Zaznacz stronę

Influencerzy na celowniku UOKiK. Jak z kryptoreklamą radzi sobie Europa?

3 stycznia 2022 | Aktualności, Wiedza

Influencerów oburzyły działania UKOiK. Urząd postanowił bowiem przyjrzeć się postom sponsorowanym, które umieszczane były w mediach społecznościowych, a które nie były oznaczone jako reklama. Wytyczne dotyczące działań influencerów zostały już wypracowane w kilku krajach europejskich.

W ostatnich miesiącach prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął szereg działań zmierzających do uporządkowania sytuacji na rynku influence marketingu. Wartość tego rynku w skali globalnej w 2021 roku, zgodnie z Influencer Marketing Benchmark Report 2021, szacuje się nawet na 13,8 miliarda dolarów, co byłoby równoznaczne ze wzrostem o 40 proc. rok do roku. Ponadto, istotna większość ankietowanych we wspomnianym badaniu przedsiębiorców zamierza zwiększyć swoje wydatki na influence marketing. Aż 90 proc. ankietowanych pozytywnie wyraża się o tej formie reklamy. Również raporty dotyczące polskiego rynku influencerów przewidują wzrost nakładów i w efekcie wzrost wartości tego rynku.

Co zarzuca influencerom UOKIK?

Pomimo że charakter działalności wielu influencerów, czyli odpłatne promowanie produktów i usług, niewątpliwie stanowił reklamę, jak dotąd pozostawał w zasadzie poza zakresem większego zainteresowania organów. Większość postów o charakterze sponsorowanym nie była w żaden sposób oznaczana jako treść reklamowa.

Obecnie UOKIK wszczął postępowania wyjaśniające w sprawie reklamy influencerskiej i sposobów jej oznaczania. Prezes skierował w pierwszej kolejności wezwania do złożenia wyjaśnień do największych sieci partnerskich oraz wybranych influencerów o największych zasięgach. W komunikacie o wszczęciu postępowania wyjaśniającego uprzedził, że wezwania będą kierowane do podmiotów z branży, a także przypomniał, że za nieudzielenie informacji żądanych przez UOKiK w toku takiego postępowania lub przekazanie informacji wprowadzających w błąd grozi kara do 50 mln euro.

Prezes UOKIK z jednej strony podkreśla, że postępowania wyjaśniające to czas na dostosowanie się do norm i przepisów prawa, z drugiej jednak wprost mówi, że tego rodzaju działalność stanowi zakazaną ukrytą reklamę.

Autorami artykułu są Krzysztof Zięba, Radca prawny, Partner, Szef Praktyk FMCG Handlu Detalicznego i Motoryzacji oraz Prawa Handlu i Dystrybucji, a także Agnieszka Choromańska-Malicka, Adwokat, Counsel. Pełna treść artykułu dostępna jest na stronie Forbes.pl.

Najnowsza Wiedza

Unia z nową energią w OZE | Energy Flash

Budowanie niezależności energetycznej przy utrzymaniu steru na obniżanie emisyjności gospodarki i walkę ze zmianami klimatycznymi – to tylko jedno z ważnych wyzwań, które stoi dzisiaj przed politykami europejskimi. Podczas gdy ceny energii w Europie biją coraz to nowe rekordy, nie sposób osiągnąć z dnia na dzień dywersyfikacji dostaw niskoemisyjnego paliwa, jakim jest gaz ziemny.

Czy WIBOR da się zastąpić innym wskaźnikiem tylko w umowach kredytów mieszkaniowych?

W związku z rosnącymi stopami procentowymi oraz znaczącym wzrostem rat kredytów mieszkaniowych, pojawiło się w ostatnim czasie kilka pomysłów na wsparcie dla kredytobiorców. Zapraszamy do lektury artykułu „Czy WIBOR da się zastąpić innym wskaźnikiem tylko w umowach kredytów mieszkaniowych?”, którego autorem jest Konrad Werner, Partner i Szef Praktyki Banking & Finance.

Odpowiedzialność Federacji Rosyjskiej za agresję w Ukrainie i potencjalne skutki wojny dla polskiego biznesu

W związku z rosyjską agresją w Ukrainie, wielu zadaje pytanie, czy możliwe jest pociągnięcie Federacji Rosyjskiej do odpowiedzialności za czyny dokonane na terytorium wschodniego sąsiada Polski. Niemniej przedmiotem rozważań na tym etapie nie powinno być wyłącznie rzeczywiste ponoszenie odpowiedzialności, ale również sam ontologiczny fakt istnienia odpowiedzialności, która jest nieodłącznym warunkiem istnienia prawa.

Q&A | Zamówienia publiczne – wsparcie dla Ukrainy i Ukraińców

Czy Zamawiający podlegający ustawie z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych („PZP”) mogą udzielać zamówień w celu pomocy obywatelom Ukrainy z wyłączeniem stosowania tej ustawy? Jakie kategorie Zamawiających oraz jakie zamówienia związane z pomocą dla obywateli Ukrainy podlegają wyłączeniu spod ustawy PZP na mocy Specustawy? Czy w związku z udzieleniem zamówienia publicznego z wyłączeniem stosowania przepisów PZP w oparciu o Specustawę, Zamawiający musi dopełnić jakichś dodatkowych formalności? Alert Jakuba Krysy.

Nadchodzą istotne zmiany w europejskich regulacjach AML/CFT

Nie tak dawno, bo dopiero w ubiegłym roku, wprowadzono w Polsce niektóre rozwiązania w ramach implementacji tzw. piątej dyrektywy AML i wciąż z tymi rozwiązaniami się oswajamy. Tymczasem w przygotowaniu jest kolejny unijny pakiet przepisów, który już niedługo ma wprowadzić fundamentalne zmiany do ram regulacyjnych europejskiego systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Rosja może podrabiać popularne marki. Koniec ochrony znaków towarowych?

W związku z agresją Rosji na Ukrainę Zachód nałożył na Rosję szereg sankcji. Te obowiązują już od dwóch tygodni. Wiele międzynarodowych koncernów postanowiło też wycofać się z Rosji. Rosjanie nie zjedzą już w McDonald’s, nie napiją się Coca-Cola ani Heinekena. Ale czy na pewno? Kreml już zapowiedział, że popularne marki wcale nie znikną. Artykuł Tomasza Szambelana.

Czym będziemy płacić w metaverse?

Metaverse w przeciętnym odbiorcy wzbudza prawdopodobnie tyle samo ekscytacji, co pytań. Jawi się jako nadciągająca, zupełnie nowa i wszechogarniająca rzeczywistość, która wywróci nasze życie do góry nogami i na zawsze zmieni sposób, w jaki funkcjonujemy. Począwszy od tego, jak pracujemy, poprzez nasze interakcje z innymi, po sposób spędzania wolnego czasu.

Zapraszamy do kontaktu:

Krzysztof Zięba

Krzysztof Zięba

Radca prawny, Partner, Szef Praktyk FMCG Handlu Detalicznego i Motoryzacji oraz Prawa Handlu i Dystrybucji

+48 660 765 928

k.zieba@kochanski.pl