Zaznacz stronę

Eco Focus #2

23 października 2024 | Aktualności, Eco Focus, Wiedza

Milena Kazanowska-Kędzierska odpowiada na pytania dotyczące rozporządzenia EUDR, tym razem skupiając się na konsekwencjach, jakie grożą przedsiębiorcom za nieprzestrzeganie tych regulacji oraz systemie kontroli.

To kluczowe informacje dla wszystkich firm, którzy muszą przygotować się do nowych przepisów dotyczących wylesiania, czyli produkcji opartej na wykorzystaniu bydła, kakao, kawy, palmy olejowej, kauczuku, soi i drewna.

Jakie kary grożą przedsiębiorcom za naruszenie postanowień Rozporządzenia?

 Milena Kazanowska-Kędzierska

Przypomnijmy, że każdy kraj UE samodzielnie ustali, jak dokładnie będzie karać firmy, które nie będą przestrzegały nowych przepisów.

Unia podaje zaledwie ogólne ramy i maksymalne wysokości kar, ale szczegółowe zasady ich nakładania będą różnić się w zależności od konkretnego kraju i przyjętego modelu.

W Polsce, jak dotąd, żadne przepisy wykonawcze w tym zakresie nie zostały ani przyjęte, ani nawet przedstawione, niemniej jednak samo Rozporządzenie wskazuje katalog kar grożących za naruszenia, można zatem przyjąć, że polski ustawodawca zaproponuje zbliżony system.

Zgodnie z Rozporządzeniem kary obejmują:

  • Grzywny proporcjonalne do szkód dla środowiska, do wartości odnośnych towarów lub odnośnych produktów, których to dotyczy[1]; w przypadku osoby prawnej maksymalna kwota takiej grzywny wynosi co najmniej 4 proc. łącznego rocznego obrotu osiągniętego przez PODMIOT lub PODMIOT HANDLOWY w całej Unii w roku finansowym poprzedzającym decyzję o nałożeniu grzywny[2]
  • Konfiskatę odnośnych produktów, których dotyczy naruszenie
  • Konfiskatę dochodów uzyskanych z transakcji obejmujących odnośne produkty
  • Czasowe wykluczenie (na okres maksymalnie 12 miesięcy) z procedur udzielania zamówień oraz z dostępu do finansowania publicznego, w tym procedur przetargowych, dotacji i koncesji
  • W przypadku poważnego naruszenia lub powtarzających się naruszeń czasowy zakaz wprowadzania do obrotu lub udostępniania odnośnych towarów i odnośnych produktów na rynku lub ich wywozu
  • W przypadku jak powyżej, zakaz stosowania uproszczonej należytej staranności[3]

Kto będzie odpowiedzialny za kontrole przedsiębiorców w zakresie przestrzegania Rozporządzenia EUDR?

Do 30 grudnia 2023 r. państwa członkowskie miały obowiązek zgłosić Komisji nazwy, adresy i informacje kontaktowe właściwych organów odpowiedzialnych za kontrolę w zakresie przestrzegania  postanowień Rozporządzenia.

Dane tych instytucji dostępne są na stronie Komisji. Jak dotąd jednak (według stanu na 9 października 2024 r). Polska nie wskazała właściwego urzędu.

Obrazek

Co będzie kontrolowane?

  • System należytej staranności oraz wszystkie składające się na niego procedury
  • Dokumentację i zapisy monitorujące funkcjonowanie systemu oraz zgodność konkretnego odnośnego produktu z Rozporządzeniem

W przypadku wykrycia potencjalnej niegodności EUDR kontrolujący  będzie uprawniony m.in. do podjęcia środków tymczasowych, takich jak:

  • Zajęcie odnośnych towarów lub produktów
  • Zawieszenie wprowadzania/ udostępniania/ wywozu takich towarów lub produktów do obrotu

Warto pamiętać.

W naszej ocenie, w związku z tym, że, po pierwsze, wdrażanie Rozporządzenia jest jeszcze na bardzo wczesnym etapie, a po drugie, już dziś obserwujemy znaczące opóźnienia w zakresie przyjęcia krajowych regulacji, musimy na bieżąco monitorować to, co dzieje się w tym obszarze. I to zarówno na poziomie UE, jak i lokalnym.

Zobacz też pierwszy odcinek naszego cyklu, w którym szczegółowo wyjaśniliśmy podstawowe pojęcia związane z rozporządzeniem EUDR, omówiliśmy różnice między „podmiotem” a „podmiotem handlowym” i przedstawiliśmy listę towarów objętych nowymi przepisami.

W Eco Focus #1 znajdziesz też aktualne informacje na temat terminów wdrożenia.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Milena Kazanowska-Kędzierska

[1] Poziom takich grzywien wylicza się w taki sposób, aby zapewnić, by skutecznie pozbawiały one podmioty, które są odpowiedzialne za naruszenia, korzyści ekonomicznych uzyskanych w wyniku dopuszczenia się przez nie naruszeń, oraz stopniowo zwiększa się poziom takich grzywien w przypadku powtarzających się naruszeń.

[2] Obliczonej zgodnie z wyliczeniem całkowitego obrotu dla przedsiębiorstw ustanowionym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 i zostaje, w razie potrzeby, podwyższona, aby przekraczała potencjalnie uzyskaną korzyść ekonomiczną.

[3] Określonej w art. 13 Rozporządzenia 2023/1115.

Najnowsza Wiedza

Rok 2025 w spojrzeniu przez pryzmat IP

A już od 3 lutego można składać wnioski o przyznanie dofinansowania na ochronę własności intelektualnej w ramach kolejnej, tegorocznej edycji programu.

Można już wydawać WZ na terenie planu generalnego lotniska

8 stycznia prezydent podpisał nowelizację prawa lotniczego, która znosi obowiązek uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenów objętych planem generalnym lotniska oraz umożliwia wydawanie decyzji o warunkach zabudowy na tych obszarach.

Prawo Nowych Technologii w 2025 – co przyniesie nowy rok

W nowym, 2025 r. czeka nas szereg ważnych zmian w prawie nowych technologii. Począwszy od regulacji w zakresie AI i danych, poprzez cyberbezpieczeństwo, aż po sektor finansowy i usługi cyfrowe. Listujemy więc najważniejsze daty i przyglądamy się nadchodzącym przepisom, które zmienią technologiczny krajobraz prawny.

Zapraszamy do kontaktu:

Milena Kazanowska – Kędzierska

Milena Kazanowska – Kędzierska

Radca prawny / Starszy Prawnik / Energetyka, Infrastruktura, Ochrony Środowiska i ESG

+48 539 908 918

m.kazanowska@kochanski.pl