Zaznacz stronę

Projekt UDER2 – (w teorii) mocniejsza zasada in dubio pro tributario

26 maja 2025 | Aktualności, Tax Focus, The Right Focus, Wiedza

Zasada mówiąca, by wątpliwości rozstrzygać na korzyść podatnika, określona w art. 2a Ordynacji podatkowej, obowiązuje dziś wyłącznie w przypadkach niejasnych przepisów. A to, jak pokazuje praktyka, pozostawia organom podatkowym szeroki zakres dowolnego jej stosowania w postępowaniach, w których kluczowe są ustalenia faktyczne.

Dlatego trwają prace nad jej rozszerzeniem także na te sytuacje, gdy po przeprowadzeniu postępowania dowodowego wątpliwości, co do stanu faktycznego, pozostają nierozstrzygnięte.

Innymi słowy – jeśli organ nie może z całą pewnością stwierdzić, która
z równoważnych wersji wydarzeń ustalonych w postępowaniu jest prawdziwa, powinien przyjąć tę korzystniejszą dla podatnika. Sprawdzamy, jak może to działać w praktyce.

In dubio pro tributario, czyli zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika

Przykład:

Urząd skarbowy prowadzi postępowanie wobec przedsiębiorcy podejrzewanego o błędne rozliczenie przychodu. Po analizie dokumentów pozostają dwie możliwe wersje zdarzeń:

  • W pierwszej, przychód przedsiębiorcy został uzyskany w związku z zawartą umową pożyczki
  • W drugiej, przychód stanowi zapłatę za wykonaną usługę, której podatnik nie ujął w ewidencji, co oznacza zaniżenie dochodu

Jedna sytuacja jest więc ewidentnie korzystna dla przedsiębiorcy, druga go obciąża. Jeśli nie uda się wykazać, która z nich jest prawdziwa, organ powinien uznać wersję korzystną dla podatnika.

Wyjątki od zasady

Projekt wylicza również sytuacje, w których rozszerzona zasada nie będzie stosowana:

  • Gdy postępowanie dotyczy stron o sprzecznych interesach lub jego wynik może wpływać na interesy osób trzecich
  • Gdy przepisy odrębne wymagają od strony wykazania określonych faktów – a więc np. w sprawach ulg podatkowych czy zwolnień
  • Gdy ważny interes publiczny, w tym istotny interes państwa, przemawia przeciwko jej zastosowaniu

Zakres przewidzianych wyjątków jest więc szeroki, co może powodować problemy ze stosowaniem nowych regulacji. Przykładowo, pojęcie ważnego interesu publicznego jest nieostre, a jego konkretyzacja będzie dokonywana w danej sprawie. Oznacza to, że nawet nierozstrzygnięte wątpliwości co do stanu faktycznego nie będą chronić podatników, jeśli tylko fiskus w konkretnym przypadku powoła się na ważny interes publiczny.

Zmiany w zakresie art. 122 §2 Ordynacji podatkowej mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, co sugeruje, że ustawodawca chce, by ta gwarancja zaczęła działać możliwie szybko.

Co to oznacza dla podatników?

Zgodnie z ministerialnymi założeniami, wprowadzenie tych zmian może wpłynąć na większe poczucie bezpieczeństwa prawnego podatników i dać szasnę na polepszenie ich pozycji w postępowaniach podatkowych. Z kolei dla profesjonalnych pełnomocników może oznaczać lepszą ochronę interesów klientów w postępowaniach z fiskusem.

Obawy może jednak budzić fakt, że odstąpienie od tej zasady będzie możliwe w wielu przypadkach, w tym ważnego interesu publicznego. Brak precyzyjnego zdefiniowania zakresu tego wyjątku wiąże się z ryzykiem nadużywania go przez organy.

Projekt UDER3 – rewolucja w Ordynacji podatkowej? Nowe zasady vacatio legis

Kolejną projektowaną zmianą jest zapowiedź wydłużenia standardowego okresu tzw. vacatio legis, czyli okresu pomiędzy ogłoszeniem nowych przepisów podatkowych a ich wejściem w życie, do 6 miesięcy. Obecnie, zgodnie z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego, vacatio legis dla przepisów podatkowych zasadniczo trwa co najmniej miesiąc.

Ma to jednak dotyczyć jedynie ustaw podatkowych zawierających niekorzystne rozwiązania dla podatników oraz innych podmiotów prawa podatkowego (czyli również płatników, inkasentów czy następców prawnych).

Co należy rozumieć przez rozwiązania niekorzystne dla podatników

W uzasadnieniu projektu ustawy wymienione zostały przykłady niekorzystnych rozwiązań dla podatników, które powinny determinować zastosowanie obowiązkowego 6 miesięcznego vacatio legis:

  • Zwiększenie obciążeń podatkowych
  • Ograniczenie uprawnień podatników
  • Zmianę obowiązujących zasad opodatkowania

Nie oznacza to, że wyłącznie w tych przypadkach podatnik powinien spodziewać się wydłużonego vacatio legis – katalog przykładów jest bowiem otwarty.

