Zaznacz stronę

Influencerzy na celowniku UOKiK. Jak z kryptoreklamą radzi sobie Europa?

3 stycznia 2022 | Aktualności, Wiedza

Influencerów oburzyły działania UKOiK. Urząd postanowił bowiem przyjrzeć się postom sponsorowanym, które umieszczane były w mediach społecznościowych, a które nie były oznaczone jako reklama. Wytyczne dotyczące działań influencerów zostały już wypracowane w kilku krajach europejskich.

W ostatnich miesiącach prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął szereg działań zmierzających do uporządkowania sytuacji na rynku influence marketingu. Wartość tego rynku w skali globalnej w 2021 roku, zgodnie z Influencer Marketing Benchmark Report 2021, szacuje się nawet na 13,8 miliarda dolarów, co byłoby równoznaczne ze wzrostem o 40 proc. rok do roku. Ponadto, istotna większość ankietowanych we wspomnianym badaniu przedsiębiorców zamierza zwiększyć swoje wydatki na influence marketing. Aż 90 proc. ankietowanych pozytywnie wyraża się o tej formie reklamy. Również raporty dotyczące polskiego rynku influencerów przewidują wzrost nakładów i w efekcie wzrost wartości tego rynku.

Co zarzuca influencerom UOKIK?

Pomimo że charakter działalności wielu influencerów, czyli odpłatne promowanie produktów i usług, niewątpliwie stanowił reklamę, jak dotąd pozostawał w zasadzie poza zakresem większego zainteresowania organów. Większość postów o charakterze sponsorowanym nie była w żaden sposób oznaczana jako treść reklamowa.

Obecnie UOKIK wszczął postępowania wyjaśniające w sprawie reklamy influencerskiej i sposobów jej oznaczania. Prezes skierował w pierwszej kolejności wezwania do złożenia wyjaśnień do największych sieci partnerskich oraz wybranych influencerów o największych zasięgach. W komunikacie o wszczęciu postępowania wyjaśniającego uprzedził, że wezwania będą kierowane do podmiotów z branży, a także przypomniał, że za nieudzielenie informacji żądanych przez UOKiK w toku takiego postępowania lub przekazanie informacji wprowadzających w błąd grozi kara do 50 mln euro.

Prezes UOKIK z jednej strony podkreśla, że postępowania wyjaśniające to czas na dostosowanie się do norm i przepisów prawa, z drugiej jednak wprost mówi, że tego rodzaju działalność stanowi zakazaną ukrytą reklamę.

Autorami artykułu są Krzysztof Zięba, Radca prawny, Partner, Szef Praktyk FMCG Handlu Detalicznego i Motoryzacji oraz Prawa Handlu i Dystrybucji, a także Agnieszka Choromańska-Malicka, Adwokat, Counsel. Pełna treść artykułu dostępna jest na stronie Forbes.pl.

Najnowsza Wiedza

Po drugiej stronie postępowania

Fundusz może odciążyć firmę, przejmując ryzyko prowadzenia sporu. Artykuł Dominiki Durchowskiej i Magdaleny Papiernik-König z Praktyki Rozwiązywania Sporów.

Polski Ład uderzy w firmową gotówkę – komentarz Wojciecha Śliża dla DGP

Czy Polski Ład zachęci Polaków do obrotu bezgotówkowego? Jak interpretować jednorazową wartość transakcji? Czy zmiany w ramach Polskiego Ładu ułatwią Fiskusowi kontrole transakcji międzyfirmowych? Zachęcamy do lektury artykułu „Polski Ład uderzy w firmową gotówkę” z komentarzem Wojciecha Śliża z Praktyki Prawa Podatkowego.

Na ceny prądu – energetyka jądrowa

Wojciech Wrochna, Partner i Szef Praktyki Energetyka, Surowce Naturalne i Przemysł Chemiczny, wystąpił w 91. odcinku programu „Szczerze o pieniądzach” pt. „Na ceny prądu – energetyka jądrowa”.

MiCA, czyli jak Unia Europejska chce uregulować rynek kryptowalutowy

Chociaż pierwszy Bitcoin został wykopany niespełna 13 lat temu, światowe gospodarki nadal nie mają pojęcia jak poradzić sobie z kryptoaktywami. Zgodnie z zasadą „co kraj to obyczaj”, rządy światowych mocarstw proponują różne, często zupełnie skrajne pomysły na uregulowanie tej kwestii, łącznie z delegalizacją kryptowalut w niektórych państwach.

Ochrona praw sygnalistów coraz bliżej

Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji, ukazał się długo wyczekiwany projekt pierwszej polskiej ustawy wdrażającej do rodzimego porządku prawnego kompleksową, spójną unijną regulację prawną, której celem jest zapewnienie ochrony praw sygnalistów, czyli osób anonimowo zgłaszających nieprawidłowości w mikro, małych i dużych przedsiębiorstwach. Polska ma czas na wdrożenie krajowej regulacji do 17 grudnia 2021 r.

Nowe standardowe klauzule umowne – jak wdrożyć zmiany?

Obowiązują już nowe standardowe klauzule umowne dla transferu danych poza Europejski Obszar Gospodarczy. Dla przedsiębiorców oznacza to konieczność wprowadzenia modyfikacji w umowach wiążących się z transferem danych osobowych do państw trzecich, w tym w tzw. umowach powierzenia.

Energetyka jądrowa w Polsce. Jak i dlaczego?

W Polsce oraz na poziomie Unii Europejskiej trwa intensywna debata na temat przyszłości energetyki jądrowej. Dotyczy ona zarówno ram prawnych, w jakich mają powstawać przyszłe elektrownie jądrowe, w tym tego, czy można je klasyfikować jako zrównoważone inwestycje oraz jaka ma być ich rola w realizacji coraz bardziej ambitnych celów klimatycznych.

Polski Ład: system podatkowy staje się coraz mniej równy

Zgodnie z zasadami podatkowymi Adama Smitha, podatki powinny być równe, pewne, dogodne i tanie. Zasady te wciąż pozostają aktualne. Czy jednak reforma systemu podatkowego w ramach Polskiego Ładu rzeczywiście wypełnia te obietnice?

Zapraszamy do kontaktu:

Krzysztof Zięba

Krzysztof Zięba

Radca prawny, Partner, Szef Praktyk FMCG Handlu Detalicznego i Motoryzacji oraz Prawa Handlu i Dystrybucji

+48 660 765 928

k.zieba@kochanski.pl