Zaznacz stronę

Influencerze! Uważaj kogo promujesz na Instagramie – promocja alkoholu w social mediach i bardzo surowe grzywny

12 kwietnia 2023 | Aktualności, The Right Focus, Wiedza

Koniec 2022 i początek 2023 roku to czas, w którym promowanie napojów alkoholowych w przestrzeni social mediów zaczęło wzbudzać ogromne zainteresowanie opinii publicznej.

Szczególne emocje wywołują alkohole wysokoprocentowe. Te bowiem, zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, bezwzględnie nie mogą być reklamowane i promowane. Na przekór zaś zakazowi, Internet jest wręcz zalewany treściami, w których pojawiają się nazwy trunków, ich znaki towarowe i kształty graficzne.

Jak influencerzy „radzą sobie” z zakazami

Co ciekawe, w większości przypadków alkohol nie jest głównym bohaterem utworu. Często internauci mają do czynienia z treściami, których nie można jednoznacznie zakwalifikować jako reklamy bądź promocji.

W przestrzeni publicznej pojawiają się bowiem deklaracje twórców, że nikogo nie namawiają do picia alkoholu i całkowicie zaprzeczają, jakoby tworzony przez nich content można było uznać za reklamę bądź promocję.

Swoją działalność chętnie zaś tłumaczą jako „szerzenie wiedzy” o np. nieoczywistym zastosowaniu alkoholu w kuchni, bądź historii z nim związanych. Alkohole pojawiają się również w losowych miejscach, często bez prawidłowego oznaczenia współpracy reklamowej, co odbiega od wytycznych UOKiK i narusza wskazaną powyżej ustawę.

Influencerzy zalewają nas reklamami alkoholu – w Polsce czekają ich surowe kary

W obecnie panującym reżimie prawnym takie działania mogą doprowadzić influencerów do przykrych konsekwencji, wśród których konieczność usunięcia posta bądź zakończenia współpracy z danym zleceniodawcą będzie jedynie kroplą w morzu negatywnych skutków.

Mimo tego, że – przykładowo we Francji – Instagram został zmuszony „jedynie” do usunięcia treści influencerów reklamujących napoje alkoholowe, a wyrok zobowiązał właściciela serwisu – firmę Meta – do dostarczenia Stowarzyszeniu Addictions France danych zawierających prawdziwe tożsamości influencerów, (imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, numery telefonów) to polskie ustawodawstwo w tym zakresie przewiduje znacznie ostrzejsze sankcje.

A te dodatkowo, mogą zostać wymierzone bezpośrednio – nie we właściciela serwisu, ani w określonych producentów alkoholi, a w samych influencerów czy też zwykłe osoby fizyczne, których działalność na mediach społecznościowych przybrałaby miano „promocji” bądź „reklamy”.

Kto bowiem wbrew zakazowi promocji sformułowanemu w art. 131 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi prowadzi reklamę lub promocję napojów alkoholowych lub informuje o sponsorowaniu imprezy masowej, z zastrzeżeniem art. 131 ust. 5 i 6, podlega grzywnie od 10 000 zł do nawet 500 000 zł.

Nawet do pół miliona kary za złamanie zakazu reklamy alkoholu

Mimo tego, że przepisy te weszły w życie z końcem 1997 roku, nadal trudno jest znaleźć przypadki orzecznicze nakładające na promujących wysokie grzywny.

Jednak transformacja technologiczna dała powyższej regulacji nowe życie.

Jeden ze znanych działaczy społecznych wszczął na tej podstawie postępowanie przed Prokuraturą Rejonową Warszawa-Śródmieście, na skutek którego prokurator postawił zarzuty karne trzem osobom prowadzącym w mediach społecznościowych profile publiczne o znacznym zasięgu.

Zagadnienie to staje się więc aktualne, a sytuacja wskazuje, że osoby rozprzestrzeniające w social mediach swój content muszą mierzyć się z odpowiedzialnością, której do tej pory nie byli świadomi.

Chcesz bezpiecznie rozprzestrzeniać treści w Internecie?

Chcesz być świadomy swoich praw i obowiązków w social mediach?

Skontaktuj się z nami

Bartłomiej Galos

Mateusz Ostrowski

Najnowsza Wiedza

Zapraszamy do kontaktu:

Mateusz Ostrowski

Mateusz Ostrowski

Adwokat, Partner, Szef Praktyki Postępowań Sądowych

+48 606 385 813

m.ostrowski@kochanski.pl

Bartłomiej Galos

Bartłomiej Galos

Prawnik / Postępowania Sądowe i Media

+48 22 326 9600

b.galos@kochanski.pl