Zaznacz stronę

Opłata od „małpek” – fala kontroli, korzystny wyrok i problemy przedsiębiorców

19 listopada 2024 | Aktualności, Tax Focus, The Right Focus, Wiedza

W styczniu 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wprowadzająca tzw. opłatę od „małpek”. Przepis ten, choć wzbudza kontrowersje, znajduje odzwierciedlenie w rosnących wpływach do budżetu, które pierwszej połowie 2024 r. przyniosły aż 339 mln zł, czyli o ponad 102 mln zł więcej niż w ciągu pierwszych sześciu miesięcy ubiegłego roku.

Niebawem będziemy obchodzić czwartą rocznicę wprowadzenia tej opłaty, co jest dobrą okazją do podsumowania jej skutków oraz wątpliwości związanych z jej stosowaniem. Dzisiaj widzimy bowiem, że wpływy z tego tytułu w żaden sposób nie korelują z wciąż spadającym wolumenem sprzedaży. A to wskazuje na istnienie systemowego problemu.

Spory interpretacyjne wokół opłaty od „małpek”

Wzrost wpływów do budżetu to wynik zwiększonej liczby kontroli urzędów skarbowych, które sprawdzają, czy przedsiębiorcy stosują poprawne modele rozliczeń. W efekcie tych działań, w ostatnich miesiącach wzrosła również liczba sporów między podatnikami a organami skarbowymi, wynikających z niejasności w interpretacji przepisów.

Interpretacja Krajowej Informacji Skarbowej i przełomowy wyrok NSA w sprawie „małpek”

Sprawa dotyczyła przedsiębiorcy, który prowadził jednocześnie sprzedaż hurtową i detaliczną napojów alkoholowych i nie miał możliwości jednoznacznie rozstrzygnąć, które napoje alkoholowe zostaną odsprzedane do nabywców posiadających zezwolenie na sprzedaż detaliczną, a które bezpośrednio konsumentom. I w związku z tym, zwrócił z pytaniem do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

Czy w przypadku zaopatrzenia przez dostawcę przedsiębiorcy posiadającego jednocześnie zezwolenie na obrót hurtowy oraz zezwolenie na sprzedaż detaliczną w napoje alkoholowe, dostawca ten zobowiązany jest uiścić opłatę od napojów alkoholowych, od wszystkich napojów alkoholowych dostarczanych do przedsiębiorcy, przy jednoczesnym braku obowiązku po stronie przedsiębiorcy uiszczenia opłaty w razie dalszej ich sprzedaży do nabywców, niezależnie od okoliczności, czy dostawca prawidłowo uiścił swoją opłatę, czego przedsiębiorca i tak nie ma możliwości zweryfikować.

Dyrektor KIS stwierdził, że przedsiębiorca będzie zobowiązany do zapłaty opłaty „małpkowej”. Powyższe rozumowanie potwierdził WSA, a Spółka zaskarżyła wyrok i finalnie sprawa trafiła na wokandę NSA (sygn. III FSK 249/22).

Opłata za „małpki” – stanowisko NSA

Naczelny Sąd Administracyjny opowiedział się po stronie przedsiębiorcy, powołując się na konstytucyjną zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika. W uzasadnieniu wyroku NSA podkreślił:

  • Niejednoznaczność przepisów, która może skutkować podwójnym opodatkowaniem
  • Brak prawnych mechanizmów umożliwiających przedsiębiorcom sprawdzenie czy dostawca dokonał opłaty
  • Konieczność pozyskiwania od kontrahentów informacji objętych tajemnicą przedsiębiorstwa, co nakłada dodatkowe obciążenia na firmy

Sąd uznał za niedopuszczalne, aby ciężar wynikający z nieprecyzyjnych regulacji i braku odpowiedniego nadzoru ze strony państwa spoczywał na przedsiębiorcach, szczególnie jeśli podejmują oni starania, by działać zgodnie z przepisami. Wyrok NSA wskazuje na pilną potrzebę uregulowania kwestii opłat od „małpek”, ujawniając nieadekwatność obecnych przepisów w tej sprawie.

Jakie to ma znaczenie dla branży

Choć wyrok NSA jest ważny, stanowi jedynie część szerszego obrazu konfliktów podatkowych wokół opłaty od tzw. „małpek”. Niska jakość przepisów, w połączeniu z presją na zwiększenie wpływów budżetowych, może prowadzić do wzmożonej liczby kontroli ze strony organów skarbowych. W takiej sytuacji warto:

  • Przeprowadzić szczegółowy przegląd zasad rozliczania opłaty
  • Przygotować się na ewentualne kontrole
  • Minimalizować ryzyko błędów w dokumentacji

Doświadczenia naszych klientów pokazują, że nawet czołowe firmy działające na rynku alkoholi często nieprawidłowo rozliczały tę opłatę, co skutkowało długotrwałymi postępowaniami podatkowymi. Nieprawidłowości dotyczyły również dwukrotnego czy nawet trzykrotnego odprowadzania opłaty od małpek w jednym łańcuchu dostaw.

