Kilka dni temu, na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji, ukazał się długo wyczekiwany projekt pierwszej polskiej ustawy wdrażającej do rodzimego porządku prawnego kompleksową, spójną unijną regulację prawną (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r.), której celem jest zapewnienie ochrony praw sygnalistów (whistleblowers), czyli osób anonimowo zgłaszających nieprawidłowości w mikro, małych i dużych przedsiębiorstwach.
Polska, podobnie jak inne kraje UE, ma czas na wdrożenie krajowej regulacji do 17 grudnia 2021 r.
Procedury compliance wymagają aktualizacji?
Zdecydowanie jest to najlepszy moment, aby przejrzeć i odświeżyć dotychczasowe wewnętrzne regulacje w polityce compliance i anonimowego zgłaszania nieprawidłowości. Jest to niewątpliwie pierwszy akt prawny, który na tak dużą i niespotykaną wcześniej skalę będzie szczegółowo regulował prawa i obowiązki przedsiębiorców, a także określał, w jaki sposób mają oni reagować i dokumentować zgłaszane przez sygnalistów nieprawidłowości.
Autorami artykułu są Mateusz Ostrowski, Partner i Szef Praktyki Postępowań Sądowych, oraz Witold Głuchowski, Prawnik. Pełna treść artykułu dostępna jest na stronie dziennika Parkiet.