Komisja Europejska przedstawiła pierwszy pakiet uproszczeń tzw. Omnibus I. To efekt postulatów w sprawie złagodzenia wymogów w zakresie ESG, zgłaszanych przez państwa członkowskie.
Nadrzędnym celem jest zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw w Unii Europejskiej. Co szczególnie ważne, uproszczenia będą dotyczyć m.in.
- Dyrektywy CSRD w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, która została zaimplementowana[1] pod koniec zeszłego roku
- Dyrektywy CSDDD wprowadzającej należytą staranność
Projekt dyrektywy opóźniającej sprawozdawczość w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz należytą staranność został przegłosowany przez Parlament Europejski w ramach propozycji tzw. „stop-the-clock” 3 kwietnia. Odbyło się to w trybie pilnym, bez konsultacji publicznych. 16 kwietnia 2025 r. dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/794 została opublikowana.
Z wykazu prac Rady Ministrów wynika, że jeszcze w II kwartale 2025 roku rząd przyjmie przepisy dotyczące dyrektywy CSRD, które zmieniono w ramach prac nad pakietem Omnibus.
Regulacje w zakresie ESG w Unii Europejskiej będą prostsze
Dzięki nowym propozycjom przedsiębiorstwa będą miały zdecydowanie więcej czasu na przygotowanie się do sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju.
Co to oznacza?
- W zakresie dyrektywy CSRD, odroczenie wymogów sprawozdawczych o 2 lata (zamiast za 2025 lub 2026 odpowiednio za 2027 i 2028)
- W zakresie dyrektywy CSDDD, przesunięcie terminu transpozycji (o rok) i o kolejny rok terminu stosowania dla pierwszej grupy objętych nią spółek
Będą także dalsze uproszczenia, takie jak:
- Zawężenie podmiotów podlegających obowiązkowym wymogom sprawozdawczości ESG do dużych organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników, które w ocenie Komisji Europejskiej mają największy wpływ na środowisko i społeczeństwo (szacowana redukcja o 80 proc. na poziomie UE)
- Ograniczenie informacji raportowanych w łańcuchu wartości – ci, którzy raportują bezpośrednio nie będą mogli żądać od swoich dostawców i kooperantów informacji ESG wykraczających poza zakres określony przez KE w dobrowolnym Standardzie Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju
- Wprowadzenie progu kwotowego dla kluczowych wskaźników (KPI) objętych ujawnieniami taksonomicznymi
- Wprowadzenie progu istotności finansowej dla raportowania taksonomii i zmniejszenie liczby szablonów raportowania o około 70 proc.
- Ograniczenie kosztów atestacji sprawozdawczości ESG poprzez wskazanie, że docelowo certyfikacja dokonywana będzie przez biegłych rewidentów jedynie na poziomie ograniczonej pewności (ang. limited assurance), a nie wystarczającej pewności (ang. reasonable assurance)
Biznes odpowiedzialny z natury
Bez względu na sam obowiązek raportowania ESG to fundament nowoczesnego zarządzania biznesem. Przejrzystość, odpowiedzialność społeczna, wpływ na środowisko naturalne i lokalne społeczności odgrywają w nim bowiem coraz większą rolę i są podstawą oceny wiarygodności. Nie tylko przez instytucje finansowe, ale także przez partnerów, klientów czy opinię publiczną.
Oszczędności i innowacje
Zgodnie z szacunkami KE na samej redukcji kosztów administracyjnych unijne firmy mogą zaoszczędzić ok. 6,3 mld euro rocznie. Oczekuje się też, że dzięki nowym regulacjom UE uda się zmobilizować ok. 50 mld euro dodatkowych inwestycji publicznych i prywatnych. To daje przestrzeń na innowacje, bez których zrealizowanie celów zrównoważonego rozwoju może okazać się trudne do osiągnięcia.
Unia Europejska nie wycofuje się z Zielonego Ładu, a jedynie uelastycznia swoje podejście do obowiązków sprawozdawczych, które były istotnym obciążeniem dla przedsiębiorców. Działania podejmowane na poziomie unijnym pokazują, że Europa nie chce porzucać ambitnych celów klimatycznych, ale reaguje na narastające trudności gospodarcze, rosnącą inflację i niestabilność na rynkach światowych. Projektowane rozwiązania mają wspierać firmy w dostosowaniu się do ekologicznych regulacji – tak, by transformacja była możliwa bez utraty gospodarczej dynamiki. UE stara się wypracować kompromis pomiędzy potrzebami biznesu, a utrzymaniem roli lidera w globalnej polityce klimatycznej.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
[1] Poprzez nowelizację ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw