Zaznacz stronę

Już w 2025 r. czeka nas Akt o dostępności

16 października 2024 | Aktualności, The Right Focus, Wiedza

Ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze implementuje do polskiego prawa unijną dyrektywę tzw. Europejski Akt o Dostępności (EEA). To pierwsza, wielosektorowa regulacja w tym obszarze, która wyznacza wspólne wymogi dla państw członkowskich w zakresie budowania społeczeństwa inkluzywnego.

Akt o dostępności – definicje, zakres, zastosowanie

Regulacja, poprzez poprawę dostępu do powszechnie używanych produktów i usług, ma promować pełny i skuteczny udział w życiu społecznym osób niepełnosprawnych oraz tych, które doświadczają ograniczeń funkcjonalnych. Chodzi tu m.in. o seniorów, kobiety w ciąży czy osoby podróżujące z bagażem.

Wymogi dostępności obejmą popularne produkty i usługi, które są wykorzystywane powszechnie i codziennie, takie jak:

  • Komputery
  • Telefony
  • Tablety
  • Bankomaty
  • Terminale płatnicze i samoobsługowe
  • E-książki
  • E-handel
  • Usługi bankowości detalicznej
  • Usługi informacji cyfrowej w transporcie pasażerskim

Ustawa definiuje dostępność jako właściwość (produktu albo usługi) umożliwiającą korzystanie z nich zgodnie z przeznaczeniem przez osoby ze szczególnymi potrzebami na zasadzie równości z innymi użytkownikami, przy czym równość ta jest osiągana przez uniwersalne projektowanie.

Swoim zakresem obejmuje:

  • Określenie wymagań dostępności produktów i usług
  • Obowiązki podmiotów gospodarczych dotyczące spełniania tych wymagań
  • Określenie systemu, zasad i trybu sprawowania nadzoru rynku w tym obszarze

Regulacja znajduje zastosowanie przede wszystkim do produktów i usług z dziedziny nowych technologii, takich jak:

  • Sprzęt komputerowy i systemy operacyjne
  • Terminale płatnicze w fizycznych punktach sprzedaży
  • Samoobsługowe bankomaty i wpłatomaty
  • Samoobsługowe automaty biletowe
  • Samoobsługowe urządzenia do odprawy
  • Samoobsługowe, interaktywne terminale przeznaczone do udzielania informacji (z wyjątkiem tych stanowiących zintegrowane części pojazdów)
  • Urządzenia końcowe z interaktywnymi zdolnościami obliczeniowymi wykorzystywane do oferowania lub świadczenia usług telekomunikacyjnych lub dostępu do audiowizualnych usług medialnych

Przepisy ustawy będą stosowane do oferowanych lub świadczonych na rzecz konsumentów usług:

  • Telekomunikacyjnych
  • Dostępu do audiowizualnych usług medialnych
  • Towarzyszących usługom autobusowego, autokarowego, wodnego, lotniczego i kolejowego transportu pasażerskiego w zakresie m.in. stron internetowych, aplikacji mobilnych, biletów elektronicznych i usług elektronicznych systemów sprzedaży biletów i innych
  • Bankowości detalicznej
  • Książek elektronicznych
  • Handlu elektronicznego

Z kolei ustawa nie będzie stosowana do m.in.:

  • Usług oferowanych lub świadczonych przez mikroprzedsiębiorców
  • Stron internetowych i aplikacji mobilnych w zakresie map oraz map interaktywnych, w tym geoportali (w przypadku gdy dane teleadresowe i położenie geograficzne są już prezentowane w sposób dostępny cyfrowo)

Nowe obowiązki przedsiębiorców

Obowiązek zapewniania wymagań w zakresie dostępności będzie ciążyć na producentach, upoważnionych przedstawicielach, importerach i usługodawcach.

