kredytu otwiera się, gdy:

  • Kwota kredytu nie przekracza 255 550 zł
  • Konsument złoży oświadczenie w ciągu roku od zawarcia umowy

Nawet drobne, nieumyślne uchybienia w treści lub formie umowy mogą stanowić podstawę roszczeń kredytobiorców, choć często nie naruszają ich interesów ani nie wpływają na funkcjonowanie umowy.

Sankcja kredytu darmowego – co na to sądy

Przegląd orzecznictwa w tym zakresie wskazuje, że sankcja powinna odnosić się jedynie do tych elementów, które są istotne dla konsumenta przy ocenie zakresu zaciągniętego zobowiązania.

Sądy często ograniczają stosowanie sankcji kredytu darmowego, uznając ją za karę zbyt surową, w stosunku do naruszeń ze strony instytucji finansowych. Tego rodzaju roszczenia konsumentów narażają też banki na utratę wizerunku, dlatego ważne jest zapewnienie im wsparcia zarówno na etapie przedsądowym, negocjacji ugodowych, jak i w toku prowadzonych spraw sądowych.

Pojawiły się również przypadki instrumentalnego wykorzystywania słusznej idei ochrony konsumenta przez niektóre kancelarie odszkodowawcze, które szukają podstaw do skorzystania z sankcji kredytu darmowego, nawet w przypadku umów już spłaconych. A to może rodzić wiele patologii.

Sądy  zwracają uwagę na wady prawne umów cesji wierzytelności zawierane pomiędzy kredytobiorcą a firmami skupującymi roszczenia.  Kontrakty te często nie precyzują warunków i ceny cesji, pozostawiając pełną dowolność nabywcy, co może wskazywać na abuzywność tych postanowień, a nawet nieważność umowy cesji.

Istotna jest również analiza umów pod kątem „przedmiotu” cedowanej wierzytelności oraz prawidłowości złożonego oświadczenia o skorzystaniu z sankcji kredytu darmowego. Rzetelna ocena okoliczności danej sprawy jest kluczowa dla pozytywnego rozstrzygnięcia.

Sankcja kredytu darmowego – pytania do TSUE

Polskie sądy skierowały do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytania prejudycjalne, dotyczące m.in. tego, czy sąd krajowy powinien badać  uczciwość umowy cesji i jej zgodność z prawami konsumentów.

Istotne znaczenie ma ostatnie orzeczenie TSUE, zgodnie z którym naruszenie dwóch obowiązków o fundamentalnym znaczeniu może mieć różne konsekwencje dla konsumenta, a zastosowane sankcje, niekoniecznie identyczne, powinny być proporcjonalne i uwzględniać zarówno indywidualną wagę naruszenia, jak i różne konsekwencje, jakie z niego wynikają dla konsumenta.

Analiza odpowiedzi TSUE na pytania prejudycjalne będzie istotna dla banków w strategii procesowej, w której tworzeniu i realizacji skutecznie pomożemy.

Masz pytania?  Skontaktuj się z nami

Malwina Mroczkowska

Weronika Magdziak-Śliwa

Najnowsza Wiedza

Eco Focus #4

Milena Kazanowska-Kędzierska i Aleksandra Pinkas przyglądają się przygotowaniom polskich firm do wdrożenia unijnego rozporządzenia EUDR, którego celem jest przeciwdziałanie postępującej degradacji lasów.

Opłata od „małpek” – fala kontroli, korzystny wyrok i problemy przedsiębiorców

Niebawem będziemy obchodzić czwartą rocznicę wprowadzenia tej opłaty, co jest dobrą okazją do podsumowania jej skutków oraz wątpliwości związanych z jej stosowaniem. Dzisiaj widzimy bowiem, że wpływy z tego tytułu w żaden sposób nie korelują z wciąż spadającym wolumenem sprzedaży. A to wskazuje na istnienie systemowego problemu.

Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę

12 września 2024 r., po negocjacjach w ramach Rady Dialogu Społecznego, Rada Ministrów, przyjęła Rozporządzenie w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej wysokości stawki godzinowej w 2025 r.

Eco Focus #3

Milena Kazanowska-Kędzierska rozwiewa wątpliwości dotyczące unijnego rozporządzenia w zakresie wylesiania.

Eco Focus #2

Milena Kazanowska-Kędzierska odpowiada na pytania dotyczące rozporządzenia EUDR, tym razem skupiając się na konsekwencjach, jakie grożą przedsiębiorcom za nieprzestrzeganie tych regulacji oraz systemie kontroli.

Zapraszamy do kontaktu:

Weronika Magdziak-Śliwa

Weronika Magdziak-Śliwa

Adwokat, Partner Współprowadzący Praktykę Sporów Instytucji Finansowych

+48 882 680 971

w.magdziak@kochanski.pl