Zaznacz stronę

Korzystanie z AI nie zwalnia od skutków naruszenia praw do znaków towarowych

6 września 2024 | Aktualności, The Right Focus, Wiedza

Aktualna dyskusja na temat sztucznej inteligencji skupia się najczęściej na ustaleniu tego komu przysługują prawa do wyników prac wytworzonych przy pomocy AI. Tymczasem pomija się skutki, jakie może wywołać AI przy budowaniu nowych marek, opracowywaniu logotypów i innych treści marketingowych w kontekście już obowiązujących praw ochronnych na znaki towarowe, które mogą zostać naruszone. Warto o tym pamiętać.

Wyniki prac AI do kontroli

Wielu przedsiębiorców zastanawia się nad tym, kto posiada prawa własności intelektualnej (IP) do prac wytworzonych przez sztuczną inteligencję.

Dotyczy to zwłaszcza praw autorskich oraz patentów chroniących nowe wynalazki. Zupełnie pomijana jest natomiast kwestia znaków towarowych. Być może przedsiębiorcy sądzą, że te nie mają znaczenia w ich działalności lub też, że AI wykorzystywany w narzędziach nie dopuszcza do naruszenia praw innych podmiotów? To oczywisty błąd.

Obecne narzędzia wykorzystujące AI pomagają bowiem w tworzeniu wielu materiałów marketingowych (np. tekstów, grafik, filmów etc.). Rozwiązania bazujące np. na ChatGPT, coraz częściej generują treści przeznaczone do mediów społecznościowych czy też stron internetowych. Te same narzędzia mogą kreować nazwy marek własnych wraz z propozycjami grafik i logotypów, pod którymi te będą w przyszłości funkcjonowały na rynku. Przy tworzeniu takiego materiału generatywna sztuczna inteligencja analizuje ogromną ilość informacji i danych, które służą do przygotowania żądanej treści i na tej podstawie przygotowuje swoje propozycje. Jak pokazuje praktyka, narzędzia AI wprost korzystają z innych utworów. Oznacza to, że przy tworzeniu nowych materiałów bazują na wcześniejszych, często tylko nieznacznie je zmieniając.

W konsekwencji, nie jest wykluczone, że np. po wpisaniu prompta, czyli instrukcji, która ma wygenerować nową markę napojów gazowanych otrzymamy wyniki bazujące na nazwach lub zarejestrowanych znakach słowno-graficznych popularnych producentów. Nieznacznie tylko zmienionych. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się użyć takiej nazwy, prawdopodobnie spotka się z zarzutem o naruszenie praw znaku towarowego. A zasłanianie się brakiem wiedzy lub obwinianie AI nie będzie skutecznie chroniło go przed tego rodzaju zarzutami.

Zatem, jeśli firma używa narzędzi opartych o AI do tworzenia nowych marek lub logotypów bez późniejszej weryfikacji przygotowanych wyników, to takie działanie może prowadzić do naruszenia praw udzielonych już wcześniej innym podmiotom.

Chatboty mogą naruszać IP

Rosnąca popularność narzędzi opartych na AI spowodowała, że wielu przedsiębiorców do bieżącej komunikacji z odbiorcami używa chatbotów, które wchodzą w interakcję z użytkownikami, asystują np. w nawigacji po stronie, czy pomagają rozwiązywać problemy z produktem. Chatboty wykorzystują sztuczną inteligencję i działają na podstawie algorytmów oraz reguł. Mogą przybierać różne formy: tekstowe, głosowe lub wideo. Nie są oczywiście nieomylne i, podobnie jak innym narzędziom opartym o modele AI, zdarza się im miewać „halucynacje”, kiedy podają informacje nieoparte na dostarczonych danych ani stanie faktycznym.

Chatbot może zatem dopuścić się naruszenia znaku towarowego, twierdząc na przykład, że przedsiębiorstwo „X” prowadzące stronę internetową oferuje dany towar lub usługę faktycznie należącą do innego, niepowiązanego podmiotu. Zainteresowany może uznać to za naruszenie znaku towarowego. Również i w tym przypadku na niewiele zda się tłumaczenie o niewiedzy i wskazywanie na winę chatbota.

Jak zatem wyeliminować lub ograniczyć ryzyko ewentualnych naruszeń praw do znaków towarowych? Stosując złotą zasadę ograniczonego zaufania.

