Z początkiem 2025 roku ustawodawca wprowadził nowe regulacje, które wiążą się z dodatkowymi obowiązkami dla spółek. O czym warto pamiętać?
Adres do doręczeń elektronicznych – nowy obowiązek dla spółek
Od 1 stycznia administracja publiczna, urzędy centralne (w tym ZUS i KRUS) i jednostki samorządu terytorialnego posługują się e-Doręczeniami.
e-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która umożliwia elektronicznie wysyłanie i odbieranie korespondencji ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Docelowo usługa e-Doręczeń ma zastąpić tradycyjną, papierową korespondencję urzędową oraz ePUAP.
W okresie przejściowym, który potrwa do końca tego roku, podmioty publiczne będą kierować korespondencję na adres do doręczeń elektronicznych – jeżeli odbiorca taki adres posiada.
Jeżeli odbiorca nie posiada e-adresu, korespondencja będzie kierowana w dotychczasowy sposób (tj. za pośrednictwem poczty i systemu e-PUAP).
Termin na uzyskanie adresu do e-Doręczeń, zależy od daty rejestracji w KRS:
- Podmioty, które będą składać wniosek o rejestrację w KRS od 1 stycznia 2025 roku, zakładają skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji
- Spółki zarejestrowane w KRS przed 1 stycznia 2025 roku, muszą uzyskać adres do e-Doręczeń do 1 kwietnia 2025 roku
Wniosek o adres do e-Doręczeń można wypełnić i złożyć online.
Zmiana przedmiotu działalności – pamiętaj o nowych kodach PKD
1 stycznia 2025 r. zmieniły się też kody i opisy przedmiotu działalności w klasyfikacji PKD.
PKD 2025 została dostosowana do zmian dokonanych w Unii Europejskiej (NACE), ujęto w niej także te rodzaje działalności, które pojawiły się w gospodarce w ostatnich latach.
Spółki rozpoczynające działalność w 2025 roku będą już stosowały nowe kody.
Podmioty, które powstały wcześniej, na potrzeby statystyki, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej będą mogły równocześnie stosować dotychczas obowiązującą klasyfikację (PKD 2007) do 31 grudnia 2026 r. Po tym czasie ma dojść do automatycznej zmiany wpisów, zgodnie z opracowywanymi aktualnie rozwiązaniami.
Warto pamiętać, że powyższe nie będzie mieć jednak zastosowania w wypadku złożenia przez spółkę wniosku o zmianę w zakresie przedmiotu prowadzonej dotychczas działalności. Podmioty zgłaszające zmianę w tym zakresie będą zobowiązane do zastosowania nowej klasyfikacji PKD 2025.
Co istotne, obowiązek aktualizacji PKD nie będzie dotyczył sytuacji, w których zmiana danych spółki objętych wnioskiem nie będzie dotyczyć przedmiotu prowadzonej działalności.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami