Zaznacz stronę

Influencerze! Uważaj kogo promujesz na Instagramie – promocja alkoholu w social mediach i bardzo surowe grzywny

12 kwietnia 2023 | Aktualności, The Right Focus, Wiedza

Koniec 2022 i początek 2023 roku to czas, w którym promowanie napojów alkoholowych w przestrzeni social mediów zaczęło wzbudzać ogromne zainteresowanie opinii publicznej.

Szczególne emocje wywołują alkohole wysokoprocentowe. Te bowiem, zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, bezwzględnie nie mogą być reklamowane i promowane. Na przekór zaś zakazowi, Internet jest wręcz zalewany treściami, w których pojawiają się nazwy trunków, ich znaki towarowe i kształty graficzne.

Jak influencerzy „radzą sobie” z zakazami

Co ciekawe, w większości przypadków alkohol nie jest głównym bohaterem utworu. Często internauci mają do czynienia z treściami, których nie można jednoznacznie zakwalifikować jako reklamy bądź promocji.

W przestrzeni publicznej pojawiają się bowiem deklaracje twórców, że nikogo nie namawiają do picia alkoholu i całkowicie zaprzeczają, jakoby tworzony przez nich content można było uznać za reklamę bądź promocję.

Swoją działalność chętnie zaś tłumaczą jako „szerzenie wiedzy” o np. nieoczywistym zastosowaniu alkoholu w kuchni, bądź historii z nim związanych. Alkohole pojawiają się również w losowych miejscach, często bez prawidłowego oznaczenia współpracy reklamowej, co odbiega od wytycznych UOKiK i narusza wskazaną powyżej ustawę.

Influencerzy zalewają nas reklamami alkoholu – w Polsce czekają ich surowe kary

W obecnie panującym reżimie prawnym takie działania mogą doprowadzić influencerów do przykrych konsekwencji, wśród których konieczność usunięcia posta bądź zakończenia współpracy z danym zleceniodawcą będzie jedynie kroplą w morzu negatywnych skutków.

Mimo tego, że – przykładowo we Francji – Instagram został zmuszony „jedynie” do usunięcia treści influencerów reklamujących napoje alkoholowe, a wyrok zobowiązał właściciela serwisu – firmę Meta – do dostarczenia Stowarzyszeniu Addictions France danych zawierających prawdziwe tożsamości influencerów, (imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, numery telefonów) to polskie ustawodawstwo w tym zakresie przewiduje znacznie ostrzejsze sankcje.

A te dodatkowo, mogą zostać wymierzone bezpośrednio – nie we właściciela serwisu, ani w określonych producentów alkoholi, a w samych influencerów czy też zwykłe osoby fizyczne, których działalność na mediach społecznościowych przybrałaby miano „promocji” bądź „reklamy”.

Kto bowiem wbrew zakazowi promocji sformułowanemu w art. 131 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi prowadzi reklamę lub promocję napojów alkoholowych lub informuje o sponsorowaniu imprezy masowej, z zastrzeżeniem art. 131 ust. 5 i 6, podlega grzywnie od 10 000 zł do nawet 500 000 zł.

Nawet do pół miliona kary za złamanie zakazu reklamy alkoholu

Mimo tego, że przepisy te weszły w życie z końcem 1997 roku, nadal trudno jest znaleźć przypadki orzecznicze nakładające na promujących wysokie grzywny.

Jednak transformacja technologiczna dała powyższej regulacji nowe życie.

Jeden ze znanych działaczy społecznych wszczął na tej podstawie postępowanie przed Prokuraturą Rejonową Warszawa-Śródmieście, na skutek którego prokurator postawił zarzuty karne trzem osobom prowadzącym w mediach społecznościowych profile publiczne o znacznym zasięgu.

Zagadnienie to staje się więc aktualne, a sytuacja wskazuje, że osoby rozprzestrzeniające w social mediach swój content muszą mierzyć się z odpowiedzialnością, której do tej pory nie byli świadomi.

Chcesz bezpiecznie rozprzestrzeniać treści w Internecie?

Chcesz być świadomy swoich praw i obowiązków w social mediach?

