Mistrzostwa Europy w piłce nożnej to nie tylko przykład znakomitej organizacji imprezy sportowej, lecz również przemyślanej i długofalowej ochrony praw własności intelektualnej organizatora. I to na wielu płaszczyznach.
Budowanie portfolio praw IP przez UEFA EURO 2024
Ten kto sądzi, że największa impreza piłkarska roku w Europie dotyczy jedynie sportu jest w wielkim błędzie. Wraz z ogłoszeniem we wrześniu 2018 r. Niemiec, jako gospodarza turnieju, UEFA czyli główny organizator, dokonywała systematycznego zabezpieczenia swoich praw własności intelektualnej poprzez zgłaszanie znaków towarowych i wzorów wspólnotowych w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO).
Pierwszym z nich był znak słowno-graficzny UEFA EURO 2024 GERMANY.
Równolegle z przygotowaniami organizacyjnymi turnieju, UEFA rozbudowywała portfolio praw IP podlegających ochronie, zastrzegając m.in. charakterystyczne elementy layout grafik, które używane są obecnie w relacjach medialnych, a dotyczą m.in. miast gospodarzy imprezy czy też grafikę pucharu wpisanego w tło z flag, znajdującą się na większości produktów dotyczących tej imprezy.
Nieodzownym elementem każdego wydarzenia tej rangi, jest oczywiście maskotka, która miała swoją premierę na rok przed planowanymi wydarzeniami. Także w tym przypadku niezwłocznie złożono aplikację o udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy UE, ukazujący sympatycznego misia Albärta.
UEFA zadbała także o rejestrację całej gamy wzorów wspólnotowych, nawiązujących do wcześniej omawianych znaków.
To jedynie mała próbka zarejestrowanych znaków towarowych i wzorów wspólnotowych, jakimi dysponuje UEFA. Do tego należy doliczyć także prawa autorskie do utworów odtwarzanych podczas relacji czy też oficjalnej piosenki turnieju Meduza, OneRepublic, Leony – Fire (Official UEFA EURO 2024 Song).
Całość składa się na przemyślaną taktykę mającą na celu pełną ochronę praw i ich komercjalizację.
Logo UEFA EURO 2024 tylko za zgodą UEFA
Przy okazji turnieju UEFA opublikowała guidelines, w których szczegółowo przedstawiła wszelkie aspekty odnoszące się do możliwości wykorzystania posiadanych praw IP w kontekście wydarzenia sportowego. Bo to właśnie ona decyduje kto może posługiwać się logo mistrzostw i innymi zarejestrowanymi znakami.
Należy pamiętać, że nie każde wykorzystanie marki EURO 2024 jest zabronione. Jeśli ktoś wykorzystuje logo EURO 2024 w czysto osobisty, niekomercyjny sposób (np. na prywatnym przyjęciu w swoim domu) wówczas nie ma obowiązku uzyskiwania specjalnego zezwolenia właściciela.
Co ciekawe, sama UEFA wskazuje, że każda osoba fizyczna lub firma może używać słownych znaków towarowych UEFA w kontekście komercyjnym, jeśli zostały one przedstawione czysto opisowo i nie sugeruje się oficjalnego powiązania z organizacją. Jednocześnie wyraźnie wskazano, że komercyjne wykorzystanie oficjalnych grafik lub emblematów EURO 2024 jest zabronione, a użycie znaków słownych EURO 2024 nie może być bardziej widoczne niż reszta tekstu.
UEFA znana jest z dbałości o swoje prawa IP oraz egzekwowanie potencjalnych naruszeń. W takim przypadku, UEFA może domagać się odszkodowania, którego wysokość zależna będzie od szkody poniesionej przez organizację.
Niewątpliwie sposób przygotowania tej największej w Europie imprezy piłkarskiej pod kątem zabezpieczenia praw własności intelektualnej może być inspiracją dla innych. Także w kontekście branż, niezwiązanych bezpośrednio ze sportem.
Najistotniejsze jest to, aby ochronę prawną marki i portfolio praw IP oraz zarządzanie nimi budować w sposób przemyślany oraz z odpowiednim wyprzedzeniem. Na długo przed oficjalną premierą towarów lub usług na rynku.
Masz pytania? Skontaktuj się z autorem