4 lata opłaty od „małpek”– spadek dochodów, kontrole urzędów i najczęstsze błędy w rozliczeniach

Branża alkoholowa stoi przed poważnym wyzwaniem właściwej interpretacji przepisów dotyczących opłaty od „małpek”. Choć wyrok NSA może stanowić ważny precedens w podobnych sprawach, nie rozwiązuje wszystkich wątpliwości interpretacyjnych, a  przedsiębiorcy wciąż muszą mierzyć się z szeregiem praktycznych problemów.

W świetle rosnącej liczby kontroli skarbowych, kluczowe staje się wypracowanie spójnych praktyk branżowych oraz zabezpieczenie odpowiedniej dokumentacji. Dlatego na bieżąco śledzimy orzecznictwo i interpretacje podatkowe, które mogą wpłynąć na sposób rozliczania opłaty od „małpek”.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Jakub Dittmer

Jan Janukowicz

Najnowsza Wiedza

Kto ma dane, ten ma władzę. Data Act ją dzieli na nowo

Obowiązujące od września 2025 roku unijne rozporządzenie Data Act jest przełomem, który reguluje dostęp do danych i ich wykorzystywania. Dane generowane przez urządzenia – od ciągników rolniczych i maszyn przemysłowych po panele fotowoltaiczne i flotę transportową – przestają być wyłączną domeną producentów. Teraz pozostali uczestnicy rynku zyskują możliwości dostępu do nich i wykorzystywania danych do budowania nowych, innowacyjnych produktów i usług. Data Act wymusza odejście od modeli biznesowych opartych na monopolizacji danych i dzielenia się nimi na określonych w regulacji zasadach. Wchodzimy więc w zupełnie nową rzeczywistość.

KSeF a ceny transferowe: nowa era transparentności i wyzwań operacyjnych

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedno z największych wyzwań dla firm z grup kapitałowych ostatnich lat. Choć KSeF ma uprościć proces fakturowania i ograniczyć nadużycia podatkowe, znacząco wpływa również na obszar cen transferowych a w szczególności na dokumentowanie i rozliczanie korekt TP.

Wniesienie mienia do fundacji rodzinnej – o czym warto pamiętać

Fundacja rodzinna jest osobą prawną, a jej celem jest efektywne zarządzanie majątkiem i zapewnienie jego sukcesji bez ryzyka rozproszenia wypracowanych przez pokolenia środków. Kluczową kwestią związaną z działalnością takiej organizacji będzie zatem wniesienie do niej tego majątku, czyli różnego rodzaju aktywów, jakie będą pracowały na rzecz beneficjentów. Sprawdzamy, jak taki proces wygląda w praktyce.

Migracja chmury po Data Act – nowe prawa, mniej kosztów i więcej swobody

Data Act wymusza znaczną zmianę w podejściu do usług chmurowych. Firmy powinny przeanalizować swoje umowy i już teraz planować ich uaktualnienie. Kluczowe jest wprowadzenie odpowiednich postanowień migracyjnych, usunięcie lub renegocjacja opłat „wyjściowych” oraz przygotowanie infrastruktury pod względem technicznym i organizacyjnym na interoperacyjność i migrację zgodnie z nowymi regulacjami.

Dekada zrównoważonego rozwoju

Dziesięć lat temu społeczność międzynarodowa przyjęła Agendę 2030 z 17 Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDGs). Polska, jako jej sygnatariusz, zobowiązała się do wdrażania działań w obszarach gospodarki, społeczeństwa i środowiska. Po dekadzie warto podsumować nasze osiągnięcia oraz kluczowe regulacje ESG, które ukształtowały krajobraz prawny, zarówno w Polsce, jak i całej Unii Europejskiej.

Przegląd sektora bankowego | Banking dziś i jutro | Październik 2025

Ostatnie cztery miesiące 2025 r. mogą przynieść bankom działającym w Polsce kolejne 10 mld zł zysku — szacuje Związek Banków Polskich. Byłby to nowy rekord i prawdopodobnie ostatni tak dobry rok. Na 2026 r. prognozy zakładają spadek zysków banków do 35 mld zł.

Nowe limity podatkowe na auta firmowe

Od 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe limity dotyczące możliwości zaliczania odpisów amortyzacyjnych oraz opłat leasingowych od samochodów osobowych do kosztów uzyskania przychodów.

Inwestycje zagraniczne w firmy z sektorów strategicznych pod ochroną państwa

24 lipca 2025 r. weszły w życie przepisy zmieniające ustawę o kontroli niektórych inwestycji między innymi w zakresie zniesienia tymczasowego charakteru przepisów o kontroli niektórych inwestycji przed zagranicznym przejęciem. Regulacje te były wprowadzone je podczas pandemii COVID-19, z określonym terminem obowiązywania.

Zapraszamy do kontaktu:

Jan Janukowicz

Jan Janukowicz

Aplikant Adwokacki / Associate / Prawo Podatkowe

+48 736 272 203

j.janukowicz@kochanski.pl