Zaznacz stronę

Influencerze! Uważaj kogo promujesz na Instagramie – promocja alkoholu w social mediach i bardzo surowe grzywny

12 kwietnia 2023 | Aktualności, The Right Focus, Wiedza

Koniec 2022 i początek 2023 roku to czas, w którym promowanie napojów alkoholowych w przestrzeni social mediów zaczęło wzbudzać ogromne zainteresowanie opinii publicznej.

Szczególne emocje wywołują alkohole wysokoprocentowe. Te bowiem, zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, bezwzględnie nie mogą być reklamowane i promowane. Na przekór zaś zakazowi, Internet jest wręcz zalewany treściami, w których pojawiają się nazwy trunków, ich znaki towarowe i kształty graficzne.

Jak influencerzy „radzą sobie” z zakazami

Co ciekawe, w większości przypadków alkohol nie jest głównym bohaterem utworu. Często internauci mają do czynienia z treściami, których nie można jednoznacznie zakwalifikować jako reklamy bądź promocji.

W przestrzeni publicznej pojawiają się bowiem deklaracje twórców, że nikogo nie namawiają do picia alkoholu i całkowicie zaprzeczają, jakoby tworzony przez nich content można było uznać za reklamę bądź promocję.

Swoją działalność chętnie zaś tłumaczą jako „szerzenie wiedzy” o np. nieoczywistym zastosowaniu alkoholu w kuchni, bądź historii z nim związanych. Alkohole pojawiają się również w losowych miejscach, często bez prawidłowego oznaczenia współpracy reklamowej, co odbiega od wytycznych UOKiK i narusza wskazaną powyżej ustawę.

Influencerzy zalewają nas reklamami alkoholu – w Polsce czekają ich surowe kary

W obecnie panującym reżimie prawnym takie działania mogą doprowadzić influencerów do przykrych konsekwencji, wśród których konieczność usunięcia posta bądź zakończenia współpracy z danym zleceniodawcą będzie jedynie kroplą w morzu negatywnych skutków.

Mimo tego, że – przykładowo we Francji – Instagram został zmuszony „jedynie” do usunięcia treści influencerów reklamujących napoje alkoholowe, a wyrok zobowiązał właściciela serwisu – firmę Meta – do dostarczenia Stowarzyszeniu Addictions France danych zawierających prawdziwe tożsamości influencerów, (imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, numery telefonów) to polskie ustawodawstwo w tym zakresie przewiduje znacznie ostrzejsze sankcje.

A te dodatkowo, mogą zostać wymierzone bezpośrednio – nie we właściciela serwisu, ani w określonych producentów alkoholi, a w samych influencerów czy też zwykłe osoby fizyczne, których działalność na mediach społecznościowych przybrałaby miano „promocji” bądź „reklamy”.

Kto bowiem wbrew zakazowi promocji sformułowanemu w art. 131 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi prowadzi reklamę lub promocję napojów alkoholowych lub informuje o sponsorowaniu imprezy masowej, z zastrzeżeniem art. 131 ust. 5 i 6, podlega grzywnie od 10 000 zł do nawet 500 000 zł.

Nawet do pół miliona kary za złamanie zakazu reklamy alkoholu

Mimo tego, że przepisy te weszły w życie z końcem 1997 roku, nadal trudno jest znaleźć przypadki orzecznicze nakładające na promujących wysokie grzywny.

Jednak transformacja technologiczna dała powyższej regulacji nowe życie.

Jeden ze znanych działaczy społecznych wszczął na tej podstawie postępowanie przed Prokuraturą Rejonową Warszawa-Śródmieście, na skutek którego prokurator postawił zarzuty karne trzem osobom prowadzącym w mediach społecznościowych profile publiczne o znacznym zasięgu.

Zagadnienie to staje się więc aktualne, a sytuacja wskazuje, że osoby rozprzestrzeniające w social mediach swój content muszą mierzyć się z odpowiedzialnością, której do tej pory nie byli świadomi.

Chcesz bezpiecznie rozprzestrzeniać treści w Internecie?

Chcesz być świadomy swoich praw i obowiązków w social mediach?

Skontaktuj się z nami

Bartłomiej Galos

Mateusz Ostrowski

Najnowsza Wiedza

Zmiany Ordynacji podatkowej

Polski system podatkowy może czekać niemała rewolucja. Ministerstwo Finansów ogłosiło projekt zmian, który – według zapowiedzi – ma uprościć, usprawnić, a w niektórych obszarach również zaostrzyć zasady rozliczeń z fiskusem.

Światowy Dzień Własności Intelektualnej – komercjalizacja praw IP

Już po raz 25. będziemy obchodzić Światowy Dzień Własności Intelektualnej. W tym roku proponujemy nową formułę celebracji tego wydarzenia. Będzie to seria wskazówek oraz podpowiedzi w zakresie własności intelektualnej, a naszym tematem przewodnim będzie aspekt komercjalizacji praw IP.

Fundacja rodzinna – o czym warto wiedzieć?

W którymś momencie niemal każda firma rodzinna staje przed decyzjami o kierunkach rozwoju zbudowanego własnoręcznie biznesu i jednocześnie zabezpieczeniu zgromadzonego przez lata kapitału. Rozwiązaniem może być fundacja rodzinna.

Precedensowy wyrok w sprawie o wykorzystywanie danych do trenowania AI

Federalny Sąd Okręgowy w Delaware wydał istotne orzeczenie w sprawie trenowania sztucznej inteligencji na chronionych prawem autorskim danych agencji Thomson Reuters. Sędzia Stephanos Bibas uznał, że Ross Intelligence posunęło się za daleko. To orzeczenie, choć nieprawomocne, to kamień milowy w prawniczym świecie, dotyczący ochrony treści w nauce maszynowej.

ICLG – Employment & Labour Laws and Regulations, czyli przegląd polskich regulacji prawnych w obszarze zatrudnienia

International Comparative Legal Guides (ICLG) jest uznaną serią publikacji, współtworzoną przez wydawców Global Legal Group (GLG) i międzynarodowy panel ekspertów. To zbiór kluczowych transgranicznych wytycznych prawnych, niezbędnych zarówno kancelariom, jak i spółkom, rządom oraz osobom fizycznym do prowadzenia działalności gospodarczej na całym świecie.

Zapraszamy do kontaktu:

Mateusz Ostrowski

Mateusz Ostrowski

Adwokat / Partner / Szef Praktyki Mediów i Prawa Prasowego

+48 606 385 813

m.ostrowski@kochanski.pl

Bartłomiej Galos

Bartłomiej Galos

Aplikant Adwokacki / Associate / Postępowania Sądowe i Media

+48 22 326 9600

b.galos@kochanski.pl