8 stycznia prezydent podpisał nowelizację prawa lotniczego, która znosi obowiązek uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenów objętych planem generalnym lotniska oraz umożliwia wydawanie decyzji o warunkach zabudowy na tych obszarach.
Nowelizacja ma nie tylko przyśpieszyć rozwój przestrzenny, ale także dostosować zasady planowania do specyfiki terenów lotniskowych, przy jednoczesnym zachowaniu standardów bezpieczeństwa.
Nowe przepisy wejdą w życie 14 dni po ogłoszeniu.
Obowiązujące regulacje i problemy z ich stosowaniem
Aktualne przepisy wymagają dwóch rzeczy:
- Dla terenów z planem generalnym lotniska trzeba obowiązkowo stworzyć zgodny z nim miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (art. 55 ust. 9 prawa lotniczego)
- W konsekwencji na tych terenach nie można wydawać warunków zabudowy – postępowanie o ich wydanie zawiesza się do czasu uchwalenia planu miejscowego (art. 62 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym)
Interpretacja sądów administracyjnych i jej wpływ na planowanie
Orzecznictwo sądów administracyjnych z ostatnich lat przyjęło wykładnię, zgodnie z którą zakres obowiązku planistycznego związanego z planem generalnym lotniska, nie obejmuje jedynie terenu samego lotniska, ale też, w związku z bezpieczeństwem operacji lotniczych, wszystkie obszary ograniczeń w tym powierzchnie ograniczające przeszkody na lotnisku i w jego otoczeniu oraz powierzchnie ograniczające wysokość zabudowy.
Przykładem są zmiany w obszarze oddziaływania zaktualizowanego planu generalnego Lotniska Chopina (PGLC) w Warszawie, zatwierdzonego 5 lipca 2023 roku.
Zgodnie z komunikatem Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Warszawy znacząco zmienił się obszar objęty ustaleniami PGLC.
Obecnie obejmuje on teren lotniska i strefy wokół mające znaczenie dla jego funkcjonowania, powierzchnie ograniczające przeszkody na lotnisku i w jego otoczeniu oraz powierzchnie ograniczające wysokość zabudowy.
W rezultacie na takich obszarach jak części dzielnic Bemowo, Wola, Ursus, Włochy, Mokotów i Ursynów oraz niektórych podwarszawskich gminach, które nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nie wydaje się obecnie decyzji o warunkach zabudowy.
Praktyczne problemy przed nowelizacją
W komunikacie Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego Warszawy wskazywało również, że do czasu wejścia w życie nowych przepisów, postępowania dotyczące wydania decyzji o warunkach zabudowy na terenach objętych PGLC są zawieszane (na podstawie art. 62 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym).
Decyzje o warunkach zabudowy wydane po 5 lipca 2023 roku na obszarach objętych PGLC mogą natomiast podlegać ryzyku unieważnienia. Dodatkowo, w przypadku wniosków o pozwolenie na budowę składanych na podstawie takich decyzji, brak obowiązującego planu miejscowego może skutkować odmową wydania pozwolenia na budowę.
Kluczowe zmiany wprowadzone nowelizacją
Nowelizacja prawa lotniczego ma na odblokować możliwości wydawania WZ dla inwestycji zlokalizowanych na terenie objętym planem generalnym lotniska.
Proponowana zmiana zakłada uchylenie art. 55 ust. 9, co umożliwi wydawanie decyzji o warunkach zabudowy w otoczeniu lotnisk, w szczególności na obszarach objętych planem generalnym, nawet w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Proces ten będzie jednak podlegał pełnej kontroli prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który będzie uzgadniał projekty decyzji.
Zmiana ma na celu usprawnienie procedur zagospodarowania obszarów objętych planem generalnym lotniska, pozwalając na ich rozwój bez konieczności oczekiwania na uchwalenie planów miejscowych.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami