Wdrażając ESG pamiętajmy o wszystkich jego elementach. Oprócz kwestii środowiskowych (E) i społecznych (S), kluczowe jest też bowiem dostosowanie sposobu zarządzania firmą – czyli właśnie „G”.
„Corporate Governance”, czyli ład korporacyjny, to system zasad, najczęściej w formie wewnętrznych regulaminów oraz polityk, za pomocą których kierowana i kontrolowana jest spółka. Celem tych zasad jest budowanie środowiska zaufania, przejrzystości i odpowiedzialności, które są kluczowe dla zapewnienia stabilności firmy.
Co obejmuje Ład korporacyjny
Jeśli chodzi o spółki kapitałowe, dotychczas najpowszechniejsze były regulacje porządkujące relacje wewnętrzne, tworzone po to by minimalizować ewentualne wątpliwości czy spory w zakresie kompetencji poszczególnych organów. Wdrożenie odpowiednich procedur miało tym samym zapewnić sprawność procesów decyzyjnych. Rozwiązania te były i nadal są najczęściej wprowadzane w formie postanowień umowy lub statutu spółki albo regulaminów organów spółki.
W ostatnim czasie to podejście znacząco się rozszerzyło. Przedsiębiorcy, w ramach wdrażania ESG w swoich organizacjach, coraz częściej decydują się bowiem na formalne przyjęcie zasad i standardów postępowania, m.in. poprzez:
- Regulacje przedstawiające kulturę korporacyjną oraz wartości firmy np. w formie kodeksu etyki
- Rozwiązania w zakresie ochrony sygnalistów
- Politykę antykorupcyjną dotyczącą ujawniania naruszeń oraz zapobiegania ich występowaniu
- Zasady działalności związanej z wywieraniem wpływu politycznego, w tym działalności lobbingowej
- Rozwiązania w zakresie zapewnienia dobrostanu zwierząt
- Polityki zarządzania relacjami z klientami i dostawcami
Firmy będą raportować kwestie ESG, w tym ład korporacyjny
W najbliższym czasie wdrożenia związane z ładem korporacyjnym w ramach ESG będą niewątpliwie wymagały uwagi przedsiębiorców.
Mimo, że zgodnie z przepisami, tylko część podmiotów będzie zobowiązana do raportowania zagadnień wskazanych w ESRS[1], szereg obowiązków spadnie również na pozostałych uczestników rynku.
Duże firmy będą bowiem musiały uwzględniać informacje (oraz nakładać wymogi) od swoich kontrahentów w tzw. „łańcuchu wartości”, co doprowadzi do pośredniego obciążenia tych podmiotów, które nie są wprost objęte regulacjami.
Co ważne, już dziś coraz więcej konsumentów i kontrahentów, podejmując decyzję o rozpoczęciu współpracy, zwraca uwagę na działania firm w zakresie ESG. Zachowanie odpowiedniej staranności w tym zakresie może mieć zatem istotny wpływ na wizerunek firmy i jej wyniki.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
[1] Europejskie standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESRS), stanowiące załącznik do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/2772 z dnia 31 lipca 2023 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju