Zaznacz stronę

Eco Focus #4

28 listopada 2024 | Aktualności, Eco Focus, Wiedza

Milena Kazanowska-KędzierskaAleksandra Pinkas przyglądają się przygotowaniom polskich firm do wdrożenia unijnego rozporządzenia EUDR, którego celem jest przeciwdziałanie postępującej degradacji lasów[1].

Europejscy przedsiębiorcy mogą jednak na moment odetchnąć, obowiązek dostosowania się do nowych przepisów może się bowiem opóźnić i to aż o 12 miesięcy[2].

Co więcej, opublikowane sprostowanie[3] do rozporządzenia wyjaśnia wątpliwości w zakresie kwalifikacji opakowań wykorzystywanych do zabezpieczenia produktów odnośnych. Pytań o to jest bowiem coraz więcej. Nasze ekspertki odpowiadają na te, które pojawiają się najczęściej.

Czy opakowania zabezpieczające produkty odnośne, np. podczas transportu będą również klasyfikowane jako produkty odnośne?

Przypomnijmy, że rozporządzenie EUDR określa odnośne towary i wytwarzane z nich odnośne produkty, powodujące wylesianie. Jednym z odnośnych towarów jest drewno, a w katalogu odnośnych produktów z drewna wskazano m.in. papier, skrzynie, pudła, klatki, bębny i podobne opakowania, z drewna.

Powstaje zatem pytanie, czy podmioty dokonujące obrotu produktami w opakowaniach drewnopochodnych będą z tego powodu zobowiązane do przestrzegania rozporządzenia EUDR.

Otóż, w przypadku, gdy przedmiotem obrotu jest produkt odnośny w opakowaniu ochronnym, EUDR odnosi się stricte do tego produktu, nie zaś do jego opakowania.

Natomiast, kiedy obrót dotyczy samego opakowania, które jest odnośnym produktem z drewna, rozporządzenie będzie odnosić się do tego opakowania.

Podsumowując, wspomniane sprostowanie z katalogu odnośnych produktów z drewna wyłącza materiały opakowaniowe stosowane jedynie w celu wzmocnienia, ochrony lub transportu innych produktów wprowadzanych na rynek.

Mam sporo wątpliwości związanych właśnie z opakowaniami z drewna. Gdzie mogę znaleźć sprawdzone informacje o tym, co konkretnie podlega pod rozporządzenie, a co jest spod niego wyłączone?

Takim  wiarygodnym źródłem są na pewno wytyczne[4] Komisji Europejskiej, które szczegółowo wyjaśniają wątpliwości związane ze stosowaniem rozporządzenia EUDR, w tym w odniesieniu do opakowań.

W tym względzie warto zwrócić szczególną uwagę na to, że w odniesieniu do opakowań i materiałów opakowaniowych, a dokładnie następujących odnośnych produktów z drewna, takich jak:

  • Kartony, pudła, pudełka, torby i pozostałe pojemniki do pakowania, z papieru, tektury, waty lub włókien celulozowych oraz segregatory, pudełka na listy i podobne akcesoria biurowe
    • Jeśli są wprowadzane na rynek lub eksportowane jako samodzielne produkty, podlegają rozporządzeniu EUDR
    • Jeśli służą wyłącznie do wspierania, ochrony lub transportu innego produktu, nie podlegają rozporządzeniu
  • Skrzynie, pudła, klatki, bębny i podobne opakowania drewniane, palety i pozostałe platformy załadunkowe
    • Jeśli są wprowadzane do obrotu lub wywożone jako niezależne produkty, obejmuje je rozporządzenie, co oznacza konieczność spełnienia określonych w nim wymagań

Podsumowując, rozporządzenie EUDR:

Obejmuje:

  • Materiały opakowaniowe wprowadzane do obrotu jako niezależne produkty
  • Pojemniki, które nadają produktowi jego zasadniczy charakter: np. dekoracyjne pudełka prezentowe

Nie obejmuje:

  • Materiałów opakowaniowych z towarami umieszczonymi w środku, stosowanych wyłącznie w celu wspierania, ochrony lub transportu innych produktów
  • Instrukcji użytkownika towarzyszących przesyłkom, chyba że są one wprowadzane do obrotu jako niezależne produkty

Działam w branży opakowaniowej, jak to wpłynie na mój biznes?

Warto przyglądać się temu, co dzieje się na rynku. Nowe wymogi dla producentów opakowań i trendy rynkowe, czyli coraz większe znaczenie opakowań z materiałów pochodzących z drewna oraz stopniowe odchodzenie od tworzyw sztucznych, choćby w związku z dyrektywą Single Use Plastic (która ma ograniczać wykorzystywanie jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych) oznaczają na pewno wyzwania, ale i szanse. Warto byłoby je zagospodarować.

To, o czym bezwzględnie muszą pamiętać przedsiębiorcy:

  • Konieczność weryfikacji źródeł pochodzenia surowców
  • Nowe możliwości rozwoju w obszarze zrównoważonych opakowań
  • Potrzeba dostosowania procesów do nowych wymogów prawnych

Czy zmiana terminu wejścia w życie EUDR jest już pewna?

Projekt rozporządzenia zmieniającego jest na etapie pierwszego czytania przez prawodawców UE. Jeśli uzyska akceptację Rady UE, zgodnie z obecnym brzmieniem, zacznie obowiązywać trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niezależnie od daty wejścia w życie rozporządzenia zmieniającego, będzie ono stosowane od 30 grudnia 2025 r. zamiast jak pierwotnie przyjęto, 30 grudnia 2024 r.

Zobacz też:

Eco Focus #3 o obowiązku zachowania należytej staranności.

Eco Focus #2 o karach i konsekwencjach, jakie grożą przedsiębiorcom za nieprzestrzeganie regulacji oraz systemie kontroli.

Eco Focus #1 o podstawowych pojęciach i liście towarów objętych nowymi przepisami.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Milena Kazanowska-Kędzierska

Aleksandra Pinkas

 

[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 z 31 maja 2023 r. w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 995/2010 (Dz. Urz. UE. L. z 2023 r. Nr 150 ze zm.)

[2] Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EU) 2023/1115 as regards provisions relating to the date of application (COM/2024/452 final)

[3] Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 z 31 maja 2023 r. w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 995/2010 (Dz. Urz. UE. L 150 z 2023 r.) ST/12716/2024/INIT (Dz. Urz. UE. L, 2024/90591 z 2024 r.)

[4] Zawiadomienie Komisji – wytyczne – dotyczące rozporządzenia (UE) 2023/1115 w sprawie produktów niepowodujących wylesiania (Dz. Urz. UE. C. z 2024 r. poz. 6789)

Najnowsza Wiedza

Opłata od „małpek” – fala kontroli, korzystny wyrok i problemy przedsiębiorców

Niebawem będziemy obchodzić czwartą rocznicę wprowadzenia tej opłaty, co jest dobrą okazją do podsumowania jej skutków oraz wątpliwości związanych z jej stosowaniem. Dzisiaj widzimy bowiem, że wpływy z tego tytułu w żaden sposób nie korelują z wciąż spadającym wolumenem sprzedaży. A to wskazuje na istnienie systemowego problemu.

Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę

12 września 2024 r., po negocjacjach w ramach Rady Dialogu Społecznego, Rada Ministrów, przyjęła Rozporządzenie w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej wysokości stawki godzinowej w 2025 r.

Eco Focus #3

Milena Kazanowska-Kędzierska rozwiewa wątpliwości dotyczące unijnego rozporządzenia w zakresie wylesiania.

Sankcja kredytu darmowego

W polskich sądach jest już około 10 tysięcy pozwów kredytobiorców zarzucających bankom naruszenie przepisów Ustawy o kredycie konsumenckim. Pozwy te mogą stanowić podstawę do skorzystania z sankcji kredytu darmowego.

Eco Focus #2

Milena Kazanowska-Kędzierska odpowiada na pytania dotyczące rozporządzenia EUDR, tym razem skupiając się na konsekwencjach, jakie grożą przedsiębiorcom za nieprzestrzeganie tych regulacji oraz systemie kontroli.

Zapraszamy do kontaktu:

Aleksandra Pinkas

Aleksandra Pinkas

Młodszy Prawnik / Energetyka / Infrastruktura i Środowisko

+48 608 335 167

a.pinkas@kochanski.pl