Zaznacz stronę

Q&A | Zamówienia publiczne – wsparcie dla Ukrainy i Ukraińców

7 kwietnia 2022 | Aktualności, Wiedza

Pyt. 1. Czy Zamawiający podlegający ustawie z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych („PZP”) mogą udzielać zamówień w celu pomocy obywatelom Ukrainy z wyłączeniem stosowania tej ustawy?

Tak, choć prawo do skorzystania z takiego wyłączenia dotyczy tylko niektórych kategorii Zamawiających oraz obejmuje zamówienia o ściśle określonym przedmiocie. Zakres podmiotowy i przedmiotowy wyłączeń określa specustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy, w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa („Specustawa”).

 

Pyt. 2. Jakie kategorie Zamawiających oraz jakie zamówienia związane z pomocą dla obywateli Ukrainy podlegają wyłączeniu spod ustawy PZP na mocy Specustawy?

W świetle Specustawy przepisów ustawy PZP nie stosuje się do:

  • zamówień publicznych udzielanych przez organy gmin, niezbędnych do nieodpłatnego wykonania fotografii w celu złożenia przez obywatela Ukrainy wniosku o nadanie numeru PESEL (art. 8 Specustawy),
  • zakupu sprzętu komputerowego oraz usług przez Ministra właściwego do spraw informatyzacji (wobec likwidacji Ministerstwa cyfryzacji obecnie jest nim Prezes Rady Ministrów), niezbędnych do realizacji przez gminy zadań w zakresie obsługi wniosków obywateli Ukrainy o nadanie numeru PESEL (art. 8 Specustawy),
  • zamówień publicznych niezbędnych do zapewnienia obywatelom Ukrainy pomocy, o której mowa w art. 12 ust. 1-4, 18 i 19 Specustawy, przez wojewodę, inne organy administracji publicznej, jednostki podległe lub nadzorowane przez organy administracji publicznej, jednostki sektora finansów publicznych oraz inne organy władzy publicznej, jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego lub związki metropolitalne, lub zamówień publicznych niezbędnych do informowania o pomocy kierowanej do obywateli Ukrainy (art. 12 ust. 6 Specustawy),
  • zamówień publicznych niezbędnych do zapewnienia obywatelom Ukrainy prawa do świadczeń rodzinnych, świadczenia wychowawczego, świadczenia na dobry start, rodzinnego kapitału opiekuńczego oraz dofinansowania obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna (art. 26 ust. 5 Specustawy),
  • zamówień publicznych niezbędnych do zapewnienia przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców opieki medycznej i pomocy obywatelom Ukrainy przez zakwaterowanie i wyżywienie oraz pomocy w postaci świadczenia pieniężnego (art. 80 pkt 5 lit. c Specustawy, który dodaje art. 112 ust. 5 do ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).

 

Pyt. 3. Czy w związku z udzieleniem zamówienia publicznego z wyłączeniem stosowania przepisów PZP w oparciu o Specustawę, Zamawiający musi dopełnić jakichś dodatkowych formalności?

Tak. Zgodnie z art. 12 ust. 7 Specustawy, wojewoda, inny organ administracji publicznej, jednostka podległa lub nadzorowana przez organy administracji publicznej, jednostka sektora finansów publicznych, inny organ władzy publicznej, jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego lub związek metropolitalny, w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym udzielono zamówienia, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu zamówienia, podając:

  • nazwę i adres siedziby Zamawiającego;
  • datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
  • opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;
  • cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;
  • wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy PZP;
  • nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.

 

Masz pytania?

Skontaktuj się z autorem

Jakub Krysa

Radca prawny, Partner, Szef Praktyki Prawa Zamówień Publicznych 

j.krysa@kochanski.pl

 

Najnowsza Wiedza

Odbudowa Ukrainy w praktyce – źródła finansowania oraz perspektywy inwestycyjne

Niemal 24 tysiące kilometrów dróg, czyli około 60% długości ziemskiego równika, setki mostów, tysiące budynków i dziesiątki tysięcy samochodów – to tylko częściowy bilans zniszczeń, których doświadczyła Ukraina w związku z trwającą inwazją rosyjską. Choć walki na jej terenie nie ustają od 24 lutego 2022 r., nie można w pomijać perspektywy powojennej rzeczywistości, dlatego należy zastanowić się nad sposobami odbudowy całego kraju.

Polski Ład 2.0 | Tax Focus

12 maja 2022 roku Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw – tzw. Polski Ład 2.0 (druk nr 2186). Prezentujemy katalog najważniejszych rozwiązań podatkowych przewidzianych w ustawie.

Kredyty złotowe na celowniku kredytobiorców

W ostatnim czasie jednym z najczęściej poruszanych tematów jest kwestia rosnącej inflacji oraz rosnących rat kredytowych. Aktywnych kredytobiorców jest obecnie ponad 2,5 mln, a łączna wartość ich zobowiązań szacowana na ostatni kwartał 2021 roku wynosiła w przybliżeniu 500 mld złotych.

Unia z nową energią w OZE | Energy Flash

Budowanie niezależności energetycznej przy utrzymaniu steru na obniżanie emisyjności gospodarki i walkę ze zmianami klimatycznymi – to tylko jedno z ważnych wyzwań, które stoi dzisiaj przed politykami europejskimi. Podczas gdy ceny energii w Europie biją coraz to nowe rekordy, nie sposób osiągnąć z dnia na dzień dywersyfikacji dostaw niskoemisyjnego paliwa, jakim jest gaz ziemny.

Czy WIBOR da się zastąpić innym wskaźnikiem tylko w umowach kredytów mieszkaniowych?

W związku z rosnącymi stopami procentowymi oraz znaczącym wzrostem rat kredytów mieszkaniowych, pojawiło się w ostatnim czasie kilka pomysłów na wsparcie dla kredytobiorców. Zapraszamy do lektury artykułu „Czy WIBOR da się zastąpić innym wskaźnikiem tylko w umowach kredytów mieszkaniowych?”, którego autorem jest Konrad Werner, Partner i Szef Praktyki Banking & Finance.

Odpowiedzialność Federacji Rosyjskiej za agresję w Ukrainie i potencjalne skutki wojny dla polskiego biznesu

W związku z rosyjską agresją w Ukrainie, wielu zadaje pytanie, czy możliwe jest pociągnięcie Federacji Rosyjskiej do odpowiedzialności za czyny dokonane na terytorium wschodniego sąsiada Polski. Niemniej przedmiotem rozważań na tym etapie nie powinno być wyłącznie rzeczywiste ponoszenie odpowiedzialności, ale również sam ontologiczny fakt istnienia odpowiedzialności, która jest nieodłącznym warunkiem istnienia prawa.