Zgodnie postanowieniami ustawy wśród obowiązków producenta znajdują się m.in.:

  • Zapewnienie, że produkty, które wprowadza do obrotu, spełniają wymagania dostępności
  • Dokonanie oceny zgodności produktu z takimi wymaganiami
  • Sporządzanie i przechowywanie dokumentacji technicznej produktu (jako elementu kontroli wewnętrznej)
  • Sporządzenie deklaracji zgodności
  • Zapewnienie istnienia procedur pozwalających na utrzymanie zgodności

Ustawa wprowadza także oddzielne obowiązki dla importerów, dystrybutorów i usługodawców.

Prawa konsumentów i kary pieniężne

Ustawa wzmacnia prawa konsumenta i przyznaje mu prawo do złożenia skargi na niezapewnienie spełnienia wymagań dostępności przez produkt czy usługę. Przepisy określają elementy takiej skargi, możliwe sposoby jej złożenia i termin rozpatrzenia (30 dni od otrzymania przez przedsiębiorcę).

System nadzoru tworzą prezes zarządu PEFRON, organy nadzoru rynku i organy celne.

Ustawa przewiduje także kary pieniężne, które grożą podmiotom gospodarczym za m.in.:

  • Wprowadzanie do obrotu produktów i usług, które nie spełniają wymagań dostępności
  • Nieprzekazanie organom nadzoru informacji, dokumentacji lub dowodów

Wysokość kary nie przekroczy jednak dziesięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający, ogłaszanego przez Prezesa GUS w „Monitorze Polskim” na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS i nie może być wyższa niż 10 proc. obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Akt o dostępności – zaangażowanie biznesu potrzebne od zaraz

Miliony europejskich konsumentów będą cieszyć się większą dostępnością w praktycznie każdym obszarze codziennego życia.

Dotychczas bowiem prawne obowiązki zapewnienia dostępności miały jednostki administracji publicznej. Rozszerzenie ich na podmioty gospodarcze jest etapem standaryzacji w obszarze obsługi konsumentów o różnych potrzebach, bezsprzecznie zmierza do eliminacji nierówności i realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Ustawa została podpisana przez prezydenta 9 maja 2024 r. i wejdzie w życie 28 czerwca 2025 r., z wyjątkiem art. 6 pkt 1, 2 i 5-9 oraz art. 39 pkt 6, które weszły już w życie 30 maja 2024 r.

Nowe regulacje przewidują stopniowe dochodzenie do dostępności i okresy przejściowe, jednak od 28 czerwca 2025 r. podmioty gospodarcze powinny wprowadzać na rynek produkty i świadczyć usługi, które będą zgodne z nowymi przepisami.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Joanna Barbrich

Najnowsza Wiedza

Eco Focus #4

Milena Kazanowska-Kędzierska i Aleksandra Pinkas przyglądają się przygotowaniom polskich firm do wdrożenia unijnego rozporządzenia EUDR, którego celem jest przeciwdziałanie postępującej degradacji lasów.

Opłata od „małpek” – fala kontroli, korzystny wyrok i problemy przedsiębiorców

Niebawem będziemy obchodzić czwartą rocznicę wprowadzenia tej opłaty, co jest dobrą okazją do podsumowania jej skutków oraz wątpliwości związanych z jej stosowaniem. Dzisiaj widzimy bowiem, że wpływy z tego tytułu w żaden sposób nie korelują z wciąż spadającym wolumenem sprzedaży. A to wskazuje na istnienie systemowego problemu.

Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę

12 września 2024 r., po negocjacjach w ramach Rady Dialogu Społecznego, Rada Ministrów, przyjęła Rozporządzenie w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej wysokości stawki godzinowej w 2025 r.

Eco Focus #3

Milena Kazanowska-Kędzierska rozwiewa wątpliwości dotyczące unijnego rozporządzenia w zakresie wylesiania.

Sankcja kredytu darmowego

W polskich sądach jest już około 10 tysięcy pozwów kredytobiorców zarzucających bankom naruszenie przepisów Ustawy o kredycie konsumenckim. Pozwy te mogą stanowić podstawę do skorzystania z sankcji kredytu darmowego.

Zapraszamy do kontaktu:

Joanna Barbrich

Joanna Barbrich

Prawnik / Chief Sustainability Officer

+48 728 432 408

j.barbrich@kochanski.pl