Narzędzia AI wymagają bowiem właściwej kontroli, w tym przygotowania odpowiednich regulacji i wytycznych odnośnie możliwości i zakresu korzystania z nich przez pracowników czy podwykonawców. Jedynie dzięki ściśle określonym procedurom można ograniczyć lub wyeliminować ryzyko naruszeń

Masz pytania? Skontaktuj się z autorem

Tomasz Szambelan

Najnowsza Wiedza

Kto ma dane, ten ma władzę. Data Act ją dzieli na nowo

Obowiązujące od września 2025 roku unijne rozporządzenie Data Act jest przełomem, który reguluje dostęp do danych i ich wykorzystywania. Dane generowane przez urządzenia – od ciągników rolniczych i maszyn przemysłowych po panele fotowoltaiczne i flotę transportową – przestają być wyłączną domeną producentów. Teraz pozostali uczestnicy rynku zyskują możliwości dostępu do nich i wykorzystywania danych do budowania nowych, innowacyjnych produktów i usług. Data Act wymusza odejście od modeli biznesowych opartych na monopolizacji danych i dzielenia się nimi na określonych w regulacji zasadach. Wchodzimy więc w zupełnie nową rzeczywistość.

KSeF a ceny transferowe: nowa era transparentności i wyzwań operacyjnych

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedno z największych wyzwań dla firm z grup kapitałowych ostatnich lat. Choć KSeF ma uprościć proces fakturowania i ograniczyć nadużycia podatkowe, znacząco wpływa również na obszar cen transferowych a w szczególności na dokumentowanie i rozliczanie korekt TP.

Wniesienie mienia do fundacji rodzinnej – o czym warto pamiętać

Fundacja rodzinna jest osobą prawną, a jej celem jest efektywne zarządzanie majątkiem i zapewnienie jego sukcesji bez ryzyka rozproszenia wypracowanych przez pokolenia środków. Kluczową kwestią związaną z działalnością takiej organizacji będzie zatem wniesienie do niej tego majątku, czyli różnego rodzaju aktywów, jakie będą pracowały na rzecz beneficjentów. Sprawdzamy, jak taki proces wygląda w praktyce.

Migracja chmury po Data Act – nowe prawa, mniej kosztów i więcej swobody

Data Act wymusza znaczną zmianę w podejściu do usług chmurowych. Firmy powinny przeanalizować swoje umowy i już teraz planować ich uaktualnienie. Kluczowe jest wprowadzenie odpowiednich postanowień migracyjnych, usunięcie lub renegocjacja opłat „wyjściowych” oraz przygotowanie infrastruktury pod względem technicznym i organizacyjnym na interoperacyjność i migrację zgodnie z nowymi regulacjami.

Dekada zrównoważonego rozwoju

Dziesięć lat temu społeczność międzynarodowa przyjęła Agendę 2030 z 17 Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDGs). Polska, jako jej sygnatariusz, zobowiązała się do wdrażania działań w obszarach gospodarki, społeczeństwa i środowiska. Po dekadzie warto podsumować nasze osiągnięcia oraz kluczowe regulacje ESG, które ukształtowały krajobraz prawny, zarówno w Polsce, jak i całej Unii Europejskiej.

Przegląd sektora bankowego | Banking dziś i jutro | Październik 2025

Ostatnie cztery miesiące 2025 r. mogą przynieść bankom działającym w Polsce kolejne 10 mld zł zysku — szacuje Związek Banków Polskich. Byłby to nowy rekord i prawdopodobnie ostatni tak dobry rok. Na 2026 r. prognozy zakładają spadek zysków banków do 35 mld zł.

Nowe limity podatkowe na auta firmowe

Od 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe limity dotyczące możliwości zaliczania odpisów amortyzacyjnych oraz opłat leasingowych od samochodów osobowych do kosztów uzyskania przychodów.

Inwestycje zagraniczne w firmy z sektorów strategicznych pod ochroną państwa

24 lipca 2025 r. weszły w życie przepisy zmieniające ustawę o kontroli niektórych inwestycji między innymi w zakresie zniesienia tymczasowego charakteru przepisów o kontroli niektórych inwestycji przed zagranicznym przejęciem. Regulacje te były wprowadzone je podczas pandemii COVID-19, z określonym terminem obowiązywania.

Zapraszamy do kontaktu:

Tomasz Szambelan

Tomasz Szambelan

Adwokat / Counsel / Własność Intelektualna i Przemysłowa

+48 608 593 042

t.szambelan@kochanski.pl