Wyjątki od zasady

Projekt wylicza również dwie sytuacje, w których ustawodawca będzie mógł odstąpić od tej zasady:

  • Gdy przemawia za tym ważny interes publiczny
  • Gdy wynika to z konieczności implementacji lub wykonania przepisów prawa Unii Europejskiej.

Przyczyny takiego odstąpienia mają być przedstawiane w uzasadnieniu projektu.

Podobnie więc, jak w przypadku poszerzenia zasady in dubio pro tribuario, również w tym miejscu ustawodawca posługuje się m.in. nieostrym pojęciem ważnego interesu publicznego, który pozwala na wyłączenie słusznej zasady wydłużonego vacatio legis. Oznacza to, że pewne zmiany podatkowe, nawet te niekorzystne dla obywatela, wciąż będą mogły być wprowadzone szybszą drogą legislacyjną. 

Co to oznacza dla podatników

Wprowadzenie zmian ma dać podatnikom czas na zapoznanie się z proponowanymi przepisami i odpowiednie do nich dostosowanie.

Szczególne obawy może jednak budzić fakt wyjątków od nowej zasady, w tym możliwość zastosowania przyspieszonego trybu wprowadzenia nowych przepisów w przypadku ważnego interesu publicznego. Ministerstwo nie zdecydowało się też na roczne vacatio legis tam, gdzie zmiany przepisów podatkowych wymagają od biznesu kosztownego i czasochłonnego dostosowania systemów informatycznych. A jak wiadomo, przy takich projektach najczęściej nawet i 12 miesięcy to bardzo krótki termin na dostosowanie się do nowych przepisów.

Podsumowanie

Planowane zmiany to pewien krok w kierunku większej przewidywalności polskiego systemu podatkowego. Jak często jednak bywa, ustawodawca zdecydował się na rozwodnienie słusznych założeń poprzez wprowadzenie nieostrych pojęć i szeregu wyjątków.

Czy zatem propozycje Ministerstwa Finansów można uznać za początek końca podatkowej „szkoły przetrwania”? Być może. Ale najpierw – uważnie obserwujmy, co stanie się z projektami na dalszych etapach, a następnie – praktykę stosowania nowych regulacji.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Agata Dziwisz-Moshe

Najnowsza Wiedza

Jak mądrze zaplanować strukturę fundacji rodzinnej

Jedną z kluczowych zalet fundacji rodzinnej jest duża elastyczność w kształtowaniu jej wewnętrznej struktury. Ustawodawca pozostawił fundatorowi szeroką swobodę w tym zakresie, co umożliwia dostosowanie organizacji fundacji do indywidualnych potrzeb – majątkowych, rodzinnych i biznesowych.

Nowe zasady zatrudniania cudzoziemców

1 czerwca 2025r. weszła w życie dawno zapowiadana Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która zastępuje przepisy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Przegląd sektora bankowego | Banking dziś i jutro | Czerwiec 2025

Turbulencje geopolityczne będą miały istotne znaczenie dla gospodarki, w tym polskiego rynku finansowego, który na te globalne wyzwania jest jednak dobrze przygotowany. Rynek finansowy jest stabilny, banki dobrze skapitalizowane, a rynek kapitałowy ma wysoki potencjał rozwojowy.

Polski System Kaucyjny: przewodnik po prawnych i podatkowych regulacjach

1 października startuje Polski System Kaucyjny. To prawdziwa rewolucja dla przedsiębiorców – zarówno producentów, importerów, jak i dystrybutorów czy jednostek handlu. Jej wdrożenie niesie bowiem ze sobą szereg wyzwań, w tym, co nieoczywiste, również w obszarze podatku VAT. Oto krótki przewodnik po najważniejszych kwestiach związanych z Polskim Systemem Kaucyjnym.

Jak fundacja rodzinna może chronić się przed „czarnymi owcami”

W każdej rodzinie mogą zdarzyć się takie osoby. Konfliktowe, napastliwe i niechętne do współpracy, w dodatku przekonane, że to one zawsze mają rację, a świat jest wiecznie przeciwko. Wprowadzają chaos i zamieszanie, są źródłem nieustannych konfliktów lub po prostu nie pasują do ogólnej harmonii. Czasem nazywamy je „czarnymi owcami” – bo wywołują trudne sytuacje, psują relacje lub nie spełniają oczekiwań.

Kluczowe zmiany w zakresie raportowania schematów podatkowych (MDR)

Mocno zmieniające się realia prawno-podatkowe oraz rosnące oczekiwania w zakresie przejrzystości fiskalnej skłoniły ustawodawcę do wprowadzenia istotnych zmian w systemie raportowania schematów podatkowych. Zgodnie z ministerialnymi zapowiedziami, zasadniczym celem nowelizacji miało być uproszczenie dotychczasowych procedur.

Zapraszamy do kontaktu:

Agata Dziwisz-Moshe

Agata Dziwisz-Moshe

Adwokat / Partner / Szefowa Praktyki Prawa Podatkowego

+48 668 886 370

a.dziwisz@kochanski.pl