Skontaktuj się z nami

Bartłomiej Galos

Mateusz Ostrowski

Najnowsza Wiedza

Kto ma dane, ten ma władzę. Data Act ją dzieli na nowo

Obowiązujące od września 2025 roku unijne rozporządzenie Data Act jest przełomem, który reguluje dostęp do danych i ich wykorzystywania. Dane generowane przez urządzenia – od ciągników rolniczych i maszyn przemysłowych po panele fotowoltaiczne i flotę transportową – przestają być wyłączną domeną producentów. Teraz pozostali uczestnicy rynku zyskują możliwości dostępu do nich i wykorzystywania danych do budowania nowych, innowacyjnych produktów i usług. Data Act wymusza odejście od modeli biznesowych opartych na monopolizacji danych i dzielenia się nimi na określonych w regulacji zasadach. Wchodzimy więc w zupełnie nową rzeczywistość.

KSeF a ceny transferowe: nowa era transparentności i wyzwań operacyjnych

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedno z największych wyzwań dla firm z grup kapitałowych ostatnich lat. Choć KSeF ma uprościć proces fakturowania i ograniczyć nadużycia podatkowe, znacząco wpływa również na obszar cen transferowych a w szczególności na dokumentowanie i rozliczanie korekt TP.

Wniesienie mienia do fundacji rodzinnej – o czym warto pamiętać

Fundacja rodzinna jest osobą prawną, a jej celem jest efektywne zarządzanie majątkiem i zapewnienie jego sukcesji bez ryzyka rozproszenia wypracowanych przez pokolenia środków. Kluczową kwestią związaną z działalnością takiej organizacji będzie zatem wniesienie do niej tego majątku, czyli różnego rodzaju aktywów, jakie będą pracowały na rzecz beneficjentów. Sprawdzamy, jak taki proces wygląda w praktyce.

Migracja chmury po Data Act – nowe prawa, mniej kosztów i więcej swobody

Data Act wymusza znaczną zmianę w podejściu do usług chmurowych. Firmy powinny przeanalizować swoje umowy i już teraz planować ich uaktualnienie. Kluczowe jest wprowadzenie odpowiednich postanowień migracyjnych, usunięcie lub renegocjacja opłat „wyjściowych” oraz przygotowanie infrastruktury pod względem technicznym i organizacyjnym na interoperacyjność i migrację zgodnie z nowymi regulacjami.

Dekada zrównoważonego rozwoju

Dziesięć lat temu społeczność międzynarodowa przyjęła Agendę 2030 z 17 Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDGs). Polska, jako jej sygnatariusz, zobowiązała się do wdrażania działań w obszarach gospodarki, społeczeństwa i środowiska. Po dekadzie warto podsumować nasze osiągnięcia oraz kluczowe regulacje ESG, które ukształtowały krajobraz prawny, zarówno w Polsce, jak i całej Unii Europejskiej.

Przegląd sektora bankowego | Banking dziś i jutro | Październik 2025

Ostatnie cztery miesiące 2025 r. mogą przynieść bankom działającym w Polsce kolejne 10 mld zł zysku — szacuje Związek Banków Polskich. Byłby to nowy rekord i prawdopodobnie ostatni tak dobry rok. Na 2026 r. prognozy zakładają spadek zysków banków do 35 mld zł.

Nowe limity podatkowe na auta firmowe

Od 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe limity dotyczące możliwości zaliczania odpisów amortyzacyjnych oraz opłat leasingowych od samochodów osobowych do kosztów uzyskania przychodów.

Inwestycje zagraniczne w firmy z sektorów strategicznych pod ochroną państwa

24 lipca 2025 r. weszły w życie przepisy zmieniające ustawę o kontroli niektórych inwestycji między innymi w zakresie zniesienia tymczasowego charakteru przepisów o kontroli niektórych inwestycji przed zagranicznym przejęciem. Regulacje te były wprowadzone je podczas pandemii COVID-19, z określonym terminem obowiązywania.

Zapraszamy do kontaktu:

Bartłomiej Galos

Bartłomiej Galos

Aplikant Adwokacki / Associate / Postępowania Sądowe i Media

+48 22 326 9600

b.galos@kochanski.pl