
Banki 2025: Kluczowe wyzwania sektora i strategiczna rola kancelarii
Banki są już nie tylko instytucjami finansowymi, ale organizacjami, które jednocześnie muszą sprostać wielu wyzwaniom: technologicznym, regulacyjnym, gospodarczym i społecznym – brzmi jeden z kluczowych wniosków z Forum Bankowego 2025, najważniejszego, dorocznego spotkania branży finansowej w Polsce.
Sektor bankowy na rozdrożu
Uczestnicy tegorocznego Forum jednoznacznie wskazywali na bezprecedensowy splot wyzwań, przed którymi stają dziś polskie instytucje finansowe – zmiany geopolityczne i regulacyjne, wyroki TSUE i bezpieczeństwo prawne, rozwój sztucznej inteligencji i cyberzagrożenia, procesy związane z transformacją energetyczną i technologiczną oraz nowe inwestycje, rozwój branży zbrojeniowej i finansowanie wzrostu polskiej i europejskiej gospodarki.
Czołowi przedstawiciele sektora bankowego oraz eksperci rynku zgodnie podkreślali, że rok 2025 będzie wymagał od banków szczególnej czujności i zdolności adaptacyjnych w wielu obszarach jednocześnie. Ale ci, którzy będą potrafili umiejętnie podejść do problemów i z otwartą głową wykorzystać nadarzające się okazje, mają szansę wyprzedzić peleton i stać się prawdziwym liderem. I to nie tylko na własnym podwórku.
„Banki muszą być gotowe na funkcjonowanie w wymagających warunkach makroekonomicznych, które bezpośrednio wpływają na ich rentowność, ryzyko kredytowe oraz ich zdolność do finansowania gospodarki. Jednocześnie, przyspieszenie technologiczne i procesy związane z transformacją w tak wielu obszarach stwarzają zupełnie nowe potrzeby, perspektywy i rynki. To fascynujący czas dla tych instytucji, które będą potrafiły to wykorzystać. A my będziemy ich prawnym i doradczym partnerem” – mówi Piotr Kochański, Partner Zarządzający.
Tsunami regulacyjne – nowe przepisy zmieniające reguły gry
Przygotowania na ryzyka prawne, wpływ obciążeń podatkowych oraz nowych regulacji były jednymi z głównych tematów, które zdominowały dyskusję ekspertów.
Implementacja nowej dyrektywy o kredycie konsumenckim to bowiem tylko wierzchołek zmian, które czekają sektor bankowy.
Banki będą musiały zmierzyć się z:
- Kompleksową analizą i koniecznością dostosowania swoich procedur do nowych wymogów
- Ciągłym monitorowaniem standardów ostrożnościowych i wymogów kapitałowych
- Wdrażaniem coraz bardziej rygorystycznych wytycznych w w zakresie raportowania i transparentności
Transformacja technologiczna – szanse i zagrożenia
Cyfryzacja sektora FinTech przyspiesza w tempie, za którym naprawdę trudno dziś nadążyć. Polskie banki, które jak dotąd, były rynkowymi liderami w dziedzinie technologii i innowacji, nie mają zamiaru ustępować z tej pozycji. Dlatego czujnie trzymają rękę na pulsie zmian i odważnie punktują:
- Konieczność inwestycji w rozwiązania wykorzystujące odpowiedzialną sztuczną inteligencję
- Rozwój bankowości mobilnej i wdrażanie rozwiązań chmurowych
- Zapewnienie najwyższych standardów cyberbezpieczeństwa w obliczu rosnących zagrożeń
- Balansowanie innowacji z regulacyjnymi wymogami bezpieczeństwa danych
Wyzwania ESG – nowy wymiar odpowiedzialności
Jak podkreślali uczestnicy Forum, standardy ESG przestają być dobrowolnym dodatkiem do strategii banków, a stają się krytycznym elementem ich działalności.
Co jednak generuje problemy, takie jak m.in.:
- Rosnące wymogi raportowania niefinansowego
- Konieczność uwzględniania czynników zrównoważonego rozwoju w polityce kredytowej
- Dostosowanie do europejskich regulacji związanych z taksonomią i ujawnieniami klimatycznymi
- Zarządzanie różnorodnością jako elementem budowania odpowiedzialnego biznesu
Rola kancelarii prawnych – strategiczny partner w czasach zmian
„W obliczu tak złożonych wyzwań, współpraca z wyspecjalizowaną kancelarią prawną staje się dla banków nie tylko wsparciem, ale strategiczną przewagą konkurencyjną. Prawnicy nie tylko pomagają nawigować w coraz bardziej złożonym otoczeniu regulacyjnym, zabezpieczają przed ryzykami i przygotowują banki do nowych wymogów czy reprezentują ich interesy w relacjach z regulatorami i instytucjami unijnymi, ale są też partnerem w cyfrowej i zrównoważonej transformacji oraz każdym innym aspekcie działalności instytucji finansowych – podkreśla Piotr Kochański.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami